Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix A: velmi příjemná (ne)výraznost

17.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Třída APS-C kompaktů byla nedávno rozšířena o nový fotoaparát Nikon Coolpix A. Ten disponuje 16MPx snímačem a objektivem s přepočtenou 28mm ohniskovou vzdáleností. Jak si povede v našem náročném testu?
Nikon Coolpix A je vybavený APS-C snímačem s crop faktorem 1,5 a rozlišením lehce přes 16 megapixelů. V dnešní době je to v této třídě už nižší rozlišení, nicméně mám za to, že je naprosto dostatečné. Podíváme se na šum v JPEG formátu a pak i na snímcích konvertovaných z RAWu s vypnutým odšumováním (přes Adobe DNG Converter a Camera Raw).



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 dává krásně čistý a nezašuměný obraz, v RAWu ještě výrazně detailnější.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 200 jsou výsledky rovněž výborné, zde není co vytýkat.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 má jen velmi lehký jasový šum, snímky jsou i nadále krásně čisté.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



I ISO 800 je v RAWu krásně detailní, šum je jen lehký. Zpracování obrazu už snímkům viditelně snižuje ostrost a detailnost.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 už začíná přinášet barevný šum. Detaily jsou v RAWu stále vynikající, potlačení šumu v JPEGu ale způsobuje neostrost fotografií.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 zvyšuje barevný šum, i v RAWu už klesá úroveň detailů. JPEGy odšumují barevnou složku slušně, opět je tu ale docela nízká ostrost.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 dále navyšuje barevný šum, JPEGy jsou nouzově použitelné, kupodivu neztrácí moc barev.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 už lehce ztrácí barvy v JPEGu, ostatně v RAWu jde vidět, že barevný šum je dost vysoký a jeho potlačení se logicky projevuje ve ztrátě barev.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je už zbytečná. Barevného šumu je více než dost a ani JPEGy nevypadají vůbec hezky. Dále se můžete podívat na snímky přepočtené na standardizované rozlišení 12 megapixelů.




výřezy z 12MPx JPEGů



Takto při snížení rozlišení na 12 MPx vypadají snímky slušně do ISO 1600 včetně, jen ta ostrost by mohla být na výchozí nastavení vyšší (tu ale samozřejmě můžete ovlivnit v menu fotoaparátu).




výřezy z 12MPx RAWů



RAWy vypadají při ISO 1600 velmi hezky a ani ISO 3200 na tom není špatně. S lehkým barevným odšuměním to bude bez problémů použitelná citlivost. Dále se budeme věnovat zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Zde je krásně vidět, jak velké jsou rozdíly v detailech mezi JPEGem a RAWem. RAWy jsou velmi pěkné do ISO 1600, což platí i pro JPEGy, výše bych volil spíše RAW a rozumnou konverzi do JPEGu s nižším odšumováním.




výřezy z 12MPx JPEGů



Po změně rozlišení na 12 megapixelů je od citlivosti ISO 1600 vidět postupný úbytek ostrosti. Použitelné výsledky jsou až do ISO 6400, výše bych ale opravdu nechodil.




výřezy z 12MPx RAWů



RAWy vypadají velmi pěkně i při citlivosti ISO 3200, barevný šum ta ale je už vidět. ISO 6400 je s rozumným zpracováním nouzově použitelné. Nakonec se podíváme i na snímky bílé pllochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Barevný šum je přijatelný do citlivosti ISO 1600, pak už začíná výrazněji růst. Od citlivosti ISO 6400 se začínají objevovat ustřelené pixely a barevné fleky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.