Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix S8000: stabilní dravec

18.6.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V našem seriálu o kompaktech a zejména malých kapesních ultrazoomech pokračujeme recenzí Nikonu Coolpix S8000. Tento nejmenší ultrazoom nabídne 10× optický zoom, 14MPx rozlišení a čtyři druhy stabilizace pro co nejostřejší snímky.

Sférické zkreslení a vinětace


Výsledné JPEG soubory na zkreslení téměř netrpí. Na širším ohnisku je sférické zkreslení jen velmi mírné, na delších ohniscích jsou pak linie rovné.


ohnisko 30 mm

ohnisko 300 mm

Na grafu vinětace vidíte poměrně vysoké hodnoty v celém rozsahu ohnisek. Na širších je tato vada (ztmavení rohů) trochu patrná, ve středních je akceptovatelná a málo viditelná, od 174mm ohniska je ale opět znatelnější a na nejdelších ohniscích je skutečně hodně výrazná.



Nyní se podíváme na kresbu objektivu při různých ohnicích. Vzhledem k tomu, že u fotoaparátu nelze nastavit jinou clonu (a stejně cloní se ND filtrem), pro každé ohnisko je k dispozici jen jeden snímek.


ohnisko 30 mm, clona F3,5


ohnisko 59 mm, clona F4

ohnisko 116 mm, clona F4,6

ohnisko 300 mm, clona F5,6

Ostrost v rozích je na širších ohniscích lehce slabší, vinětace je také trošku problém. S rostoucími ohnisky je ostrost slabší, zejména na středních ohniscích. Na nejdelších pak ostrost v rozích opět stoupá, celkově ale snímky nejsou úplně nejostřejší a začíná se objevovat výraznější chromatická aberace.


ohnisko 30 mm, clona F3,5


ohnisko 59 mm, clona F4

ohnisko 133 mm, clona F4,6

ohnisko 300 mm, clona F5,6

Uprostřed je kresba velmi dobrá, rohy ale ostrosti příliš nepobraly. To platí zejména pro nejširší a střední ohniska. Naopak nejdelší ohnisko je o něco ostřejší.


Vyvážení bílé, barvy


Odstíny barev jsou vyvažovány průměrně, podobně jako u mnoha dnešních kompaktů. V žárovkovém osvětlení mají snímky lehce chladně oranžovorůžový nádech, což je ale lepší než beznadějně žlutý nebo oranžový, jak bylo u Nikonů zvykem. Ve stínu jsou barvy bohužel docela chladné, a tak občas neuškodí nastavit vyvažování na stín. Manuální volba vyvážení bílé (sejmutí bílé plochy) zde naštěstí nechybí.


Auto


Manuální nastavení

Denní světlo


Žárovkové světlo

Zářivkové světlo


Zataženo

Blesk

U fotoaparátu dále můžete nastavit sytost barev a jejich odstín (ladění do červena nebo do modra).
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.