Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix B700: přírodovědec

13.8.2018, Milan Šurkala, recenze
Coolpix B700 je ultrazoomem, který jistě zaujme velmi slušným 60× optickým zoomem, podporou RAW formátu i 4K videosekvencí. Nechybí mu ani hledáček a výklopný displej. Bude tedy tak slibný i v praxi?

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Zde se budeme věnovat zkreslení objektivu. Vyzkoušíme si JPEGy i RAWy s vypnutou korekcí (profil objektivu můžete vypnout i v Camera Raw).
 
24mm ohnisko, korigovaný
24mm ohnisko, nekorigovaný
1440mm ohnisko, korigovaný
1440mm ohnisko, nekorigovaný
 
Korigované JPEGy i RAWy jsou v pořádku, zejména nejširší ohnisková vzdálenost je korigována na čistou nulu (rovné linie). Maximální zoom zkresluje lehce do soudku (+1,4 %). Pokud ale korekce vypnete, připravte se na to, že v RAWu se dočkáte extrémního +9,9% soudkovitého zkreslení a totálně černých rohů (zde jsou snímky ořezány na velikost mřížky, proto černé rohy nejsou vidět - podívejte na kapitolu o zoomu). Překvapivé je, že na maximálním zoomu jsou nekorigované RAWy o něco rovnější než ty po korekci (+0,5 % versis +1,4 %).
 
 

Vinětace

 
V JPEGu i RAWu s profilem pro korekci je vinětace neznatelná. Až na výjimky se drží pod 0,2 EV, což si nevšimnete. Pokud vypnete korekci vinětace v profilu (ale necháte korekci zkreslení), pak se při nejnižší cloně vyskytne vinětace na nejširším úhlu záběru a pak na delší polovině zoomu. V ani jednom případě však tmavé rohy nejsou nějakým větším problémem.
 
Nikon Coolpix B700 průběh vinětace
 
 

Kresba v praxi

 
Zde se budeme věnovat kvalitě kresby v různých částech obrazu (středu, na hranách i v rozích).
 
24mm ohnisko, clona F3,3
24mm ohnisko, clona F3,8
24mm ohnisko, clona F5,3
24mm ohnisko, clona F7,6
 
Nejširší úhel záběru má příjemný prostředek, nicméně hrany a rohy jsou trochu neostré a vykazují i chromatickou aberaci. Clonění moc nepomůže, neboť nastoupí difrakce (celoplošná neostrost) a nevylepší se ani ostrost ani aberace. Spíše naopak.
 
45mm ohnisko, clona F4
45mm ohnisko, clona F5,6
45mm ohnisko, clona F8

 
Na 45mm ohniskové vzdálenosti jsou rohy o něco lepší. Jsou ostřejší, chromatická aberace je pak o trochu slabší.
 
85mm ohnisko, clona F4,5
85mm ohnisko, clona F5,6
85mm ohnisko, clona F8
 
 
S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se situace opět zlepšila. Rohy začínají přicházet o chromatickou aberaci. Na druhou stranu zhoršující se světelnost přináší jemnou neostrost i u otevřené clony.
 
150mm ohnisko, clona F5,2
150mm ohnisko, clona F8,2
 
Také u 150mm ohniskové vzdálenosti je situace v pořádku. Chromatická aberace je mírná, nicméně jakékoli clonění už dost navyšuje difrakci.
 
400mm ohnisko, clona F5,6
400mm ohnisko, clona F8
 
Jak dále zoomujeme, začíná se obraz zhoršovat. Kvůli špatné světelnosti se dočkáte jemné celoplošné neostrosti a rohy začínají přicházet o ostrost a naopak dostávají chromatickou aberaci.
 
700mm ohnisko, clona F5,6
700mm ohnisko, clona F8
 
U 700mm přepočtené ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace trochu zmírnila, ale neostrost se zvýšila.
 
1440mm ohnisko, clona F6,5
1440mm ohnisko, clona F8,2
 
Na maximálním zoomu je to dost špatné. Středová ostrost je kvůli difrakci slabší, rohy jsou pak hodně neostré a opět chytají trochu chromatické aberace.
 
24mm ohnisko, clona F3,3
24mm ohnisko, clona F3,8
24mm ohnisko, clona F5,3
24mm ohnisko, clona F7,6
 
Při ostření na větší vzdálenosti je střed přiměřeně detailní, rohy jsou na tom ale o něco hůře. Clonění nepomůže, to akorát přinese difrakci.
 
35mm ohnisko, clona F3,8
35mm ohnisko, clona F5,3
35mm ohnisko, clona F7,6
 
 
S trochou přizoomování se obraz moc nemění. Střed je přijatelný u nižších clon, rohy jsou trochu neostré, ale žádná tragédie.
 
65mm ohnisko, clona F4,2
65mm ohnisko, clona F5,3
65mm ohnisko, clona F7,6
 
 
Zde to fotoaparátu celkem šlo, střed je rozumný a u rohů bych to viděl na slabší pravou stranu testovaného kusu, neboť levá půlka vypadá o něco lépe.
 
125mm ohnisko, clona F5
125mm ohnisko, clona F5,6
125mm ohnisko, clona F8
 
 
U 125mm ohniskové vzdálenosti jsou výsledky velmi pěkné, ostrost je celoplošně dobrá. Pochopitelně po přiclonění se objeví difrakce a s ní i celoplošná neostrost.
 
220mm ohnisko, clona F5,3
220mm ohnisko, clona F7,6
 
U 220mm ohniskové vzdálenosti je to ještě stále dobré. Střed je přijatelný, rohy jsou také solidní (neostrost je dána pohybem větve ve větru).
 
450mm ohnisko, clona F5,6
450mm ohnisko, clona F8
 
Dostáváme se ke 450mm ohniskové vzdálenosti. Střed je stále navzdory difrakci docela dobrý, rohy jsou slabší.
 
800mm ohnisko, clona F5,6
800mm ohnisko, clona F8
 
U 800mm ohniskové vzdálenosti má střed stále přijatelnou ostrost i kontrast. Rohy jsou ale viditelně slabší.
 
1440mm ohnisko, clona F6,5
1440mm ohnisko, clona F8,2
 
Maximální zoom ale objektivu moc nejde. Difrakce už snižuje ostrost a kontrast středu, rohy jsou pak dost neostré.
 
 

Chromatická aberace

 
Dále se podíváme na problematiku chromatické aberace, tedy barevných změn na kontrastních hranách. Budeme se věnovat JPEGu i RAWu s vypnutými korekcemi.
 
 
24mm ohnisko, clona F3,3 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F3,3 (RAW)
 
 
24mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)
 
 
24mm ohnisko, clona F7,6 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F7,6 (RAW)
 
Na nejširším úhlu záběru je chromatická aberace docela problémem. JPEG se ji snaží potlačovat, což se mu částečně daří, bohužel ne úplně.
 
 
40mm ohnisko, clona F3,8 (JPEG)
 
 
40mm ohnisko, clona F3,8 (RAW)
 
 
40mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)
 
 
40mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)
 
 
40mm ohnisko, clona F7,6 (JPEG)
 
 
40mm ohnisko, clona F7,6 (RAW)
 
RAW je plný fialových duchů, nicméně v JPEGu jsou dosti účinně eliminovány. Tam je jen mírný modrofialový nádech.
 
 
70mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)
 
 
70mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)
 
 
70mm ohnisko, clona F7,6 (JPEG)
 
 
70mm ohnisko, clona F7,6 (RAW)
 
Dostáváme se k 70mm ohniskové vzdálenosti a nadále máme v RAWu silnější fialové duchy. JPEG je dělá o něco tmavšími a barvu mění spíše do temně modré či modrofialové.
 
 
115mm ohnisko, clona F5 (JPEG)
 
 
115mm ohnisko, clona F5 (RAW)
 
 
115mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
 
 
115mm ohnisko, clona F8 (RAW)
 
U 115mm ohniskové vzdálenosti RAWy chytají nádech více do modra, JPEGy jsou pak téměř zbaveny chromatické aberace.
 
 
250mm ohnisko, clona F5,5 (JPEG)
 
 
250mm ohnisko, clona F5,5 (RAW)
 
 
250mm ohnisko, clona F7,7 (JPEG)
 
 
250mm ohnisko, clona F7,7 (RAW)
 
Situace se začíná zlepšovat a chromatická aberace klesá v RAWu a logicky i v JPEGu.
 
 
550mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
 
 
550mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
 
 
550mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
 
 
550mm ohnisko, clona F8 (RAW)
 
Také u 550mm přepočtené ohniskové vzdálenosti je aberace relativně malá. V RAWu si jí sice všimnete, ale v JPEGu jsou po ní už jen malé zbytky.
 
 
1440mm ohnisko, clona F6,5 (JPEG)
 
 
1444mm ohnisko, clona F6,5 (RAW)
 
 
1440mm ohnisko, clona F8,2 (JPEG)
 
 
1440mm ohnisko, clona F8,2 (RAW)
 
Na maximálním zoomu se chromatická aberace bohužel vrací zpět do hry a v RAWu je dost viditelná. V JPEG formátu (nebo korigovaném RAWu) je na tom o dost lépe.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.