Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix L100: lovec hmyzu

14.5.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový ultrazoom Nikon Coolpix L100 má být nenáročným fotoaparátem pro všechny příležitosti. Nabízí netradiční design, slušný 15× optický zoom, typické 10MPx rozlišení, dobré supermakro a velký 3,0" LCD displej. Jaká budou další překvapení, jež L100 přichystal?

Měření rychlosti


Nikon Coolpix L100 je příjemný svou rychlostí. Svižně ostří, rozumně zpracovává snímky a nebýt zbytečné nutnosti vylézání z menu nabídek pomocí speciálního tlačítka, a nikoli namáčknutím spouště, jak je to naprosto běžné, byl by přístroj ještě rychlejší. U sekvenčního snímání se nezapočítávají do výsledku snímky pořízené v čase 0,00 s.
  • První snímek - 2,55 sekundy (Fotoaparát má sice poměrně rychlý náběh, ale pár desetinek sekundy si budete muset počkat ještě na plné naběhnutí menu. I tak je čas vcelku slušný.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy (Na ultrazoom slušný čas ostření. V makro režimu se čas prodlužuje na 0,75 sekundy, což je stále vcelku dobře použitelný čas.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,8 až 0,9 sekundy (Vzhledem k dlouhému ohnisku je tento čas až překvapivě dobrý. Fotoaparát ostří na svou třídu velmi rychle.)
  • Snímek s namáčknutím - Bleskurychlé (Někdy jsem měl až pocit, že fotoaparát vyfotil snímek dříve, než jsem zmáčkl spoušť.)
  • Čas snímek-snímek wide - 2,15 sekundy (Tento čas mezi jednotlivými snímky je poměrně krátký, takže focení s přístrojem je pohotové. Rozhodně lze chválit.)
  • Čas snímek-snímek wide s korekcí zkreslení - 4,1 sekundy (Zapnete-li si korekci zkreslení, musíte počítat zhruba se dvěma sekundami zpracovávání obrazu navíc. Focení již nebude takové svižné.)
  • Čas snímek-snímek tele - 2,2 sekundy (Platí pro případ, že si pamatuje zaostření z předchozího snímku, jinak to trvá trochu déle. Po třetím snímku v sérii čas vždy vzroste na 3,4 sekundy.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 2,4 sekundy (nabíjení blesku je velmi rychlé, takže oproti klasickému focení bez něj to o moc pomalejší nebude.)
  • Přezoomování - 1,55 sekundy (Do ohniska zhruba 100 mm to jde poněkud pomaleji, zbytek ale prosviští vysokou rychlostí až na maximální ohnisko.)
  • Sekvenční snímání - 0,45 fps (13,9 sekundy na 7 snímků, což je dost pomalé, nicméně pro první tři snímky platí rychlost 1,1 fps. To už je přijatelné.)
  • Sekvenční snímání 3 MPx - 1,35 fps (14,3 sekundy na 20 snímků. V nižším rozlišení je sekvenční snímání trochu rychlejší.)
  • BSS - 1,05 fps (8,8 sekundy na 10 snímků. Fotoaparát vyfotí 10 snímků a vybere jeden nejostřejší, který se jako jediný uloží.)
  • Mozaika - 7,3 fps (2,2 sekundy na 16 snímků. Rychle se pořídí 16 fotografií, které se sloučí do jedné 4×4 fotografie.)
  • Sekvenční snímání Sport R - 12,8 fps (2,25 s na 30 snímků, s ukládáním celkově 13,4 sekundy. V rozlišení do 3 megapixelů lze snímat opravdu velmi rychle.)
  • Sekvenční snímání Sport SR - 6,75 fps (4,3 s na 30 snímků, s ukládáním celkem 15,7 sekundy. Druhý stupeň nemění kvalitu, pouze snižuje rychlost a umožní tak trochu delší snímání.)
  • Sekvenční snímání Sport P - 4,45 fps (6,55 s na 30 snímků, s ukládáním celkem 17,8 sekundy. Nejpomalejší ze sportovních režimů stále umožňuje maximální rozlišení 3 megapixely, dovolí však snímat až 6,5 sekundy při stále rozumné rychlosti.)

Z uvedených časů je patrné, že Nikon Coolpix L100 patří k rychlejším ultrazoomům a práce s ním je opravdu rychlá. Pomalejší je jen sekvenční snímání v plné kvalitě, naopak ve snížené předběhne drtivou většinu konkurentů.


Optický a digitální zoom


Rozsah ohnisek objektivu fotoaparátu Nikon Coolpix L100 je velmi dobrý. 15× zoom je jistě dostatečný, začíná na širokoúhlých 28 milimetrech a končí na 420 mm, které už znamenají slušné přiblížení.


expoziční čas 1/391 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Záběr má rozumně široký úhel, úroveň detailů je rozumná. Ve stínech se ale objevuje barevný šum, který detaily poněkud ničí. V rozích se trochu jen ztrácí kontrast, ostrost je rozumná na hranách, kde se neprojevuje chromatická aberace. Ta je totiž trochu problémem.


expoziční čas 1/128 s, clona F5,4, citlivost ISO 80, ohnisko 420 mm, klikněte pro zvětšení

Přiblížení je díky 15× optickému zoomu výrazné. Ve stínech tentokrát nenajdete žádný barevný šum, ale na druhou stranu se o své slovo hlásí chromatická aberace.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,4, citlivost ISO 85, ohnisko 420 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Maximální zoom kvalitě rozhodně neprospívá, ale pro fotografie, které budou v menším rozlišení se určitě dá ještě použít. Použitím digitálního zoomu se dost zvýrazní chromatická aberace, která je patrná i na této značce. Napravo od panáčka je vše fialové, nalevo zelené. Dále se podívejme na jednu typičtější scénu, kde bude patrnější přiblížení.


expoziční čas 1/520 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Fotoaparát produkuje fotografie, které trochu přiostřuje. Vypadají tak poměrně živě. Na daleké stromy v pozadí již rozlišení malého čipu nestačí, takže vypadají poněkud rozmazaně. Celkově jsem ale se snímkem spokojen, ani aberace se zde ve zvýšené míře nevyskytuje, šum na obloze by ale mohl být slabší.


expoziční čas 1/168 s, clona F5,4, citlivost ISO 80, ohnisko 420 mm, klikněte pro zvětšení

Zvětšení scény je markantní, vylézají zde ale opět problémy s chromatickou aberací. Opět připomínám, že výsledek je neuvěřitelně lepší než to, co uvidíte po vyfocení na LCD monitoru. Tam totiž snímek v detailním náhledu vypadá jako focený mobilním telefonem. Skutečnost je mnohem lepší, aberaci si zde ale určitě dobře všimnete. Velmi dobře je vidět na karoserii modrošedého Fiatu Brava uprostřed dole a stříbrné Fabie Combi vpravo dole (jde vidět jen od oken výš), aberaci můžete velmi dobře pozorovat na discích stříbrné Audi A6 Avant uprostřed. Zde všude uvidíte zejména červené a zelené zbarvení linií.

Za Audi stojí bílý Ford Tranzit, který předvede opět výrazné červené linie a velmi zajímavá je aberace také na červené Alfě 145 úplně vlevo uprostřed (jde vidět jen její příď). Modrofialové fleky od disků zasahují téměř přes celou pneumatiku až k silnici. Chromatická aberace je u modelu Coolpix L100 velký problém.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,4, citlivost ISO 98, ohnisko 420 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Při maximálním zoomu už výrazně klesá ostrost díky interpolaci, a tak vidíte, že toto rozlišení 500×375 pixelů je taková horná hranice rozumné použitelnosti snímku na internetu. Určitě ale digitální zoom v takové míře nepoužívejte pro fotografie určené k tisku.


Protisvětlo


Snímací čipy s vysokou hustotou pixelů mívají často problémy s dynamickým rozsahem. Nikon se to snaží řešit funkcí D-Lighting, té se ale budu věnovat až za chvíli. Nyní se podívejme hlavně na odlesky.


expoziční čas 1/1000 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Je dobré, že objektiv fotoaparátu Coolpix L100 odlesky příliš netrpí. Od slunce jsou sice vidět dva malé (jeden modrý, druhý oranžový), ale ty se dají snadno zaretušovat a ani tak nevypadají na fotografii přehnaně škodlivě. Obloha je celá přepálená a tráva poněkud tmavá.


expoziční čas 1/1000 s, clona F7,0, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Zde se mi už později nepovedlo aktivovat D-Lighting, takže fotografie je ve výchozím stavu. Obloha je exponována dobře, okolí se však ztrácí spíše do siluety. Kresba ve stínech je, takže je půjde trochu prosvětlit, ale pozor na barevný šum. Ten začne být brzy nepříjemný.


expoziční čas 1/1000 s, clona F7,0, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Zde vidíte fotografii bez D-Lighting. Výjimečně se zde objevuje odlesk, a to hned pěkně obrovský fialový nad sluncem. Krajina se utápí ve tmě. Podívejme se, co zmůže D-Lighting, který se mi tentokrát povedlo aktivovat i u starší fotografie, která již byla nahrána do počítače (a zpátky vrácena na kartu).


expoziční čas 1/1000 s, clona F7,0, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Pokud je ve stínech něco různorodého jako zde stromy a tráva, šum po vytažení stínů nebude příliš vidět. Budete-li zde ale mít spíše jednolitou plochu, pak D-Lighting způsobí poměrně dost výrazného šumu. Pro scény tohoto typu je však velmi dobrým pomocníkem. Při větších ohniscích má fotoaparát tendenci výrazněji aberovat.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.