Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix A: velmi příjemná (ne)výraznost

17.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Třída APS-C kompaktů byla nedávno rozšířena o nový fotoaparát Nikon Coolpix A. Ten disponuje 16MPx snímačem a objektivem s přepočtenou 28mm ohniskovou vzdáleností. Jak si povede v našem náročném testu?

Noční scéna


V noci můžete využít maximálně 30sekundovou expozici, což je příjemný čas. Na méně výrazné plochy autofokus nezaostří, ale na osvětlená místa nemá problém.




expoziční čas 13 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



V JPEGu je kresba poněkud nevýrazná a tráva se na poměry této třídy trochu patlá. Přitom RAW je krásně čistý a nadprůměrně detailní. Líbí se mi také hvězdičky kolem světel. Na dalších snímcích se můžete podívat na výřezy při různých citlivostech, vlevo je JPEG, vpravo pak RAW s vypnutým odšumováním.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 100 je krásně čisté, RAW působí ostřeji, šum není ani u jednoho snímku.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 v podstatě nic nemění, výsledky jsou i nadále velmi kvalitní.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 má lehký jasový šum, výsledky jsou i nadále velmi dobré a snímkům není co vytýkat.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 800 se jasový šum v RAWu lehce zvyšuje, JPEGy naopak trochu ztrácí na kontrastu. Stále jde o velmi kvalitní výsledky.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 začíná v RAWu přidávat trochu barevného šumu, JPEGy začínat snižovat svou ostrost.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



U ISO 3200 je už v RAWu barevný šum docela vidět, stále nejde o nepřekonatelný problém. JPEGy jsou už poměrně neostré.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 6400 je už dost vysoká citlivost a na výsledcích se to projevuje. RAWy mají docela silný barevný šum, JPEGy mají slabší ostrost, ale stále vcelku solidní saturaci barev.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 12800 hraje mnoha barvami, JPEGy si barvy už drží o něco hůře a roste roztřepení kresby.




ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 nevypadá vůbec dobře, všude je plno barevného šumu a snímky získávají silný nádech do fialova.


Standardní scéna


Dále se podíváme na dvě tradiční scény, tentokrát z netradičního pohledu díky kratší 28mm ohniskové vzdálenosti.




expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Při poledním slunci má snímek poněkud zvláštní barevné ladění, je poněkud do žlutozelené (tyto odstíny poněkud zvýraznil). JPEG vypadá vcelku dobře, místy je odšumování trochu silnější. V RAWu uvidíte trochu ostřejší výsledky.




expoziční čas 1/800 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



I zde jsou barvy trochu nažloutlé, hodně je tu vidět vinětace objektivu. Kresba je detailní, mohla by být ještě o trochu ostřejší (lze nastavit).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.