Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D7200: přesvědčivé zrcadlo

29.6.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Otestovali jsme také digitální APS-C zrcadlovku Nikon D7200. Ta nabídne 24MPx CMOS snímač bez AA filtru. Fotoaparát patří do vyšší třídy zrcadlovek, takže tu najdete i stavový displej, možnost ladění AF nebo dvojici slotů pro karty.
Fotoaparát je vybaven 24MPx APS-C CMOS snímačem. Na následujících snímcích se podíváme, jak si stojí v otázce šumu. Můžete se podívat na snímky ve formátu JPEG i RAW, které budou převedené pomocí Camera Raw 9.0 s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně čistá a bez šumu.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Rovněž ISO 200 nijak zvlášť netrpí na šum, ten je minimální.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 dává velmi mírný jasový šum v RAWu, jinak jsou ale snímky stále velmi kvalitní.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 800 dále lehce navyšuje šum. V JPEGu některé detaily ztrácí trochu ostrosti.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 přidává do RAWu barevný šum. JPEGy už lehce třepí hrany, vlivy odšumování jsou patrné, nicméně snímek je stále použitelný.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



I když je při citlivosti ISO 3200 šumu už poměrně dost, stále se dá docela slušně potlačit. Na kvalitní snímky to už není, ale pořád je docela použitelné. Ostatně, hovoříme tu o vysokém rozlišení 24 megapixelů.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 dává v RAWu už hodně barevného šumu a je to vidět i na snímcích v JPEGu, které jsou docela rozpité a ztrácí saturaci barev.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 12800 je už opravdu "přes čáru". Rozpití snímku je v JPEGu velmi silné a není se čemu divit. RAW celý hraje barevným šumem.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Je pochopitelné, že s citlivostí ISO 25600 se celá situace už jen zhoršuje. Barevného šumu v RAWu je extrémně mnoho, JPEGy jsou nevýrazné, bez barev a detailů.



ISO Hi1 51200 (JPEG)



Rozšířená citlivost ISO Hi1 (ekvivalent ISO 51200) je k dispozici pouze v černobílé verzi. I tak tu ale v podstatě nevidíte žádné detaily. Toto nemá reálného použití.



ISO Hi2 102400 (JPEG)



Druhá rozšířená citlivost ISO Hi2 (ISO 102400) je logicky ještě horší. Přidává navíc divné artefakty. Nicméně nyní se podívejme na to, co se stane, když snímky zmenšíme na standardizované rozlišení 12 megapixelů.


Nikon D7200 ISO šum autíčka JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Po zmenšení není vidět žádný problém do ISO 800 včetně. ISO 1600 je rovněž velmi slušné a teprve u ISO 3200 je vidět nějakou větší degradaci detailů. ISO 6400 je použitelné nouzově, výše bych už ale opravdu nechodil.


Nikon D7200 ISO šum autíčka RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



Pro RAWy platí totéž. ISO 1600 jako první vykazuje trochu viditelnou ztrátu kvality, ISO 3200 je použitelné. Stropem pro nouzové použití je ISO 6400. Výše to už opravdu nemá smysl. Druhým testem budou vousy plyšového zajíce, kde krásně uvidíme míru zachování detailů.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO Hi1 51200 (JPEG)

ISO Hi2 102400 (JPEG)

Vliv šumu na detaily se začíná zlehka ukazovat na citlivosti ISO 800. Při ISO 1600 je to ještě přijatelné, nicméně ISO 3200 vykazuje už docela silnou ztrátu takto jemných detailů. Výše je už s takovými detaily velký problém.


Nikon D7200 ISO šum zajíc JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Pokud snímky zmenšíme na standardizovaných 12 MPx (po vzájemné porovnání praktických výstupů mezi recenzemi), jsou snímky do ISO 800 detailní a relativně pěkně vypadá i ISO 1600. ISO 3200 se začíná rozmývat silněji a výše už jsou problémy vážnější.


Nikon D7200 ISO šum zajíc RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



RAWy vypadají o něco detailněji, tady ISO 1600 nevykazuje nějaké závažné problémy (ale menší ztrátu detailů si nelze nevšimnout). ISO 3200 je ještě s citlivým odšuměním použitelné. Pak už je míra šumu docela vysoká a jemné detaily nemilosrdně ničí.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO Hi1 51200 (JPEG)

ISO Hi2 102400 (JPEG)

Lehký barevný šum se v RAWu objevuje od ISO 400, pak pomaličku roste a zvýrazňuje se. JPEGy jej úplně potlačují, zůstávají po něm jen hrudky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.