Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P510: lovec rekordů

21.6.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nikon opět přišel s rekordmanem ve své kategorii a jeho nový ultrazoom Coolpix P510 disponuje neuvěřitelným 42× optickým zoomem a jako první pokořil hranici 1000mm ohniska. Pojďte se spolu s námi podívat, jak tento přístroj vlastně fotí.

Sférické zkreslení


Otázkou je, jak moc silně je korigováno zkreslení objektivu. Protože však stejně nemáte šanci pracovat s RAWy, ale jen JPEGy, které jsou už korigovány, budou nás zajímat praktické výsledky a ty nejsou špatné. Na nejširším ohnisku je vidět mírné až střední sférické zkreslení (+1,4 %), u nejdelšího ohniska jsou pak linie v podstatě rovné (+0,1 %).


24mm ohnisko

1000mm ohnisko



Vinětace


S vinětací nejsou výrazné problémy, trochu viditelná je na delších ohniscích zhruba od 300 milimetrů. Přiclonění tuto vadu snižuje, což se týká v podstatě všech ohnisek s výjimkou těch úplně nejdelších.






Kresba (nejen) v rozích


Na nejrůznějších ohniscích vyzkoušíme kresbu a optické vady objektivu. Začneme ostřením na krátké vzdálenosti.


24mm ohnisko, clona F3



24mm ohnisko, clona F4,2
 

24mm ohnisko, clona F5,9

24mm ohnisko, clona F8,3

Nejširší ohnisko má slušný střed, rohy jsou lehce méně kontrastní a chytají chromatickou aberaci.


47mm ohnisko, clona F3,5



47mm ohnisko, clona F4,4
 

47mm ohnisko, clona F5,5

47mm ohnisko, clona F7,8

Ohniska okolo 50 milimetrů tolik netrpí na chromatickou aberaci, rohy jsou poměrně ostré.


90mm ohnisko, clona F4,1



90mm ohnisko, clona F5,7
 

90mm ohnisko, clona F8,1
 

90mm ohnisko má rohy překvapivě ostré bez optických vad jako je vinětace nebo zkreslení. Dobrá práce.


170mm ohnisko, clona F4,5



170mm ohnisko, clona F5,6
 

170mm ohnisko, clona F8
 

V podstatě totéž se týká 170mm ohniska, nástup difrakce téměř nelze postřehnout.


325mm ohnisko, clona F4,5



325mm ohnisko, clona F5,6
 

325mm ohnisko, clona F8
 

Dokonce i 325mm ohnisko je na tom velmi pěkně, u vyšších clon jde vidět difrakci.


1000mm ohnisko, clona F5,9

1000mm ohnisko, clona F8,3

Nejdelší ohnisko už ale moc dobrý obraz nezvládá. Středová ostrost je sice dobrá, ale schází tu kontrast, rohy jsou neostré. U vyšších clon je obraz překvapivě ještě horší co do ostrosti v rozích (uprostřed se dá vliv difrakce pochopit). Podobný test provedeme i při ostření na větší vzdálenost.


24mm ohnisko, clona F3



24mm ohnisko, clona F4,2
 

24mm ohnisko, clona F5,9

24mm ohnisko, clona F8,3

Širokému ohnisku sice nechybí ani tolik ostrost, jako spíše kontrast. Rohy jsou méně výrazné a trpí na chromatickou aberaci.


35mm ohnisko, clona F3,3



35mm ohnisko, clona F4,1
 

35mm ohnisko, clona F5,7

35mm ohnisko, clona F8,1

35mm ohnisko je na tom o něco lépe, spodní hrana je ale viditelně postižena odšumováním (objektiv jako takový je očividně schopen poslat na čip docela slušný obraz).


60mm ohnisko, clona F3,7



60mm ohnisko, clona F5,3
 

60mm ohnisko, clona F8,3
 

U nižších clon jsou rohy lehce neostré, není to ale nic vážného. Mírné přiclonění kresbu příjemně vylepší.


100mm ohnisko, clona F3,7



100mm ohnisko, clona F5,3
 

100mm ohnisko, clona F8,3
 

100mm ohnisko předvádí solidní práci uprostřed i v rozích, a to i na poměrně nízkých clonách. Mírné přiclonění však nemusí uškodit.


170mm ohnisko, clona F4,5



170mm ohnisko, clona F5,6
 

170mm ohnisko, clona F8
 

Ani 170mm ohnisko na tom není špatně, je dobře prokresleno po celé ploše, u vyšších clon se začíná projevovat nástup difrakce.


325mm ohnisko, clona F4,5



325mm ohnisko, clona F5,6
 

325mm ohnisko, clona F7,6
 

325mm ohnisko předvádí dobrou práci, kresba je dostatečně detailní. Rohy na tom nejsou špatně.


500mm ohnisko, clona F4,9



500mm ohnisko, clona F6,1
 

500mm ohnisko, clona F7,7
 

Tady už začíná mít objektiv problémy. Prostředek je ještě slušný, ale směrem k rohům ostrost značně klesá. Ani přiclonění nepomůže.


1000mm ohnisko, clona F5,9

1000mm ohnisko, clona F8,3

Nejdelší ohnisko je na tom vcelku dobře, rohy ztrácí trochu ostrosti a překvapivě jsou opět méně ostré po přiclonění.


Chromatická aberace


V této kapitole se podíváme na úroveň chromatické aberace, která bývá u ultrazoomů často problémem.



24mm ohnisko, clona F3



24mm ohnisko, clona F5,9



Na nejširším ohnisku je aberace viditelná, má modrofialové barevné ladění.



43mm ohnisko, clona F3,4



43mm ohnisko, clona F5,4



U 43mm ohniska je aberace o něco nižší, větve chytají namodralý nádech, ale nemají vyloženě modré kontury.



70mm ohnisko, clona F3,9



70mm ohnisko, clona F7,6



Ohniska kolem 70 milimetrů opět vykazuje modrání tenkých linií, dá se to přežít.



135mm ohnisko, clona F4,3



135mm ohnisko, clona F7,6



U ohnisek okolo 135 milimetrů dochází spíše jen k blednutí hran, barevně je snímek v pořádku.



300mm ohnisko, clona F4,8



300mm ohnisko, clona F7,5



300mm ohnisko opět přináší spíše blednutí než barevné odchylky. Ty jsou jen mírné.



1000mm ohnisko, clona F5,9



1000mm ohnisko, clona F8,3



Nejdelší ohnisko je na tom už o něco hůře, zde se začínají vyskytovat jasně modré hrany.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.