Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S NIKKOR DX 55-300mm 1:4.5-5.6G ED VR

14.2.2013, Milan Šurkala, recenze
Levnější zrcadlovky Nikonu jsou dodávány v setu i s telezoom objektivem 55-300 mm. Ten nabízí téměř 5,5× optický zoom, přitom rozměry nejsou moc velké. Jak si tento objektiv bude vést v praxi?

Sférické zkreslení


U telezoomů zpravidla není zkreslení žádným problémem a Nikkor 55-300mm není výjimkou. Na nejširším ohnisku vykazuje takřka nulové sférické zkreslení (+0,1 % si nemáte šanci kdekoli všimnout) a na nejdelším jste na rovné nule (+0,0 %).


55mm ohnisko

300mm ohnisko



Vinětace


Při plně odcloněném objektivu se připravte na docela výraznou vinětaci zejména v prostředku ohniskového rozsahu. Tam je ztmavení rohu i přes 1 EV, na krátkých a dlouhých ohniskových vzdálenostech je to pak cca 2/3 EV. Přiclonění na F8 ale celou situaci naprosto změní, tam se nedostanete přes 0,4 EV a vinětace je takřka neznatelná.






Chromatická aberace


V této kapitole se podíváme na chromatickou aberaci, a to jak v JPEGu, tak i v RAWu.



55mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



55mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F8 (RAW)



55mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F16 (RAW)



V JPEGu se s chromatickou aberací moc nesetkáte, RAW ji ukazuje v malé míře. Na nízké cloně vznikají spíše duchové.



80mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



80mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



80mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



80mm ohnisko, clona F8 (RAW)



80mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



80mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 80mm ohniska je aberace minimální, a to nejen v JPEGu, ale i v RAWu. U nízkých clon jen větvičky lehce táhnou do fialova.



125mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)



125mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)



125mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



125mm ohnisko, clona F8 (RAW)



125mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



125mm ohnisko, clona F16 (RAW)



125mm ohnisková vzdálenost znovu chytá aberaci do RAWu, JPEG ji účinně potlačuje.



240mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)



240mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)



240mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



240mm ohnisko, clona F11 (RAW)



240mm ohnisko, clona F29 (JPEG)



240mm ohnisko, clona F29 (RAW)



Ani na 240mm ohniskové vzdálenosti se v JPEGu nesetkáte s chromatickou aberací, fotoaparát Nikon D3200 ji totiž velmi účinně potlačuje. V RAWu ale zjistíte, že je docela patrná.



300mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



300mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



300mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



300mm ohnisko, clona F11 (RAW)



300mm ohnisko, clona F29 (JPEG)



300mm ohnisko, clona F29 (RAW)



V podstatě totéž se týká nejdelší 300mm ohniskové vzdálenosti. RAW vykazuje středně silnou chromatickou aberaci, v JPEGu po ní není takřka ani památky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.