Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix S8200: kapesní mikroskop

15.3.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnešní recenze se podívá na malý kapesní ultrazoom Coolpix S8200, jehož CMOS čip s BSI technologií disponuje 16MPx rozlišením. Objektiv Nikkor nabídne 14×optický zoom od velmi širokoúhlých 25 milimetrů. Jak si povede v našem testu?

Digitální šum


Snímací čip ve fotoaparátu má tradiční 1/2,3" úhlopříčku a velmi vysoké rozlišení 16 megapixelů. Pixelová hustota je tedy velmi vysoká, což může znamenat vysoký šum. Na to se podíváme na následujících snímcích.



ISO 100



Nejnižší citlivost ISO 100 ukazuje minimální barevný šum. Detaily jsou solidní, ale můžete si všimnout příliš agresivního doostřování spolu s třepícími se liniemi.



ISO 200



Citlivost ISO 200 trochu více třepí linie, ale jinak je podobná předchozí citlivosti.



ISO 400



ISO 400 začíná lehce ztrácet barvy, linie se výrazněji třepí.



ISO 800



ISO 800 (multiexpozice)



Citlivost ISO 800 přináší větší rozmytí obrazu. S multiexpozicí jsou linie podstatně hladší, ostrost je ale trošku slabší a klesá i barevnost.



ISO 1600



ISO 1600 hodně hrudkuje obraz, barevnost znovu klesá. S touto citlivostí už moc kvalitní obraz opravdu nepořídíte.



ISO 3200



Nejvyšší citlivost snižuje saturaci barev, rovněž ostrost je dost špatná a linie jsou celé rozbité. Podrobněji se podíváme také na zachování detailů.


ISO 100



ISO 200


ISO 400



ISO 800


ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600


ISO 3200
 

Už při nejnižší citlivosti je rozmývání obrazu dost silné a to bohužel patří i pro doostřování. S vyššími citlivostmi začíná obraz výrazněji hrudkovatět. Multiexpozice trochu zvýrazňuje detaily, ale v zásadě obraz není o mnoho lepší.


Protisvětlo


V protisvětle dostane zabrat snímací čip i objektiv. Fotoaparát nabízí technologii D-Lighting pro rozšíření dynamického rozsahu již vyfocených snímků (v podstatě jen úprava jasů), najdete zde však i hardwarové HDR se třemi stupni výkonu.




expoziční čas 1/400 s, clona F6,6, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv vytváří silné červené odlesky kolem zdroje světla, v ploše snímku už prakticky nejsou. Chromatická aberace je velmi silně odstraňována, takže ve výsledku je téměř nepostřehnutelná. Pokud by ji fotoaparát neodstraňoval, byla by enormní.




expoziční čas 1/1250 s, clona F6,6, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm,korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Zde se už odlesky dostávají více do plochy obrazu a nejsou jen kolem světelného zdroje. Dynamický rozsah je poměrně slabý, v obloze i ve stínech je vysoké množství šumu.




expoziční čas 1/1250 s, clona F6,6, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm,korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



S technologií D-Lighting jsou stíny trochu prosvětleny, což pomůže při tisku na malý formát nebo prohlížení v malých rozlišeních. Při bližším prohlédnutí totiž uvidíte ještě větší množství šumu a roztřepenou kresbu.




expoziční čas 1/40 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba krajiny je v pořádku, obloha se přepaluje a větvičky hodně modrají. Výsledný dojem není nejlepší.




expoziční čas 1/40 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



K dispozici je ale hardwarové HDR se třemi stupni výkonu. Zde byl zapnut ten nejvyšší a snímku to částečně prospělo i uškodilo. Obloha není přepálená, stromy nepůsobí tak namodrale, ale zase jsou moc světlé a vytváří občas dosti roztodivné kontury. Nejvyšší stupeň je vhodný pro "umělecké" efekty, které rozhodně nebudete tisknout na nějaký velký formát.




expoziční čas 1/500 s, clona F6,6, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



I tedy se obloha nepříjemně přepaluje, ale to je dáno extrémně náročnou scénou (v JPEGu s tím měla problém i full frame zrcadlovka). Krajina je postižena odšumováním.




expoziční čas 1/500 s, clona F6,6, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Pokud to nebudete s HDR nějak výrazně přehánět, dokáže podstatně lépe srovnat jasy za cenu některých přeostřených linií a slabších barev.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.