Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5600: zrcadlo stále žije

7.12.2017, Milan Šurkala, recenze
Dnes se budeme věnovat digitální zrcadlovce Nikon D5600. Ta je vybavena 24MPx APS-C senzorem a přináší zejména rozšířenou bezdrátovou konektivitu. Potěší i polohovatelný dotykový displej. Jak ale bude fotit?
Samozřejmostí bude i množství ilustračních snímků, které doloží schopnosti fotoaparátu při focení v různých situacích.

Nikon D5600 galerie stíny

expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 21 (31) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Podání jasů je navzdory vysokému dynamickému rozsahu scény dobré. Větvičky se nicméně ztrácejí, což zčásti můžete zachránit v RAWu. Setový objektiv nepotěší výraznou chromatickou aberací.

Nikon D5600 galerie dřevěnka

expoziční čas 1/50 s, clona F8, citlivost ISO 220, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení

Hodně slušný výsledek především uprostřed obrazu. Tam se projeví dostatečně vysoké rozlišení snímače i slušný výkon objektivu v těchto částech.

Nikon D5600 galerie překladiště v noci

expoziční čas 1/13 s, clona F3,5, citlivost ISO 12800, ohnisko 18 (27) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Pokud si vystačíte s menším rozlišením (řekněme kolem megapixelu), tak i opravdu velmi vysoké ISO 12800 vypadá poměrně dobře. V plném rozlišení ale na pixelové úrovni ale nelze čekat nic moc pěkného. K dispozici je RAW snímek.

Nikon D5600 galerie list

expoziční čas 1/100 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení

U snímků tohoto typu může přijít vhod polohovatelný displej. Pokud budete fotit makra se setovým AF-P 18-55mm objektivem, rozhodně cloňte. Při F5,6 je kresba opravdu velmi slabá, příliš mléčná.

Nikon D5600 galerie dům

expoziční čas 1/20 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení

Někdy bych si představoval trochu ostřejší kresbu. Snímek není neostrý, ale uvítal bych i více výraznosti detailů.

Nikon D5600 galerie list na vodě

expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 900, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení

Citlivost ISO 900 není pro fotoaparát žádný problém. Kresba je stále bez výraznějšího šumu a rozmývání.

Nikon D5600 galerie nová radnice Ostrava

expoziční čas 1/15 s, clona F3,5, citlivost ISO 2800, ohnisko 18 (27) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Zde je krásně vidět vysoký výkon senzoru. Při plném rozlišení se už sice ISO 2800 projeví v šumu i odšumování, ale při prezentování např. na monitoru vypadá kvalita fantasticky. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW, kde uvidíte poměrně velké množství jasového šumu. Ten se dá ale částečně potlačit.

Nikon D5600 galerie 8

expoziční čas 1/200 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení

Zde jsem se snažil dosáhnout minimální hloubky ostrosti při nejširším úhlu záběru. Setový objektiv dává na svou třídu docela jemný bokeh. Obloha pak byla příliš světlá vůči svému okolí a vznikl zde velký přepal.

Nikon D5600 galerie Nová Karolina Ostrava

expoziční čas 1/100 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 38 (57) mm, klikněte pro zvětšení

Výsledek bych označil jako průměrný. Detaily jsou přijatelné, ale nic, nad čím by se dalo zrovna jásat. Můžete se mrknout na RAW. S tím si můžete trochu pohrát a prosvětlit stíny i lehce stáhnout jasy.

Nikon D5600 galerie Zámeček Havířov v noci

expoziční čas 1/30 s, clona F5,3, citlivost ISO 6400, ohnisko 48 (72) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Máme tu další noční snímek, tentokrát při citlivosti ISO 6400. Šumu i odšumování je už dost, takže v plném rozlišení si rozhodně všimnete, že kresba v trávě vlastně ani neexistuje. Při rozumné prezentační velikosti (do cca 2-3 megapixelů) ale snímek vypadá dosti kvalitně. Znovu dávám k dispozici i RAW.

Nikon D5600 galerie nám Gagarina Ostrava

expoziční čas 1/100 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 31 (46) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Středová část je dostatečně detailní, setový objektiv ale nestačil na prokreslení rohových částí obrazu, kde je ostrost o něco menší (v případě zábradlí ale jde o malou hloubku ostrosti, což není chybou).

Nikon D5600 galerie vrak žigulíku

expoziční čas 1/80 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení

Fotoaparát zde předvedl solidní práci, snad jen větvičky se trochu ztrácejí. Proto si můžete stáhnout RAW soubor, kde uvidíte, že je snadno zachráníte.

Nikon D5600 galerie dopravní značka

expoziční čas 1/640 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 32 (48) mm, klikněte pro zvětšení

I setový objektiv k Nikonu D5600 dokáže trošku máznout pozadí, zázraky ale rozhodně nečekejte. Spíš to je značku trochu vytáhne od pozadí.

Nikon D5600 galerie Škoda Felicia Combi

expoziční čas 1/50 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení

Déšť zde trochu snížil výraznost kresby. Detaily jsou dostatečné, ale opět nelze čekat zázraky. Na setový objektiv je to přijatelné.

Nikon D5600 galerie 15

expoziční čas 1/80 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Opět potěší zejména prostředek. Nepříliš vysoká clona a slabší výkony objektivu na širších ohniskových vzdálenostech se projevily v chromatické aberaci zejména napravo. K dispozici je snímek v RAW formátu.

Nikon D5600 galerie křižovatka v noci

expoziční čas 1/60 s, clona F5, citlivost ISO 5000, ohnisko 42 (63) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Solidní výsledek. Šumu nicméně není málo a v plném rozlišení lze dost vidět, stejně jako jde vidět odšumování. Při menších prezentačních rozlišeních to ale vůbec není zlé. Můžete si stáhnout RAW verzi fotografie.

Nikon D5600 galerie podjezd

expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení

Vysoký dynamický rozsah scény se projevuje v přepalech na obloze. Opět je k dispozici RAW snímek, kde se lze podívat na možnosti úprav jasů. Je skoro až neuvěřitelné, kolik toho vytáhnete jak z jasů, tak i ze stínů.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.