Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus E-5: profík do nepohody

22.12.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes jsme si pro vás připravili recenzi výjimečného produktu v podobě vlajkové lodi Olympusu, zrcadlovky E-5. Vyzkoušeli jsme ji s profesionálním objektivem Zuiko Digital 14-54 mm F2,8-3,5. Pojďme zjistit, co vše tato zrcadlovka dokáže.
Fotoaparát nabízí na svou třídu velmi malý 4/3" Live MOS snímač (v této třídě jsou obvyklé APS-C nebo dokonce full frame čipy). Olympus tak tímto docela ztrácí. Rozlišení čipu je rozumných 12 megapixelů. My se nyní podíváme, zda se menší rozměry podepíšou na vyšším šumu, nebo zda Olympus dokázal z mála vytřískat hodně. Fotografie byly převedeny přes Camera RAW 6.3, neboť u programu Olympus Viewer 2 jsem nepřišel na to, jak deaktivovat redukci šumu (deaktivace tam sice je, ale výsledek je i tak jasně odšuměný). Zkoušel jsem ještě LibRaw, výsledky byly rovněž roztodivné. Odšumování JPEGů bylo nastaveno na střední sílu.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


Citlivost ISO 100 je v obou případech naprosto bez problémů. Snímky jsou čisté a detailní.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


Ani ISO 200 se nevyznačuje nijak negativně. V RAWu je velmi slabý, ničemu nevadící jasový šum.


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


Ani zde nevidím žádný vážnější problém, šum roste jen trochu, v JPEGu lehce ustřelují pixely na hranách.


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


Dokonce i citlivost ISO 800 vypadá docela pěkně, nicméně jasový i barevný šum už se začíná objevovat, JPEG působí trochu vyžehleně.


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


U citlivosti ISO 1600 je JPEG i nadále velmi kvalitní. Žehlení je samozřejmě už poněkud znát, ale stále zde zůstává velké množství detailů. RAW už barevným šumem trpí poměrně dost.


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


Teprve na citlivosti ISO 3200 je znát silné odšumování, které se projevuje ve slabších hranách a jemných hrudkách. Na 4/3" čip ale vynikající práce, na APS-C ale přeci jen ztrácí.


ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


Nejvyšší citlivost ISO 6400 přináší slabší barvy i detaily. Nouzově ji lze použít. Ve fotoaparátu lze dále nastavit odšumování, a to od vypnutého, přes nízké, střední až po nejvyšší.


ISO 1600 (RAW)



ISO 1600 (vypnuté odšumování)



ISO 1600 (nízké odšumování)



ISO 1600 (střední odšumování)



ISO 1600 (nejvyšší odšumování)


Barevný šum je odstraňován v podstatě vždy. S odšumováním bych to nepřeháněl, na vyšší hodnoty jsou JPEGy silně vyžehlené, a tedy i se slabšími detaily. Dále se podíváme na detail vousů plyšového zajíce při umělém osvětlení.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

Fotoaparát potěšil velmi pěknými výsledky, do ISO 400 šum v podstatě neexistuje a na ISO 800 je jen velmi mírný. Šum v RAWu a odšumování v JPEGu se více projevuje při ISO 1600, což je taková hraniční citlivost pro rozumně kvalitní fotografii, pak už šum narůstá výrazně a ISO 3200 bych označil za ještě dostatečné pro nenáročné foto (taková nouzovka), ISO 6400 je už docela zbytečné.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

Na snímcích bílého papíru je vidět, že šum se začíná objevovat u ISO 800 a ISO 1600. Na vyšších citlivostech je pak již velmi silný, a to jak ten jasový, tak i barevný.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.