Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-P3: král všech PENů

10.1.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
PENy od Olympusu jsou populárními přístroji ze stále se rozšiřujícího segmentu CSC fotoaparátů. Dnešním testem projde nová vlajková loď Olympus PEN E-P3 s nejnovějším 14-42mm objektivem. Výrobce slibuje mnohem rychlejší ostření i další vylepšení.
Přinášíme vám i několik ilustračních snímků. Několik dalších ilustračních snímků najdete i v recenzi objektivu Olympus M.Zuiko Digital 14-42mm 1:3,5-5,6 II R.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Odšumování obrazu dává trochu zabrat stromům v pozadí, které se hodně mažou (odšumování lze ale uživatelsky výrazně zeslabit), detaily krajiny jsou ale jinak nadprůměrné. Můžete se podívat i na RAW. Objektiv sice trochu aberuje, ale kreslí docela hezky ostře.




expoziční čas 1/13 s, clona F5,6, citlivost ISO 1600, ohnisko 41 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Zde se stabilizace předvedla docela slušně. Nicméně si zvykněte na to, že je dost náladová a občas spíše snímku uškodí, než pomůže. Barevnost je i přes vysokou citlivost ISO 1600 docela pěkná, samozřejmě čekejte vyšší množství šumu i odšumování. I zde si můžete stáhnout RAW snímek.




expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Základní setový objektiv vám pozadí nějak výrazně nerozmaže, ale to neznamená, že by si nešlo hrát s hloubkou ostrosti. Bokeh by mohl být o něco příjemnější. Vidíte zde, že fotoaparát dal přednost vyšší citlivosti před kratším časem (nespoléhá na stabilizaci).




expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Zde jsem byl trochu blíž, a tak se pozadí trochu více maže. Můžete si stáhnout RAW snímek. V něm je více jasového šumu, jeho charakter je ale mnohem příjemnější než v JPEGu, kde se to spíše patlá a ustřeluje.




expoziční čas 1/60 s, clona F6,3, citlivost ISO 400, ohnisko 19 (38) mm, klikněte pro zvětšení



Počasí při testu moc nepřálo, a tak je i tento snímek focený s vyšší než základní citlivostí. Při ISO 400 je šum ještě poměrně nízký, některé stromy by ale mohly mít více detailů (zejména na levé straně). Chromatická aberace se v menší míře vyskytuje na větvích vpravo.




expoziční čas 1/60 s, clona F3,5, citlivost ISO 1250, ohnisko 14 (28) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení



V zaostřené ploše je snímek dostatečně detailní, na větvích si lze všimnout chromatické aberace. I zde se můžete podívat na zdrojový RAW.




expoziční čas 1/40 s, clona F5,4, citlivost ISO 1600, ohnisko 39 (78) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Tento snímek byl vyfocen s vypnutým šumovým filtrem. Jasového šumu je tak mnohem více než obvykle, ale vypadá (aspoň dle mého názoru) lépe než rozmyté a rozpatlané plochy.




expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Ve stínech chytá snímek jakési "mapy". Když se podíváte do RAWu, nic takového tam neuvidíte. Naopak, je tam docela slušná kresba trávy, samozřejmě se spoustou šumu (ten se ve stínech vyskytuje i při nízkých citlivostech). Dynamický rozsah čipu je pochopitelně omezený.




expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 30 (60) mm, klikněte pro zvětšení



Aberace je mírná, šum přijatelný, byť viditelný.




expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku bylo odšumování poněkud silnější. Makro schopnosti objektivu jsou přiměřené, pozadí se v takových případech umí i rozmazat, přestože objektiv nemá moc dobrou světelnost. I zde se můžete podívat na RAW a posoudit, jak moc detailů bylo odstraněno odšumováním.




expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je pro snímky tohoto typu tak akorát, ale nějaké přehnaně širokoúhlé záběry zase od 28mm ohniska nečekejte. Trochu mě zklamala ostrost, možná zase nějaké ustřelení mechanické stabilizace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.