Nikon Coolpix A: velmi příjemná (ne)výraznost
Třída APS-C kompaktů byla nedávno rozšířena o nový fotoaparát Nikon Coolpix A. Ten disponuje 16MPx snímačem a objektivem s přepočtenou 28mm ohniskovou vzdáleností. Jak si povede v našem náročném testu?
Kapitoly článku:
Noční scéna
V noci můžete využít maximálně 30sekundovou expozici, což je příjemný čas. Na méně výrazné plochy autofokus nezaostří, ale na osvětlená místa nemá problém.
V JPEGu je kresba poněkud nevýrazná a tráva se na poměry této třídy trochu patlá. Přitom RAW je krásně čistý a nadprůměrně detailní. Líbí se mi také hvězdičky kolem světel. Na dalších snímcích se můžete podívat na výřezy při různých citlivostech, vlevo je JPEG, vpravo pak RAW s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 100 je krásně čisté, RAW působí ostřeji, šum není ani u jednoho snímku.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 200 v podstatě nic nemění, výsledky jsou i nadále velmi kvalitní.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 400 má lehký jasový šum, výsledky jsou i nadále velmi dobré a snímkům není co vytýkat.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 800 se jasový šum v RAWu lehce zvyšuje, JPEGy naopak trochu ztrácí na kontrastu. Stále jde o velmi kvalitní výsledky.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 začíná v RAWu přidávat trochu barevného šumu, JPEGy začínat snižovat svou ostrost.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
U ISO 3200 je už v RAWu barevný šum docela vidět, stále nejde o nepřekonatelný problém. JPEGy jsou už poměrně neostré.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 je už dost vysoká citlivost a na výsledcích se to projevuje. RAWy mají docela silný barevný šum, JPEGy mají slabší ostrost, ale stále vcelku solidní saturaci barev.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 12800 hraje mnoha barvami, JPEGy si barvy už drží o něco hůře a roste roztřepení kresby.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 nevypadá vůbec dobře, všude je plno barevného šumu a snímky získávají silný nádech do fialova.
Standardní scéna
Dále se podíváme na dvě tradiční scény, tentokrát z netradičního pohledu díky kratší 28mm ohniskové vzdálenosti.
expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Při poledním slunci má snímek poněkud zvláštní barevné ladění, je poněkud do žlutozelené (tyto odstíny poněkud zvýraznil). JPEG vypadá vcelku dobře, místy je odšumování trochu silnější. V RAWu uvidíte trochu ostřejší výsledky.
I zde jsou barvy trochu nažloutlé, hodně je tu vidět vinětace objektivu. Kresba je detailní, mohla by být ještě o trochu ostřejší (lze nastavit).