Olympus mju Tough 6000 vs. 8000: 10 proti 12

26.5.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Vyzkoušeli jsme nové outdoorové kompakty Olympus mju Tough 6000 a mju Tough 8000, které se kromě lehce odlišeného těla liší zejména odlišným počtem megapixelů. O kolik je 12 megapixelů lepších než 10? A je vyšší rozlišení pro kvalitu fotografií vůbec výhra?
Jak si tedy celkově nové outdoorové kompakty Olympus mju Tough 6000 a Tough 8000 stojí? Oproti svým předchůdcům v podobě mju 1050 SW jde o výrazný krok vpřed v mnoha směrech, oproti mju 1030 SW jde především o přidání mechanické stabilizace. Ta sice dokáže pomoci, bohužel občas je kontraproduktivní a snímky rozmazává.

Každopádně je třeba velmi ocenit odolnou konstrukci, zejména u modelu Tough 8000, který toho vydrží skutečně mnoho. Focení pod vodou vám mnoho fotoaparátů nenabídne a tyto snímky jsou velmi pěkné. Navíc je zde pro drsné podmínky dotykové ovládání, které sice umožní nastavit jen pár voleb, ale určitě pomůže. Objektiv má poměrně dobrý rozsah ohnisek od širokoúhlých 28 milimetrů po vcelku dostatečných 102 mm. Na velké zoomování to tedy opravdu není, ale široké ohnisko třeba ocenit. Světelnost objektivu je hodně roztodivná, ale na delších ohniscích je překvapivě dobrá. Objektiv překvapil také mírným sférickým zkreslením a minimální chromatickou aberací.

Velmi dobrý výkon podává i LCD displej s rozumnými pozorovacími úhly i pěkným obrazem a slušnou pozorovatelností i při silnějším světle. Ostření potěší supermakro režimem, které i přes svou občasnou náladovost nabídne velmi pěkné makrosnímky z malých vzdáleností. Ostřící vzdálenosti obecně patří k těm kratším, což lze chválit. Výborný je režim focení panoramat, který je intuitivní, pohodlný a má dobré výsledky. Výkonnější model mju Tough 8000 potěšil i výkonem, který byl oproti staršímu mju 1050 SW výrazně vylepšen. Tough 6000 bohužel zůstává někde na půli cesty. Je rychlejší než starší kompakty Olympus, ale svižnosti modelu Tough 8000 se mu z neznámého důvodu nedostává.

Přejděme ještě k negativním stránkám. Trochu se mi nezamlouvala zadní tlačítka. S krátkými nehty není problém, ale s trochu delšími už mačkání bude poměrně nejisté. Jejich výrazné vysunutí nad povrch ale trochu ulehčuje práci s rukavicemi, nicméně přeci jen jsou poměrně malá. Opět jsem značně postrádal 2sekundovou samospoušť, díky které bude focení se stativem docela dlouhá záležitost.

Mrzuté jsou omezené expoziční časy. Automatika více než 1/2 sekundy nedovolí a pokud chcete fotit noční snímky, můžete sice využít 4sekundovou expozici, ale při vyšším ISO 250, čímž dostanete zašuměné snímky. Na focení v noci fotoaparát opravdu není příliš vhodný. Situaci nenapomáhá ani slabý blesk. Technologie Shadow Adjustment Technology patří spíše do kladů, protože dobře vyrovnává expozici, nicméně za cenu zhoršení obrazu. Většinou je to akceptovatelné, ale některé snímky jsou bohužel výrazně horší. Stabilizace obrazu by určitě mohla mít lepší účinek.

Videosekvence bych označil pojmem téměř nepoužitelné, jejich kvalita je skutečně velmi nízká. Není třeba hned aplikovat HD rozlišení, jak je v dnešní době moderní, ale i v kategorii VGA videosekvencí jen stěží naleznete horší výsledek. Tough 6000 nelze pochválit za horší výkony, pomaleji ukládá na kartu a celkově není tak svižný jako jeho 12MPx bratříček. Objektiv má přes spoustu kladů také nevýhody. První je měkčí kresba a obecně nízký kontrast s ostrostí, druhou jsou odlesky v protisvětle a třetí nevýhodou nekvalitní obraz v rozích, který se dost rozmazává.

Velkou kapitolou je digitální šum. Oba fotoaparáty produkují značné množství barevného šumu. Olympus s ním u svých kompaktů zpravidla příliš nebojuje a je to na snímcích znát. I při nejnižším ISO a dostatku světla jsou stíny šumem značně posety. Tough 6000 je na tom ještě dobře, protože jeho šum má alespoň příjemnou charakteristiku a je tak dobře odstranitelný v odšumovacím softwaru téměř bez ztráty detailů. Bohužel mju Tough 8000 má na stejně velkém čipu vyšší 12MPx rozlišení, což se projevuje vyšším šumem. U tohoto fotoaparátu dochází také k výraznému odšumování, a tak jsou snímky často rozpatlané a mají paradoxně méně detailů než Tough 6000 s 10MPx rozlišením. Navíc výsledný šum je nepříjemně "digitální", Tough 6000 působí téměř dojmem kinofilmového zrna, které je naopak velmi pěkné.

Výsledky jsou tedy docela neurčité. Na ovládání a práci s fotoaparátem mi určitě přišel lepší Tough 8000, který byl svižnější, ostření se nezasekávalo při horším osvětlení a má také hezčí design. Pokud jde však o výslednou kvalitu snímků, tak zde zase naopak s velkým náskokem vede Tough 6000, který snímky tolik nepatlá, má často paradoxně mnohem více detailů a navíc má trochu slabší odlesky objektivu. Celkově tedy Olympus udělal krok kupředu, ale stále je ještě co dohánět.

Odolná konstrukce (zejména Tough 8000)
Nízká kvalita snímků (zejména Tough 8000)
Rozsah ohnisek objektivu a světelnost na delším konci