Nikon D600: vynikající vstup do světa full frame
S rozmachem nových trochu levnějších full frame zrcadlovek jsme rozšířili recenze až na tuto kategorii. Dnes se podíváme na Nikon D600 s 24MPx full frame snímačem a objektivem AF-S Nikkor 24-85mm F3,5-4,6G VR.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát využívá služeb procesoru EXPEED 3. Paměťovou kartou byl model Transcend SDHC s UHS-I rozhraním a rychlostí zápisu až 45 MB/s
- První snímek - 0,4 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy (1,2 sekundy přeostření z nekonečna na cca 0,5 metru)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,3 sekundy (na cca 12 snímků)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 sekundy (na cca 12 snímků, pak prodlevy cca 1,2 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy a více
- Sekvenční snímání CL 5fps JPEG - 4,5 fps (po 16 snímcích klesá na 2,2 fps)
- Sekvenční snímání CL 5fps RAW - 4,55 fps (po 12 snímcích klesá na 1,5 fps, ukládání cca 20 sekund)
- Sekvenční snímání CL 5fps RAW+JPEG - 4,85 fps (po 12 snímcích klesá na 0,75 fps, ukládání cca 20 sekund)
- Sekvenční snímání CH JPEG - 5,3 fps (po 14 snímcích klesá na 2,2 fps)
- Sekvenční snímání CH RAW - 5,3 fps (po 12 snímcích klesá na 1,55 fps, ukládání 18 sekund)
- Sekvenční snímání CH RAW-JPEG - 5,25 fps (po 12 snímcích klesá na 0,8 fps, ukládání 20 sekund)
Fotoaparát je opravdu hodně rychlý, startuje v podstatě okamžitě, doostřování je přiměřeně rychlé, ale ještě trochu kratší čas by neuškodil. Sekvenční snímání nabídne téměř takovou rychlost, jakou slibuje Nikon, na sport a náročné focení bych ale D600 nekupoval. RAW buffer není zas až tak velký, pojme zhruba 12 snímků, což odpovídá spíše střední třídě APS-C zrcadlovek. Každopádně i při zápisu lze dále fotit a přenastavovat, takže jste jen omezeni nižší rychlostí.
Optický a digitální zoom
Základní setový objektiv 24-85mm nabídne zhruba 3,5× optický zoom, což je o trochu více než u APS-C zrcadlovek s 18-55mm objektivy. Výhodou je zejména širší začátek.
expoziční čas 1/100 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Úhel záběru je opravdu dost široký. Kresba mě zde ale moc nepřesvědčila, snímek by mohl být o něco ostřejší a detailnější.
expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 85 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
3,5× zoom není zázračný, pro běžné využití to postačí. Obraz je dostatečně ostrý a detailní, směrem k rohům se trochu zhoršuje. Můžete se podívat i na snímek ve formátu RAW. Tam je dobře vidět, že objektiv trpí na poduškovité zkreslení a poměrně výraznou vinětaci.
Vyvážení bílé, barevné režimy
Systém vyvažování bílé barvy pracuje velmi spolehlivě a zde nemám větších námitek. Komu by se náhodou zdály barvy být poněkud studené, můžete navolit "teplejší" automatiku a naopak. Nechybí ani možnost výběru barevné teploty nebo sejmutí bílé plochy. Zde bych měl jednu výtku. Sejmutí bílé plochy je sice velmi jednoduché, ale bez manuálu by mě nikdy nenapadlo, že se to dělá zrovna daným způsobem (dlouhý stisk tlačítka WB pro vyvolání blikající indikace "PRE",...).
automatické |
automatické s uchováním teplých barev |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo - sodíkové výbojky |
zářivkové světlo - teplá bílá |
zářivkové světlo - bílá |
zářivkové světlo - studená bílá |
zářivkové světlo - denní bílé světlo |
zářivkové světlo - denní světlo |
zářivkové světlo - vysokoteplotní rtuťové výbojky |
přímé sluneční světlo |
zataženo |
stín |
2500 K |
10000 K |
PRE - manuální nastavení |
Dále tu máte šest předvoleb Picture Control. U nich lze upravit doostření, kontrast, jas, sytost a odstín. U monochromatického tu pak najdete doostření, kontrast, jas, a místo sytosti a odstínu je tu filtrový efekt a tónování.
standardní |
neutrální |
živé |
monochromatické |
portrét |
krajina |
Protisvětlo
Vyzkoušíme i několik snímků v náročném protisvětle.
Krajina je tmavší, ale docela dobře prokreslená, rozmývání lze vidět spíše ve stromech. Obloha se kolem slunce přepaluje. K dispozici je RAW, kde uvidíte téměř "nekonečný" dynamický rozsah. Prosvětlovat můžete opravdu hodně, aniž by nějak dramaticky vzrostl šum, stejně tak stáhnete drtivou většinu přepalů.
Active D-Lighting velmi dobře stáhnul jasy, krajinu prosvětlil jen minimálně. Ve stromech je kresba trochu slabší, zde prostě RAW (viz první snímek) drtivě vede.
Hardwarové HDR složené ze dvou snímků opět stáhne jasy a prosvětlí krajinu, kontrast je ale poněkud nižší podobně jako ostrost. Skládání snímků se občas povede, občas ne, zde to zrovna vyšlo.
Znovu vidíte velmi dobrý dynamický rozsah v RAWu, odlesky jsou tu minimální. Rohová ostrost je trochu slabší.
V tomto případě 24-85mm VR objektiv vykreslil několik odlesků, které pro někoho můžou vypadat stylově, někomu mohou vadit (osobně se mi spíše nelíbily). Stromy mají trochu kresby, ale odšumování by se mi líbilo i o něco slabší. Schválně se podívejte na RAW a zkuste si ze stínů vytáhnout kresbu. Doslova vám spadne čelist, kolik kresby a detailů (a to bez šumu!) tam je schováno. Oproti JPEGu naprosto jiná písnička.