Nikon D3100: základ nabídky DSLR
Dnes se podíváme na nejlevnější zrcadlovku společnosti Nikon, model D3100. Testem projde s objektivem NIKKOR AF-S 18-55mm F3,5-5,6. Jak si tato zrcadlovka se 14MPx CMOS snímačem a Full HD videosekvencemi povede?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát je vybaven systémem zpracování obrazu EXPEED 2, což by mělo zaručit dostatečně rychlou práci. K testu byla využita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
- První snímek - 0,9 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,65 sekundy
- Snímek bez namáčknutí Live View - 1,7 až 1,95 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,6 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,7 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,7 sekundy, po cca 12 snímcích 1,2 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,85 fps (po 10 snímcích 1,6 fps, s MF o trochu více)
- Sekvenční snímání RAW - 2,8 fps (po 10 snímcích 1,6 fps)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,7 fps (po 9 snímcích 1,25 fps)
Rychlost náběhu přístroje je slušná, ostření je u této třídy objektivů trochu pomalejší. Prodlevy mezi snímky jsou malé, sekvenční snímání průměrné, RAW buffer je nicméně poměrně velký a pojme zhruba kolem 10 snímků.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé pracovalo docela spolehlivě, samozřejmě v některých situacích je lepší použít ruční vyvážení. V zásadě se ale nesetkáte s výraznějšími problémy.
automatické |
žárovkové světlo |
zářivky "teplá bílá" |
přímé sluneční světlo |
blesk |
zataženo |
stín |
manuální nastavení |
Dále můžete využít služeb jednoho ze šesti tzv. Picture Control.
standardní |
neutrální |
živé |
monochromatické |
portrét |
krajina |
Monochromatický režim lze konfigurovat v mnoha ohledech, od filtrů přes barevné ladění.
monochromatické |
monochromatické (žlutý filtr) |
monochromatické (oranžový filtr) |
monochromatické (červený fltr) |
monochromatické (zelený filtr) |
sépie |
kaynotypie |
červená |
žlutá |
zelená |
modrozelená |
modrá |
fialově modrá |
fialově červená |
U barevných ladění lze nastavit i sílu zbarvení.
kyanotypie +1 |
kyanotypie +4 |
kyanotypie +7 |
Nastavit lze i ostrost, jas, kontrast, sytost a odstín. My se podíváme na kontrast a ostrost.
kontrast -3 |
kontrast +0 |
kontrast +3 |
S vyšším kontrastem opatrně, jasy pak mají silnou tendenci jít do přepalů.
ostrost +0 |
ostrost +4 |
ostrost +9 |
Ostrost můžete klidně zvýšit, protože jinak jsou snímky poněkud neostré. Výchozí nastavení fotoaparátu je staženo k velmi malému doostřování. Klidně jej trochu zvyšte.
Optický a digitální zoom
Základní objektiv nabízí zhruba 3× optický zoom v rozsahu po přepočtu od širokoúhlých 27 mm po maximálních 82 mm. Na nějaké přibližování objektů to tedy není.
Úhel záběru je tradiční, ostrost je v rozích jen průměrná, střed je na tom o něco lépe.
Přiblížení je malé a opticky se ani zde objektiv až tak moc nepředvedl. Prostředek je ostrý, ale směrem k rohům ostrost trochu klesá (nerozmazává se směrem ven, jen se trochu rozostřuje).
Protisvětlo
Nyní se podíváme na focení v protisvětle.
Dynamický rozsah čipu je přiměřený, ze stínu lze v RAWu vytáhnout mnohé, z přepalů něco zachráníte, ale celá obloha se vám nepodaří.
Ve větvích si lze všimnout slabých pozůstatků po chromatické aberaci, která je v RAWu výraznější. Na tomto snímku vidíte velký přepal na obloze, ve zmiňovaném RAWu se můžete podívat, jak moc toho lze zachránit. Myslím, že to není špatné.
Active D-Lighting tuto práci udělá za vás a i v JPEGu jsou snímky s nižšími přepaly či bez nich. Tato funkce občas velmi dobře pomáhá, občas mi ale přišlo, že téměř nefunguje. Záleží na snímku.