Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5600: zrcadlo stále žije

7.12.2017, Milan Šurkala, recenze
Dnes se budeme věnovat digitální zrcadlovce Nikon D5600. Ta je vybavena 24MPx APS-C senzorem a přináší zejména rozšířenou bezdrátovou konektivitu. Potěší i polohovatelný dotykový displej. Jak ale bude fotit?
V této kapitole se podíváme na výkony 24MPx APS-C senzoru zrcadlovky jak ve formátu JPEG, tak i RAWu. RAWy budou převedeny pomocí aplikace Camera Raw s vypnutým odšumováním.


ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (konverze z RAWu)

Nejnižší citlivost nijak nepřekvapí, šum je neznatelný, zde opravdu nelze hledat žádné problémy.


ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 200 je také krásně čisté, po šumu skoro ani památky.


ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAWu)

Citlivost ISO 400 má jen trochu jasového šumu v RAWu, výsledky jsou nadále velmi kvalitní.


ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAWu)

Navýšení citlivosti na ISO 800 navyšuje množství jasového šumu v RAWu, stále je však jemný a nedělá větší potíže.


ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Dostáváme s k citlivosti ISO 1600 a jasový šum dále pomalu roste, barevný se začíná objevovat jen zlehka. S přiměřeným odšumováním dostanete stále dosti kvalitní snímky.


ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 3200 už docela zvyšuje barevný šum v RAWu. JPEGy se i kvůli tomu začínají trochu více rozmývat a ztrácet saturaci barev. Stále jde o použitelnou citlivost, pokud zvolíte rozumně silné odšumování.


ISO 6400 (JPEG)


ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 6400 je už hodně vysoké a snímači dochází dech. Barevného šumu je v RAWu poměrně dost a také JPEGy jsou již viditelně odšuměné. Obraz je takový jemně rozostřený a barvy poněkud zeslábly.


ISO 12800 (JPEG)


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Citlivosti ISO 12800 bych se už ale opravdu vyhýbal. Jak vidíte, barevného šumu je tu opravdu mnoho a už se z toho nedá dostat nic rozumného.


ISO 25600 (JPEG)


ISO 25600 (konverze z RAWu)

Nejvyšší citlivost ISO 25600 je na tom pochopitelně ještě o něco hůře. V RAWu už hraje prim spíše barevný šum než obraz a JPEGy jsou pak viditelně rozpité a téměř bezbarvé. Pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi se podíváme také na snímky převedené na rozlišení 12 megapixelů.

Nikon D5600 ISO šum autíčka 12MPx

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)

Ve 12MPx rozlišení (pro porovnání stejně velkého výstupu napříč recenzemi) je vidět, že i ISO 3200 vypadá dobře a s citlivou prací s RAWem by se dalo použít i ISO 6400. Pokračovat budeme snímky plyšového zajíce, na kterých uvidíme míru zachování detailů.

Nikon D5600 ISO šum zajíc 20MPx

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 1600 jsou detaily solidní, při ISO 3200 už se to poněkud zhoršuje. V RAWu je trochu více šumu, JPEGy se lehce rozmývají, stále je to ale přijatelné. Při ISO 6400 ještě RAWy vypadají akceptovatelně, ale JPEGy jsou hodně rozmyté.

Nikon D5600 ISO šum zajíc 12MPx

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)

Ve 12MPx rozlišení se vše ještě lépe zamaskuje, a tak i ISO 3200 vypadá dosti slušně. Stále ale platí, že ISO 6400 je na tom už hůře.

Nikon D5600 ISO šum bílá plocha

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)

Barevný šum se v RAWu začíná trochu více objevovat u citlivosti ISO 1600, opravdu nepříjemný je pak od ISO 12800. V JPEGu je barevný šum odstraňován i při nejvyšší citlivosti.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.