Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D600: vynikající vstup do světa full frame

26.3.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
S rozmachem nových trochu levnějších full frame zrcadlovek jsme rozšířili recenze až na tuto kategorii. Dnes se podíváme na Nikon D600 s 24MPx full frame snímačem a objektivem AF-S Nikkor 24-85mm F3,5-4,6G VR.

Měření rychlosti

 
Fotoaparát využívá služeb procesoru EXPEED 3. Paměťovou kartou byl model Transcend SDHC s UHS-I rozhraním a rychlostí zápisu až 45 MB/s
  • První snímek - 0,4 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy (1,2 sekundy přeostření z nekonečna na cca 0,5 metru)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,3 sekundy (na cca 12 snímků)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 sekundy (na cca 12 snímků, pak prodlevy cca 1,2 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy a více
  • Sekvenční snímání CL 5fps JPEG - 4,5 fps (po 16 snímcích klesá na 2,2 fps)
  • Sekvenční snímání CL 5fps RAW - 4,55 fps (po 12 snímcích klesá na 1,5 fps, ukládání cca 20 sekund)
  • Sekvenční snímání CL 5fps RAW+JPEG - 4,85 fps (po 12 snímcích klesá na 0,75 fps, ukládání cca 20 sekund)
  • Sekvenční snímání CH JPEG - 5,3 fps (po 14 snímcích klesá na 2,2 fps)
  • Sekvenční snímání CH RAW - 5,3 fps (po 12 snímcích klesá na 1,55 fps, ukládání 18 sekund)
  • Sekvenční snímání CH RAW-JPEG - 5,25 fps (po 12 snímcích klesá na 0,8 fps, ukládání 20 sekund)

Fotoaparát je opravdu hodně rychlý, startuje v podstatě okamžitě, doostřování je přiměřeně rychlé, ale ještě trochu kratší čas by neuškodil. Sekvenční snímání nabídne téměř takovou rychlost, jakou slibuje Nikon, na sport a náročné focení bych ale D600 nekupoval. RAW buffer není zas až tak velký, pojme zhruba 12 snímků, což odpovídá spíše střední třídě APS-C zrcadlovek. Každopádně i při zápisu lze dále fotit a přenastavovat, takže jste jen omezeni nižší rychlostí.


Optický a digitální zoom


Základní setový objektiv 24-85mm nabídne zhruba 3,5× optický zoom, což je o trochu více než u APS-C zrcadlovek s 18-55mm objektivy. Výhodou je zejména širší začátek.




expoziční čas 1/100 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je opravdu dost široký. Kresba mě zde ale moc nepřesvědčila, snímek by mohl být o něco ostřejší a detailnější.




expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 85 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



3,5× zoom není zázračný, pro běžné využití to postačí. Obraz je dostatečně ostrý a detailní, směrem k rohům se trochu zhoršuje. Můžete se podívat i na snímek ve formátu RAW. Tam je dobře vidět, že objektiv trpí na poduškovité zkreslení a poměrně výraznou vinětaci.


Vyvážení bílé, barevné režimy


Systém vyvažování bílé barvy pracuje velmi spolehlivě a zde nemám větších námitek. Komu by se náhodou zdály barvy být poněkud studené, můžete navolit "teplejší" automatiku a naopak. Nechybí ani možnost výběru barevné teploty nebo sejmutí bílé plochy. Zde bych měl jednu výtku. Sejmutí bílé plochy je sice velmi jednoduché, ale bez manuálu by mě nikdy nenapadlo, že se to dělá zrovna daným způsobem (dlouhý stisk tlačítka WB pro vyvolání blikající indikace "PRE",...).


automatické



automatické s uchováním teplých barev
 

žárovkové světlo



zářivkové světlo - sodíkové výbojky
 

zářivkové světlo - teplá bílá



zářivkové světlo - bílá
 

zářivkové světlo - studená bílá



zářivkové světlo - denní bílé světlo
 

zářivkové světlo - denní světlo



zářivkové světlo - vysokoteplotní rtuťové výbojky
 

přímé sluneční světlo



zataženo
 

stín



2500 K
 

10000 K

PRE - manuální nastavení

Dále tu máte šest předvoleb Picture Control. U nich lze upravit doostření, kontrast, jas, sytost a odstín. U monochromatického tu pak najdete doostření, kontrast, jas, a místo sytosti a odstínu je tu filtrový efekt a tónování.


standardní



neutrální
 

živé



monochromatické
 

portrét

krajina



Protisvětlo


Vyzkoušíme i několik snímků v náročném protisvětle.




expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Krajina je tmavší, ale docela dobře prokreslená, rozmývání lze vidět spíše ve stromech. Obloha se kolem slunce přepaluje. K dispozici je RAW, kde uvidíte téměř "nekonečný" dynamický rozsah. Prosvětlovat můžete opravdu hodně, aniž by nějak dramaticky vzrostl šum, stejně tak stáhnete drtivou většinu přepalů.




expoziční čas 1/500 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Active D-Lighting velmi dobře stáhnul jasy, krajinu prosvětlil jen minimálně. Ve stromech je kresba trochu slabší, zde prostě RAW (viz první snímek) drtivě vede.




expoziční čas 1/500 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR složené ze dvou snímků opět stáhne jasy a prosvětlí krajinu, kontrast je ale poněkud nižší podobně jako ostrost. Skládání snímků se občas povede, občas ne, zde to zrovna vyšlo.




expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Znovu vidíte velmi dobrý dynamický rozsah v RAWu, odlesky jsou tu minimální. Rohová ostrost je trochu slabší.




expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



V tomto případě 24-85mm VR objektiv vykreslil několik odlesků, které pro někoho můžou vypadat stylově, někomu mohou vadit (osobně se mi spíše nelíbily). Stromy mají trochu kresby, ale odšumování by se mi líbilo i o něco slabší. Schválně se podívejte na RAW a zkuste si ze stínů vytáhnout kresbu. Doslova vám spadne čelist, kolik kresby a detailů (a to bez šumu!) tam je schováno. Oproti JPEGu naprosto jiná písnička.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.