Nokia N86 8MP: s objektivem od profíka
8.10.2009, Milan Šurkala, recenze
Recenze fotomobilů začneme přístrojem Nokia N86 8MP. Tento fotomobil poprvé u Nokie přináší 8MPix rozlišení a má být fotograficky nejvyspělejším mobilem této značky. Ostatně 1/2,5" CMOS snímač a širokoúhlý objektiv s výbornou světelností zní velmi lákavě.
Kapitoly článku:
- Nokia N86 8MP: s objektivem od profíka
- Ovládání, menu a software
- Ostření, expozice a videosekvence
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, portréty, blesk, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Optické vlastnosti (zkreslení, vinětace, aberace)
Když se podíváte na testovací obrazec zkreslení, zjistíte, že linie nejsou právě nejrovnější. Nicméně zkreslení je ještě přijatelné, znám i mnohem horší výsledky.
Na dalším snímku je testována ostrost v rozích. Jak je vidět, objektiv s ostrostí nemá moc problémy, i rohy jsou dostatečně ostré. Kresba je ale digitálně docela rozpíjena. Vinětace (ztmavení rohů) nepatří mezi výrazné problémy.
Chromatická aberace také není žádný problém, na snímcích je poměrně slabá. Uvedený výřez je z fotografie v protisvětle z rohu snímku, kde je obvykle největší míra aberací.
ohnisko 28mm, clona F4,8
Vyvážení bílé
U fotomobilů vyvážení bílé zpravidla nepracuje nejlépe. Nokia N86 8MP bohužel občas také ustřelí. Zejména u žárovkového osvětlení má přesně opačný problém, než je zvykem. Vyvážení na žárovku je totiž nastaveno příliš do studena, většina fotografií v tomto prostředí tak vůbec nemá tu správnou atmosféru. Při běžném použití venku je vyvážení bílé poměrně přijatelné, v interiérech ale nezřídka připraví nepříjemná překvapení.
automatické |
slunečno |
oblačno |
žárovka |
zářivka |
Totéž v běžnější scéně.
automatické |
slunečno |
oblačno |
žárovka |
zářivka |
Fotomobil umožňuje upravit také barevné ladění snímků, opět do pěti různých nastavení.
normální |
sépie |
černobílý |
živý |
negativ |
Aby toho nebylo málo, lze nastavit i úroveň ostrosti, a to ve třech krocích.
nízká |
normální |
vysoká |
Nastavení je na snímcích znát. Volba nízkého doostřování nemá smysl stejně jako volba maximálního. V prvním případě jsou snímky velmi neostré, ve druhém naopak výrazněji vylézají JPEG artefakty. Jako poslední je nastavení kontrastu.
kontrast -10 |
kontrast +0 |
kontrast +10 |
U kontrastu máte hned deset nastavení do "plusu" a deset do "minusu". Maximální hodnoty jsou pak opravdu znát, tak to nepřehánějte.