Nikon Coolpix P7700: silnější než kdy předtím

26.11.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se mrkneme na nejnovější profi kompakt Nikon Coolpix P7700. Ten nabídne nový 12MPx snímací čip a objektiv se 7× optickým zoomem. Oproti předchůdci byla znatelně zlepšena světelnost objektivu. Jak si povede v náročném testu?
Pokud jste četli celou recenzi, patrně vám bude verdikt naprosto jasný. Nikon se se svým Coolpixem P7700 nádherně trefil do požadavku výborně univerzálního přístroje, který není velký, zvládne téměř všechno, a to ještě s vysokou kvalitou obrazu. Mnohým bude chybět průhledový hledáček, který jsme mohli najít u předchůdců P7000 a P7100, osobně mi ale chyběl snad jen při panningu. Fotoaparát nemá vážnou chybu, jednou z těch menších mohou být snad pomalejší odezvy (ostření i prodlevy mezi snímky a pomalé ukládání na kartu kvůli neuvěřitelně obrovským RAWům). Druhým problémem pak je chromatická aberace a ztráta kresby ve větvích při snímání na širších ohniscích. Tím by ale výčet negativ v podstatě mohl skončit.

Fotoaparát má totiž velmi dobrou ergonomii držení, velmi dobré zpracování, spoustu ovladačů, které jsou programovatelné (snad jen by neškodilo, kdyby např. při prioritě clony šla clona ovládat všemi a ne jen jedním ze tří, kdy ostatní jsou bez funkce). Výklopný LCD displej dává krásně ostrý obraz, máte tady sáňky na blesk, podporu bezdrátových blesků, externího mikrofonu, dálkové spouště, intervalového snímání a mnoho dalšího.

Objektiv má velmi univerzální 7,1× optický zoom a proti předchůdci byla o 1 EV zlepšena světelnost, aniž by se to nějak dramaticky projevilo na rozměrech a hmotnosti. Výsledkem je, že si s tímto fotoaparátem už můžete docela solidně hrát s hloubkou ostrosti. Zde bych ale u automatiky uvítal, kdyby téměř pořád nepoužívala plně otevřenou clonu. Objektiv nabídne přiměřené makro a solidní telemakro. Rychlost ostření je, jak již bylo řečeno, spíše slabší. Většina optických chyb je softwarově korigována. Jedná se např. o zkreslení i chromatickou aberaci (obojí najdete v RAWu, ale JPEG je téměř bez chyb). Chválím vynikající kresbu objektivu prakticky v celé ploše obrazu na širších i středních ohniscích. Vinětace je střední, odlesky se občas vyskytnou a na nejdelším ohnisku vzniká velmi zajímavý efekt, kdy si je objektiv schopen zaostřit na svůj vlastní odlesk (při snímání žárovky - zaostří na odlesk vlákna žárovky).

Ocenění TREFA získává Nikon Coolpix P7700
za vysoce kvalitní snímky, úžasnou univerzálnost a obrovské možnosti rozšíření. Logo ocenění je ke stažení zde.

Možnosti nastavení jsou téměř nekonečné, u expozice máte k dispozici až 60 sekund, bohatý rozsah nastavení irisové clony včetně možnosti aktivovat interní 3EV ND filtr. Velmi dobře lze nastavit i rozsah ISO automatiky. Nechybí ani uživatelské režimy. Fotoaparát nabídne Full HD video s vcelku slušným obrazem, stabilizace je spíše průměrná až lehce nadprůměrná, autofokus pomalejší, ale přesný. Pro větší zábavu tu najdete i 2× a 4× zpomalené videosekvence. Velkou pochvalu si zaslouží výdrž baterie, která je mnohem lepší, než udává výrobce (v průměru lehce pod 500 snímků).

Nový 12MPx CMOS BSI snímač rovněž ukázal svoje kvality, kdy na nižších citlivostech předvádí výsledky téměř k nerozeznání od zrcadlovek, za což může i citlivé odšumování, které lze navíc nastavit. ISO 400 je ještě dosti kvalitní a teprve od ISO 800 začíná růst šum a klesat barevnost. Pro běžné "domácí" snímky ale postačí i kvalita s citlivostí ISO 1600. Snímači bych ale vytknul slabší dynamický rozsah ve světlech (navíc slunce má tendenci vytvářet poměrně velký vypálený kotouč).

Výsledkem je, že až na pár situací (zejména v protisvětle nebo při vysokých citlivostech) nabídne Nikon Coolpix P7700 snímky takové kvality, že je téměř nerozeznáte od levných zrcadlovek, nemluvě o výhodě znatelně lepší světelnosti. Přitom nabídne podstatně větší univerzálnost a menší rozměry. Ve třídě profi kompaktů jde o vynikající přístroj a rozhodně si zaslouží ocenění TREFA.

1) Každého, kdo chce univerzální přístroj s velmi kvalitními snímky
2) Natáčení zpomalených videosekvencí
3) Každého, kdo si rád hraje s expozicí