Nikon Coolpix P90: napodruhé mnohem lépe
O ultrazoom Nikon Coolpix P90 je velký zájem. Snad každý, kdo si vybírá z této kategorie, má P90 v nejužším výběru. Jak si vede tento fotoaparát s rozsáhlým 24× optickým zoomem, 12MPx rozlišením a výklopným LCD displejem? Poučil se Nikon z chyb u Coolpix P80?
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení a vinětace
Objektiv fotoaparátu na nejširším ohnisku opravdu velmi silně soudkovitě zkresluje. Pokud zapnete korekci zkreslení, výsledek se výrazně zlepší, nicméně klesne svižnost fotoaparátu (fotografie se zhruba o sekundu déle zpracovává), mírná soudkovitost zůstane, ale je akceptovatelná. Na nejdelším ohnisku je téměř neznatelné poduškovité zkreslení.
![]() ohnisko 28 mm | ![]() ohnisko 624 mm |
![]() ohnisko 28 mm, korekce zkreslení | ![]() ohnisko 624 mm, korekce zkreslení |
Objektiv fotoaparátu překvapí minimální vinětací na začátku ohniskového rozsahu, ani na nejširším ohnisku není příliš viditelná. Podstatně výraznější je ale tato optická chyba od ohniska cca 250 mm.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-9.47BC.jpg)
Digitální šum
Nikon bohužel stejně jako mnoho jiných výrobců přešel k 12MPx rozlišení na malinkém 1/2,33" snímači. Praxe ukázala, že to není dobrý nápad, takže se pojďme podívat, zda u Nikonu je tento problém také tak výrazný, nebo je na tom o něco lépe. Na modré ploše CD disku dobře uvidíte jasový šum, na bílém pozadí barevný šum a písmena ukáží, jak moc fotoaparát zachovává detaily.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-15.3F3A.jpg)
testovací snímek
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-26.3D5A.jpg)
ISO 64
Při nejnižší citlivosti ISO 64 nelze mít ke snímku vážnější výhrady. Jasový šum neexistuje, míra detailů je vynikající, na bílé ploše je patrný jen slabý barevný šum (zelené a fialové flíčky).
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-33.29BE.jpg)
ISO 100
Citlivost ISO 100 mírně navyšuje jasový a barevný šum. Pořád se však jedná o dostatečně kvalitní výsledek, takže citlivost ISO 100 je bez problémů.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-40.4DE8.jpg)
ISO 200
Nicméně zde už je vidět, že citlivost ISO 200 se na obrazu začíná trochu projevovat. Naštěstí nijak drasticky, v podstatě jen klesla ostrost a kontrast linií, šum je stále poměrně nízký a přijatelný.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-46.3860.jpg)
ISO 400
ISO 400 zvyšuje jasový šum, o barevný se očividně postarala redukce šumu. Výsledek je poměrně dobrý, ale dále klesá ostrost, lze to vidět zejména na červených písmenech vpravo dole.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-52.3D98.jpg)
ISO 800
Od citlivosti ISO 800 produkuje Nikon Coolpix P90 špatné obrázky. Klesá barevnost a výrazně také ostrost, naopak se o své slovo začíná hlásit výraznější jasový šum.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-59.2F18.jpg)
ISO 1600
Už při prvním pohledu na fotografii pořízenou s citlivostí ISO 1600 je jasné, že nemá nejmenší smysl tuto citlivost používat.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-66.42A6.jpg)
ISO 3200
Od ISO 3200 jste omezeni na maximální rozlišení 3 megapixely. Ani to však moc nepomůže, šum je velmi silný.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-73.314E.jpg)
ISO 6400
Nejvyšší citlivost ISO 6400 ztrácí i to málo detailů, které byly u předchozí citlivosti a výrazně pozbývá i barev. Takto vysoké ISO nelze dobře používat. Na další testovací scéně jsem použil plyšového zajíce a konkrétně jeho vousy, na kterých půjde dobře vidět zachování detailů při zvyšujících se citlivostech.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-78.3ED6.jpg)
testovací snímek
![]() ISO 64 | ![]() ISO 100 |
![]() ISO 200 | ![]() ISO 400 |
![]() ISO 800 | ![]() ISO 1600 |
![]() ISO 3200 | ![]() ISO 6400 |
První tři citlivosti ISO 64 až ISO 200 jsou se šumem vcelku v pořádku, nicméně ostrost není právě ideální. ISO 400 výrazně rozmazává detaily, ISO 800 přidává jasový šum. Vyšší ISO 1600 naprosto ztrácí jakoukoli ostrost a v podstatě totéž platí i pro ISO 3200 a ISO 6400, které jsou k dispozici pouze do rozlišení 3 megapixely.
![]() ISO 64 | ![]() ISO 100 |
![]() ISO 200 | ![]() ISO 400 |
![]() ISO 800 | ![]() ISO 1600 |
![]() ISO 3200 | ![]() ISO 6400 |
Na snímcích bílého papíru je vidět poměrně hladkou plochu od ISO 64 po ISO 200. Od ISO 400 začíná růst jasový šum. Nejvyšší citlivosti ISO 3200 a 6400 jsou viditelně rozpatlané.
![](recenze-nikon-coolpix-p90-napodruhe-mnohem-lepe/2744/img/body-128.357C.jpg)
Jak je vidět, do citlivosti ISO 400 je šum docela v normě, rozdíl jasů jednotlivých pixelů není příliš velký. To však nehovoří o tom, jak moc jsou zachovány detaily a ostrost. Vyšší citlivosti se sníženým rozlišením (ISO 3200 a 6400) rozdíly jasů snižují díky rozmazávání.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvážení bílé je tradiční bolístka fotoaparátů Nikon. Ani Coolpix P90 není výjimkou. Ve dne a dokonce ve stínech nemá problémy, což je dobře, ale žárovka je opět postrachem. Fotografie jsou nepřirozeně žluté, nicméně je to trochu lepší než u předchůdce (občas se už trefí).
![]() automatická | ![]() manuální nastavení |
![]() denní světlo | ![]() žárovkové světlo |
![]() zářivkové světlo | ![]() zataženo |
![]() blesk (bez blesku) | ![]() blesk (s bleskem) |
Podíváme se také na klasickou venkovní scénu a vliv vyvážení bílé.
![]() automatická | ![]() manuální nastavení |
![]() denní světlo | ![]() žárovkové světlo |
![]() zářivkové světlo | ![]() zataženo |
![]() blesk (bez blesku) |
Fotoaparát dále nabízí možnosti upravovat barevné podání fotografií. Možností je poměrně mnoho, je zde zejména několik filtrů pro černobílé fotografie.
![]() normální | ![]() měkčí |
![]() živý | ![]() živější |
![]() portrét | ![]() černobílý (žádný filtr) |
![]() černobílý (žlutý filtr) | ![]() černobílý (oranžový filtr) |
![]() černobílý (červený filtr) | ![]() černobílý (zelený filtr) |
V praxi se však neukázalo, že by mezi jednotlivými režimy byl výraznější rozdíl. U černobílých fotografií jde vidět rozdíl mezi červeným a zeleným filtrem, u barevných je pak režim "živější" trochu svěžejší, ale jinak moc rozdílů nenajdete. Nyní se podíváme na nastavení kontrastu.
![]() kontrast -2 | ![]() kontrast +0 |
![]() kontrast +2 |
Rozdíly mezi nastaveními jsou rozumné, lze nastavit od -2 do +2. Volbu lze také nechat na automatice. Dále lze nastavit ostrost.
![]() ostrost -2 | ![]() ostrost +0 |
![]() ostrost +2 |
Ostrost je dobré nepřehánět, protože snímek o mnoho ostřejší není, ale výrazně vzroste nepříjemná charakteristika šumu (foceno na ISO 400). Takže nechat na nule nebo spíše ubrat. Jako poslední je úroveň saturace.
![]() saturace -2 | ![]() saturace +0 |
![]() saturace +2 |