Olympus PEN E-PL2: PEN počtvrté a zase lépe
Další redakční test bude věnovaný Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus PEN E-PL2. Již čtvrtý PEN přináší menší rozměry, interní blesk a nové setové objektivy. My jsme vyzkoušeli verzi s ultrazoomovým objektivem 14-150 mm.
Kapitoly článku:
Noční scéna
Fotoaparát podporuje expoziční časy až 60 sekund, v bulb režimu dokonce 30 minut. Ostření je překvapivě úspěšné, ani s málo světelnými objektivy vůbec není problém zaostřit. Pokud ale nenajdete výraznou linii (třeba sloup pouličního osvětlení), pak může být ostření dosti zdlouhavé.
Rozhodně vám doporučuji zapnout odšumování po dlouhé expozici, jinak je snímek plný šedivých nevzhledných fleků. I při nejnižší citlivosti si můžete všimnout patrného šumu, detaily by mohly být lepší. Hlavně se nelekejte obrazu na LCD displeji, fotoaparát jej ukazuje z RAWu, kde jsou zvláštní fialovozelené pixely (viz další snímky).
expoziční čas 3,2 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 39 (78) mm
Citlivost ISO 200 má v RAWu zvláštní nazelenalé pixely, detaily jsou dobré. JPEG vypadá o něco lépe, byť je tu trochu nižší kontrast.
expoziční čas 1/6 s, clona F9, citlivost ISO 400, ohnisko 39 (78) mm
ISO 400 zvyšuje šum v RAWu, JPEGy jsou dobře odšuměné, ustřelených pixelů je minimum.
expoziční čas 0,8 s, clona F9, citlivost ISO 800, ohnisko 39 (78) mm
Další navýšení citlivosti už v RAWu vypadá opravdu dost špatně. Dobře osvětlené plochy jsou v pořádku, ale stíny tvoří zvláštní zelené pixely. JPEG je silněji odšuměn, slabší detaily se ztrácí, rovněž barvy jsou méně výrazné.
expoziční čas 1/2,5 s, clona F9, citlivost ISO 1600, ohnisko 39 (78) mm
ISO 1600 pak v RAWu úplně ztrácí slabší detaily. V JPEGu mizí barvy a dokonce ostrost je rovněž horší.
expoziční čas 1/5 s, clona F9, citlivost ISO 3200, ohnisko 39 (78) mm
Další navýšení citlivosti na ISO 3200 zvyšuje barevný šum v RAWu, JPEGy jsou bezbarvé a neostré.
expoziční čas 1/10 s, clona F9, citlivost ISO 6400, ohnisko 39 (78) mm
Nejvyšší citlivost ISO 6400 je v podstatě nepoužitelná. Barvy i detaily neexistují.
Standardní scéna
Nesmíme zapomenout na dva tradiční standardní snímky.
Zde se fotoaparát s objektivem předvedly v dobré formě. Scéna je rozumně zachycena, ostrost je slušná (vpravo je ale odšumování na trávě poněkud agresivní). K dispozici je i RAW.
Automatický režim s výběrem scény může občas přinášet i problémy. Při detekci krajiny zvyšuje kontrast, což neuškodí, pokud ale kontrast není už tak dost vysoký. V tomto případě je snímek ve stínech zbytečně příliš tmavý a ve světlech naopak příliš světlý. Míra detailů je nicméně velmi slušná, a to až do rohů. Dobrá práce.