Nikon Coolpix A900: 4K do kapsy
Stále oblíbenou kategorii kapesních ultrazoomů rozšířil Nikon Coolpix A900, který se může chlubit 35× optickým zoomem. Má také výklopný displej a překvapí rovněž 4K videosekvencemi. Bude zajímavý i v praxi?
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
Zkreslení objektivu je plně korigováno, výsledné JPEGy tedy mají naprosto rovné linie. Jak na nejširší, tak i na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsem naměřil zkreslení s hodnotou mezi nulou a 0,1 %. Což prostě nepoznáte.
24mm ohnisko |
840mm ohnisko |
Vinětace
Ztmavené rohy nejsou problémem, fotoaparát ji softwarově odstraňuje. Objektiv na ni ale docela trpí, což jde dobře vidět při komponování díky funkci optické stabilizace. Jak se pohybují čočky uvnitř objektivu, je vidět, jak vinětace cestuje po obraze (obraz se různě částečně prosvětluje a toto prosvětlení mění svou pozici).
Kresba v praxi
V této kapitole se podrobněji podíváme na úroveň kresby objektivu uprostřed i v rozích obrazu. Začneme ostření na vzdálenosti v řádu desítek centimetrů nebo jednotek metrů.
24mm ohnisko, clona F3,4 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
Na nejširším úhlu záběru je střed v pořádku, rohy jsou trochu neostré s chromatickou aberací. Přicloněním se situace moc nezlepšuje.
35mm ohnisko, clona F4 |
35mm ohnisko, clona F5,6 |
35mm ohnisko, clona F8 |
Na 35mm přepočtené ohniskové vzdálenosti jsou rohy lepší co do ostrosti, nicméně chromatická aberace zůstává. Clonění pochopitelně zvyšuje difrakci (celoplošnou neostrost).
50mm ohnisko, clona F4 |
50mm ohnisko, clona F5,6 |
50mm ohnisko, clona F8 |
Také 50mm ohnisková vzdálenost má docela vyrovnanou ostrost po celé ploše.
77mm ohnisko, clona F4,5 |
77mm ohnisko, clona F5,6 |
77mm ohnisko, clona F8 |
Také 77mm ohnisková vzdálenost pokračuje v nastoleném trendu, ostrost je přiměřená a víceméně stejná od rohu do rohu.
135mm ohnisko, clona F5 |
135mm ohnisko, clona F5,6 |
135mm ohnisko, clona F8 |
Další zazoomování zhoršuje světelnost, takže i při plně otevřené cloně se začíná výrazněji projevovat difrakce (obraz je méně ostrý a méně kontrastní). Rohy chytají mírné duchy.
225mm ohnisko, clona F5,6 |
225mm ohnisko, clona F8 |
Dostáváme se dál na 225mm ohniskovou vzdálenost a zde už to začíná být horší. Prostředek je postižen difrakcí (kvůli světelnosti F5,6) a rohy nejsou moc ostré. Chytají duchy, což je také mírnou chybou při výrobě.
500mm ohnisko, clona F6,3 |
500mm ohnisko, clona F8 |
500mm ohnisková vzdálenost dále zvyšuje difrakci, kontrast se znovu snižuje. Rohy jsou velmi neostré a ani cloněním si nepomůžete.
840mm ohnisko, clona F6,9 |
840mm ohnisko, clona F8 |
Na maximálním zoomu je vliv difrakce opravdu znatelný. Střed je nekontrastní a neostrý, rohy jsou na tom velmi špatně.
24mm ohnisko, clona F3,4 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
Na nejširším úhlu záběru je střed v pořádku, rohy se ale mažou (v tomto případě zejména ty spodní).
38mm ohnisko, clona F4 |
38mm ohnisko, clona F5,6 |
38mm ohnisko, clona F8 |
Na 38mm ohniskové vzdálenosti je to podobné. Střed je dobrý, naopak rohy by měly být výraznější.
57mm ohnisko, clona F4,5 |
57mm ohnisko, clona F5,6 |
57mm ohnisko, clona F8 |
U 57mm ohniskové vzdálenosti jsou rohy o něco lepší (případnou neostrost má na svědomí i odšumování). Je vidět, že clonění zvyšuje difrakci (celoplošnou neostrost).
95mm ohnisko, clona F5 |
95mm ohnisko, clona F5,6 |
95mm ohnisko, clona F8 |
Dostáváme se k 95mm ohniskové vzdálenosti a nejsou zde žádná zvláštní překvapení. Střed je v rámci možností přiměřeně ostrý a kontrastní, rohy jsou slabší, ale nejde o nějaký průšvih.
180mm ohnisko, clona F5,6 |
180mm ohnisko, clona F8 |
180mm ohnisková vzdálenost je docela příjemným překvapením. Rohy jsou totiž poměrně ostré.
275mm ohnisko, clona F6,3 |
275mm ohnisko, clona F8 |
S 275mm ohniskovou vzdálenosti se situace příliš nemění. Rohy zde spíše zhoršilo odšumování než objektiv.
840mm ohnisko, clona F6,3 |
840mm ohnisko, clona F8 |
Maximální zoom je v rozích už o něco slabší, kresba se vytahuje směrem ven z obrazu.
Chromatická aberace
Podíváme se také na problematiku chromatické aberace (barevných kontur na kontrastních hranách).
24mm ohnisko, clona F3,4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
38mm ohnisko, clona F4
38mm ohnisko, clona F8
Jak je vidět, při použití nižších clon, které nabízí objektiv, se vyskytují lehce namodralé oblasti. Po přiclonění se situace mění jen mírně, klesá spíše ostrost a kontrast než aberace.
65mm ohnisko, clona F4,5
65mm ohnisko, clona F8
120mm ohnisko, clona F5
120mm ohnisko, clona F8
U středních ohniskových vzdáleností se situace trochu zlepšuje. Vznikají zde jemné barevné kontury, které se narozdíl od větších barevných oblastí snáze odstraňují.
225mm ohnisko, clona F5,6
225mm ohnisko, clona F8
500mm ohnisko, clona F6,3
500mm ohnisko, clona F8
840mm ohnisko, clona F6,9
840mm ohnisko, clona F8
Zatímco 225mm ohnisková vzdálenost je takřka bez chromatické aberace, u 500 mm je to znatelně horší. Naopak s dalším zoomováním tato vada lehce klesá.