Nikon Coolpix S8000: stabilní dravec
V našem seriálu o kompaktech a zejména malých kapesních ultrazoomech pokračujeme recenzí Nikonu Coolpix S8000. Tento nejmenší ultrazoom nabídne 10× optický zoom, 14MPx rozlišení a čtyři druhy stabilizace pro co nejostřejší snímky.
Kapitoly článku:
- Nikon Coolpix S8000: stabilní dravec
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Výsledné JPEG soubory na zkreslení téměř netrpí. Na širším ohnisku je sférické zkreslení jen velmi mírné, na delších ohniscích jsou pak linie rovné.
ohnisko 30 mm |
ohnisko 300 mm |
Na grafu vinětace vidíte poměrně vysoké hodnoty v celém rozsahu ohnisek. Na širších je tato vada (ztmavení rohů) trochu patrná, ve středních je akceptovatelná a málo viditelná, od 174mm ohniska je ale opět znatelnější a na nejdelších ohniscích je skutečně hodně výrazná.
Nyní se podíváme na kresbu objektivu při různých ohnicích. Vzhledem k tomu, že u fotoaparátu nelze nastavit jinou clonu (a stejně cloní se ND filtrem), pro každé ohnisko je k dispozici jen jeden snímek.
ohnisko 30 mm, clona F3,5 |
ohnisko 59 mm, clona F4 |
ohnisko 116 mm, clona F4,6 |
ohnisko 300 mm, clona F5,6 |
Ostrost v rozích je na širších ohniscích lehce slabší, vinětace je také trošku problém. S rostoucími ohnisky je ostrost slabší, zejména na středních ohniscích. Na nejdelších pak ostrost v rozích opět stoupá, celkově ale snímky nejsou úplně nejostřejší a začíná se objevovat výraznější chromatická aberace.
ohnisko 30 mm, clona F3,5 |
ohnisko 59 mm, clona F4 |
ohnisko 133 mm, clona F4,6 |
ohnisko 300 mm, clona F5,6 |
Uprostřed je kresba velmi dobrá, rohy ale ostrosti příliš nepobraly. To platí zejména pro nejširší a střední ohniska. Naopak nejdelší ohnisko je o něco ostřejší.
Vyvážení bílé, barvy
Odstíny barev jsou vyvažovány průměrně, podobně jako u mnoha dnešních kompaktů. V žárovkovém osvětlení mají snímky lehce chladně oranžovorůžový nádech, což je ale lepší než beznadějně žlutý nebo oranžový, jak bylo u Nikonů zvykem. Ve stínu jsou barvy bohužel docela chladné, a tak občas neuškodí nastavit vyvažování na stín. Manuální volba vyvážení bílé (sejmutí bílé plochy) zde naštěstí nechybí.
Auto |
Manuální nastavení |
Denní světlo |
Žárovkové světlo |
Zářivkové světlo |
Zataženo |
Blesk |
U fotoaparátu dále můžete nastavit sytost barev a jejich odstín (ladění do červena nebo do modra).