Olympus µ-mini Digital: Chci jen snímek vyfotit a jít!

4.1.2005, Petr Svoboda, recenze: specifikace produktu
Společnost Olympus kolem své nekonvenční miniatury vytvořila docela slušný humbuk. A není se čemu divit. Novátorské nejsou vůbec parametry přístroje, nýbrž obchodní přístup. Jde totiž o spotřební fotoaparát, tedy takový, který si vyberete podle toho, zda se vám líbí. Pak již jen fotíte, a nejste obtěžováni nastavováním tisíců nejrůznějších parametrů.
  1. Olympus µ-mini Digital: Chci jen snímek vyfotit a jít!
  2. Technické parametry, ovládání
  3. Praktické zkušenosti
  4. Ilustrační foto, závěr
Netradiční tvar a přesto pohodlné držení i ovládání, výběr ze šesti různých barevných provedení, expoziční automat s několika málo možnostmi nastavení – to jsou ve vší stručnosti hlavní charakteristiky přístroje. Prodejci se naštěstí příliš neřídí doporučenou koncovou cenou, a tak lze tento přístroj získat za cenu nižší než 10.000 Kč. Díky tomu spadá, kam podle mne patří – do kategorie levných značkových digitálů, pro než je právě uvedená cenová hranice jakousi magickou bránou.

První pohled
Jako by to ani nebyl fotoaparát. Objektiv je schován za důmyslnou krytkou, blesk je snad nejmenší, jaký jsem kdy viděl. Celkově má čelní strana tvar lichoběžníku, naprosto bez charakteristického gripu – ten jakoby někdo usekl. Kovový pláštík je u stylového digitálu dnes už povinností. Příjemná je odolnost vůči vodě, která však neznamená vodotěsnost přístroje. Každopádně ale není problém fotit s mjúčkem za každého počasí.

Zadní strana je více než střízlivá, alespoň co do počtu prvků. Dominuje tu velký kontrastní LCD displej, který poskytuje skutečně dobrý obraz i na sluníčku (to jsme ovšem neměli možnost vyzkoušet) a navíc se na něj lze bez problémů dívat i z velkých úhlů. Tuto vlastnost oceníte, když chcete obrázek ukázat přátelům již ve fotoaparátu. Ovládacích tlačítek je pomálu, vidíme tlačítko pro rychlý náhled snímku, kolébku transfokátoru (zoomu) a křížový ovladač. Na průhledový hledáček místo nevybylo. Designově je řešeno poutko pro uvázání řemínku.

Při pohledu shora zaujme válcový volič režimů (má pouhé tři polohy). Obdélná spoušť spolu s tlačítkem pro zapnutí/vypnutí přístroje mne zprvu příliš nenadchly, změnil jsem však svůj názor po vyzkoušení. Vše se ovládá velmi pohodlně, i když to tak třeba na pohled nevypadá.

Jakoby useknutý grip poskytuje pod krytkou prostor pro litiovou baterii, paměťovou kartu typu xD Picture Card a konektor USB. Mimochodem – Olympus tady používá jiný konektor, než svých starších fotopřístrojů. Nový konektor je společný pro modely uváděné na trh od podzimu 2004 a kombinuje v sobě možnosti propojení USB i audio/video.

Dole už najdeme jen otvor se závitem zasvěcený stativovému šroubu. Je hezké, že výrobce pamatuje i u takto malého kapesního přístroje na možnost připevnění na stativ. Ne všichni konkurenti tak činí.

Optika, snímač a závěrka
Začneme snímačem: přístroj disponuje snímačem CCD velikosti 1/2,5palce s efektivním rozlišením 4,0 MPix. Optický zoom je pouze dvojnásobný, objektiv je konstruován z pěti čoček umístěných ve třech skupinách. Tři čočky jsou přitom asférické. V přepočtu na kinofilmové políčko tvoří rozsah ohnisek rozmezí 35-70 mm při světelnosti F3,5–F4,9. Rychlost závěrky je 1/2–1/1000 s, výjimku tvoří režim noční scéna, který dovoluje čas až 4 s. I tak je ale dle mého názoru rozsah expozičních časů docela malý – jak po focení nočních snímků, tak i třeba pro rychlé závody.

V možnostech nahrávání videa mjúčko zrovna nevyniká. Rozlišení je možné volit mezi 320 x 240 nebo 160 x 120 obrazových bodů. Záznam s frekvencí 15 snímků za sekundu se ukládá do souboru QuickTime Motion JPEG a je ozvučený.

K samotnému přístroji dostanete ještě řemínek, paměťovou kartu xD s kapacitou 16 MB, USB kabel a A/V kabel,
nabíječku + nabíjecí Li-Ion baterii a užitečný program OLYMPUS Master 1.0.