Nikon Coolpix A: velmi příjemná (ne)výraznost
Třída APS-C kompaktů byla nedávno rozšířena o nový fotoaparát Nikon Coolpix A. Ten disponuje 16MPx snímačem a objektivem s přepočtenou 28mm ohniskovou vzdáleností. Jak si povede v našem náročném testu?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát používá starší procesor EXPEED 2, který je stále slušně výkonný. K testu byla použita SDHC karta Transcend se zapisovací rychlostí až 45 MB/s.
- První snímek - 1,65 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,4 až 0,55 sekundy (lehce přes 1,0 sekundy v režimu makro)
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,7 sekundy (bez ostření)
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,75 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,9 sekundy (po každých 2 snímcích prodleva asi 2,2 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,2 sekundy (po každých 2 snímcích prodleva)
- Sekvenční snímání JPEG - 3,7 fps (poté neblokující ukládání)
- Sekvenční snímání RAW - 3,65 fps (po 14 snímcích klesá na 1,25 fps, cca 20 s neblokujícího ukládání)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,7 fps (po 9 snímcích fotí po dvojicích - 2 sekundy prodleva, pak dva snímky hned za sebou, prodleva, dva snímky,...)
- Bracketing - 3,75 fps
Rychlost fotoaparátu je velmi slušná, ostření přiměřené, u makra pomalé. Prodlevy mezi snímky patří k velmi krátkým (ale bez ostření, s ním si připočtěte ještě pár desetinek sekundy), RAW buffer má docela dobrou kapacitu.
Vyvážení bílé, barvy
K systému vyvažování bílé barvy nemám větších námitek, snad jen trochu problémy má při velmi ostrém poledním slunci, kdy trochu táhne do žlutých nebo nazelenalých tónů. Najdete tu spoustu předvoleb a možnost i uživatelského nastavení. Můžete změřit i bílou plochu, zde se mi ale nelíbí to, že je nutné kvůli tomu lozit do hlavního menu (klidně by to mohlo jít přímo z quick menu při výběru) a také to, že je nutné vyplnit celou plochu bílým papírem, což při 28mm ohniskové vzdálenosti nemusí být jednoduché (zejména, když nemáte k dispozici bílý papír nebo šedou desku).
automatika |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo - sodíkové výbojky |
zářivkové světlo - teplá bílá |
zářivkové světlo - bílá |
zářivkové světlo - studená bílá |
zářivkové světlo - denní bílé světlo |
zářivkové světlo - denní světlo |
zářivkové světlo - rtuťové |
přímé sluneční světlo |
blesk |
zataženo |
stín |
manuální nastavení |
Dále je tu několik barevných režimů.
standardní |
neutrální |
živé |
monochromatické |
portrét |
krajina |
U těchto režimů můžete upravit doostření (0-9, standard 3), kontrast (1-5), jas,sytost (1-5) a odstín (1-5). U monochromatického ladění je tu jen místo sytosti a odstínu naopak nastavení filtrových efektů (žlutý, oranžový, červený a zelený filtr), nechybí ani tónování jako sépiové a mnoho dalších.
Optický a digitální zoom
Objektiv nemá žádný optický zoom, takže se jen podíváme na úhel záběru, který je schopen poskytnout na dvou scénách, kde vždy zkoušíme projevy zoomu.
Úhel záběru je díky 28mm ohniskové vzdálenosti na svou třídu dost široký. Detaily jsou velmi pěkné, ostrost dostatečná a chválím dobré optické výsledky až do rohů obrazu. Můžete se podívat i na snímek ve formátu RAW. Tam si všimnete jednoho zajímavého úkazu. Jak se podíváte na první RAW z fotoaparátu, budou vám už všechny (dosud ostré) JPEGy připadat příšerně rozmazané. V RAWu je kresba skutečně brilantní, ostrá jak břitva. K tomu ostatně dopomáhá odstranění low-pass filtru.
Opět mohu chválit slušné detaily a dostatečnou ostrost po celé ploše obrazu včetně rohů. Úhel záběru je na svou kategorii dosti široký.
Protisvětlo
Nesmí chybět zkouška čipu i objektivu v náročném protisvětle.
Odlesky v podstatě neexistují, kresba je ostrá a detailní po celé ploše, nikde žádná chromatická aberace, i v RAWu je jí jen minimum. Dynamický rozsah čipu je obrovský, stíny můžete prosvětlovat opravdu hodně, aniž by se nějak vážněji začal objevovat šum (jasový lehce ano, ale nikde žádné velkoplošné barevné fleky).
V JPEGu vidíte přepal v obloze, stíny jsou s nižším kontrastem. Přepal lze v RAWu do značné míry snížit, ale celého se ho (do velikosti slunce) nezbavíte. Stíny lze opět krásně prosvětlovat s jen mírným nárůstem šumu.
Ani zde nejsou žádné odlesky objektivu. Tento snímek byl vyfocen bez jakýchkoli podpůrných technologií, v obloze je tedy přepal, krajina je nicméně dobře vcelku dobře prokreslená, přestože je tmavá. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Je doslova až neuvěřitelné, kolik toho vytáhnete ze stínů, přitom se nedočkáte téměř žádného šumu a kresba je nadprůměrně ostrá a detailní.
S technologií Active D-Lighting se dá lépe pracovat s jasy, přepaly jsou významně sníženy, stíny jsou stále dostatečně dobře prokreslené.