Nikon D50: zrcadlovka pro amatéry

22.7.2005, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Společnost Nikon před nedávnem uvedla na trh digitální jednookou zrcadlovku D50, která je zjednodušeně řečeno odlehčenou formou velice úspěšné D70-ky. Podíváme se v této recenzi, v čem se oba modely liší, ovšem hned na začátek si můžeme prozradit, že obrazový výkon nové levnější padesátky byl podobně výtečný jako u staršího modelu D70.
Jak jsme už uvedli, tak novinka je výrazně lehčí (tělo je převážně plastové tělo) a i o něco menší, než předcházející sedmdesátka. Proměnou prošlo i ovládání, pojďme se podívat co ubylo, či případně přibylo. Horní strana zůstala ovšem beze změn: okolo spouště je opět omotán prstenec zapínání/vypínání modelu, hned vedle jsou umístěna tlačítka samospouště a a korekce expozice. V této části horní strany je ještě malý monochromatický displej, který už ovšem nejde bohužel podsvítit. V levé části horní strany je potom opět základní kolečko, na kterém jsou režimy s prioritou času a clony, plný manuál, automatický režim a šest přednastavených scén.

Zadní straně dominuje už dvoupalcový barevný LCD displej, který využijete pouze pro zobrazení Menu a prohlížení nafotografovaných snímků. Vedle optického hledáčku je jenom jedno tlačítko - pro nastavení režimu sekvenčního snímání. Zleva lemuje displej hned pětice tlačítek (režim prohlížení, Menu, nastavení citlivosti, teploty bílé, kvality snímku (komprese) - posledním tlačítkem lze také potvrdit výběr. Pomocné ovládací kolečko už zbylo jenom jedno - jeho používání je stejné - například stisknete tlačítko teploty bílé a při stisku otáčíte kolečkem tak dlouho, dokud nenajedete na potřebnou přednastavenou hodnotu. Než opustíme zadní stranu, tak musíme upozornit, že je zde ještě křížový ovladač a tlačítko mazání snímků a zamknutí expozice.

V pravém boku modelu je slot pro paměťovou SD kartu, na opačné straně jsou pod gumovou krytkou schované konektory USB/AV a zdířka pro napájení. Na spodní straně pak už najdete jenom závit na stativ a prostor pro akumulátor. V Menu je trochu nesmyslně první kapitolou ta, ve které můžete mazat jednotlivé snímky nebo je rotovat. Až ve druhé kapitole nastavíte funkce a parametry snímání (například rozlišení snímků, citlivost, teplotu bílé nebo ostrost či kontrast). V dalších třech kapitolách nastavíte třeba způsob měření expozice, způsob zaostření nebo bracketing, v Set upu pak jas displeje nebo datum a čas.