Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-P3: král všech PENů

10.1.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
PENy od Olympusu jsou populárními přístroji ze stále se rozšiřujícího segmentu CSC fotoaparátů. Dnešním testem projde nová vlajková loď Olympus PEN E-P3 s nejnovějším 14-42mm objektivem. Výrobce slibuje mnohem rychlejší ostření i další vylepšení.
Olympus PEN E-P3 je vybaven 4/3" Live MOS čipem s efektivním rozlišením 12 megapixelů. V základu vychází z čipu, který známe již z prvního Micro Four Thirds fotoaparátu, Panasonicu Lumix G1 z konce roku 2008, postupem času ale prošel mnoha úpravami. Ty např. zvýšili rychlost snímání pro lepší ostření nebo bylo zavedeno Full HD video. Nyní se podíváme jak je na tom v otázce šumu. Předkládám snímky v JPEGu a převedené z RAWu pomocí Camera Raw. Síla odšumování je nastavitelná, za což Olympus chválím.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 200 je naprosto bez problémů, JPEGy jsou pochopitelně hladší, barevně jasnější a ostřejší díky doostřování.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Ani citlivost ISO 400 na tom není vůbec špatně. V RAWu jen lehce roste jasový šum, stále je ale velmi malý.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 800 se už jasový šum v RAWu začíná trochu ukazovat. Stále je ale výsledek velmi dobrý, což platí i o JPEGu.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



Kupodivu se dočkáte pěkných výsledků i při ISO 1600. RAW už sice lítá s barvami i jasem, detaily jsou ale dostatečně patrné a JPEGy neztrácí ani barvy ani detaily. Dobrá práce.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 ale už začíná být pro snímací čip trochu oříšek. RAW začíná být barevně dost flekatý, v JPEGu jsou vidět hrudky, slabší detaily začínají mizet a barevnost lehce klesá. Nouzově je to použitelná citlivost.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Navýšení citlivosti na ISO 6400 pochopitelně obraz dále degraduje. Této hodnotě bych se už raději vyhýbal. Přesto mě překvapuje velmi slušná ostrost výraznějších detailů (s ohledem na citlivost).



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Nejvyšší ISO 12800 je tu už ale opravdu jen do počtu. Jak RAWy, tak JPEGy jsou pro jakékoli snímky v podstatě nepoužitelné. RAWy hrají všemi barvami, naopak JPEGy po odšumění hodně potlačují barvy. Nyní se ještě podíváme na nastavitelnost odšumování (snímky byly převedeny přes Olympus Viewer 2, fotoaparát odšumuje podobně, řekl bych, že trochu hůře).



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (šumový filtr vypnutý)



ISO 1600 (šumový filtr - nízký)



ISO 1600 (šumový filtr - standardní)



ISO 1600 (šumový filtr - vysoký)



Vypnutý filtr ponechává jasový šum, barevný příjemně potlačuje. Navyšování odšumování se projevuje v hladších plochách, nepříliš pěkné jsou ale některé hrany, které se třepí. Dále se podíváme na snímky vousů zajíce při umělém osvětlení, kde uvidíme míru zachování detailů.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Nebude chybět ani pohled na plochu bílého papíru.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum se sice v RAWu vyskytuje téměř na všech citlivostech, hodně patrný ale začíná být až od ISO 1600. JPEGy jej maskují, ale menší barevné flíčky jsou přeci jen vidět.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.