Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-PL5: s výkonnějším srdcem

28.2.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Olympus PEN E-PL5 přináší nové výkonnější srdce, 16MPx Live MOS 4/3" snímač, který je použit i v nejvyšším modelu OM-D E-M5. Jak moc kvalitně tedy fotí se standardním setovým objektivem 14-42mm?

Měření rychlosti


Zpracování obrazu má na starosti procesor TruePic VI. K testu rychlosti byla využita SDHC karta Transcend UHS-I s přenosovou rychlostí při zápisu až 45 MB/s.
  • První snímek - 2,1 sekundy (zahrnuje čištění čipu)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,3 sekundy (buffer dojde po 22 snímcích)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 sekundy (po 16 snímcích 1,4 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky blesk - 1,9 sekundy
  • Sekvenční snímání L JPEG - 3,7 fps (po 25 snímcích klesá na 2,4 fps, ukládání 6 sekund)
  • Sekvenční snímání L RAW - 3,65 fps (po 19 snímcích klesá na 1,55 fps, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 3,65 fps (po 15 snímcích klesá na 1,0 fps, ukládání 15 sekund)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 7,5 fps (po 15 snímcích klesá na 2,45 fps, ukládání 6 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW - 8,45 fps (po 12 snímcích klesá na 1,75 fps, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 7,5 fps (po 13 snímcích klesá na 0,95 fps, ukládání 14 sekund)

Olympus PEN E-PL5 rozhodně není žádné ořezávátko, pokud jde o rychlost přístroje. Start je pomalejší kvůli čištění čipu, ale jinak dělá jen radost. Ostření je záležitost na zhruba dvě desetiny sekundy, což je vynikající. Prodlevy mezi snímky jsou včetně zaostřování jen 0,3 sekundy, což jsou vynikající hodnoty. Sekvenční snímání nabídne rychlost většinou cca 7,5 fps (dokonce se mi občas dařilo překonat hranici 8 fps) a RAW buffer postačí na pořízení minimálně 12-13 snímků, s nižšími rychlostmi postačí i na více než 15 fotografií. Navíc potěší i velmi rychlé ukládání snímků na kartu.


Vyvážení bílé, barvy


Se systémem vyvažování bílé opravdu nejsou problémy, dokonce si můžete nastavit, zda byste raději teplejší nebo chladnější odstíny. To se hodí zejména za umělého osvětlení, kdy chladnější varianta automatiky přijde náramně vhod. Žlutý (až červený) nádech, typický pro tyto snímky, krásně eliminuje, přitom ale stále zachová atmosféru.


automatické



slunečno
 

stíny



zamračeno
 

žárovka



zářivka
 

blesk



uživatelské nastavení
 

2000 K

14000 K

Zajímavé jsou rozhodně i umělecké filtry, které mohou snímkům často dodat netradiční náboj.


pop-art



jemná kresba
 

bledé a světlé barvy



jemné světlo
 

zrnitý film



camera obscura
 

diorama



cross proces
 

jemná sépiová



dramatický tón
 

komiks

akvarel

V režimech PASM lze v menu dále nastavit i ostrost, kontrast, saturaci a v neposlední řadě si dokonce pohrát i s jasovými křivkami.


Optický a digitální zoom


Základní setový objektiv nabídne 3× optický zoom v rozsahu od přepočtených 28 mm po maximálních 84 mm.




expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát je schopen vykreslit slušné množství detailů, úhel záběru je pak standardně širokoúhlý. Směrem k rohům se jen lehce zhoršuje ostrost, kontrast klesá minimálně a roste spíše chromatická aberace. RAW působí ještě o trochu ostřejším a detailnějším dojmem, dynamický rozsah čipu není špatný, ale při vytahování jasů ze stínů počítejte se šumem.




expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Zde musím pochválit objektiv a jeho velmi dobrou kresbu po celé ploše včetně rohů, střední odšumování pak některé stinné plochy trochu patlá a nechává tam ustřelené pixely.




expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je po celé ploše velmi dobrá, úhel záběru dostatečný. Objektiv trpí na slabší chromatickou aberaci.




expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Maximální přiblížení není moc velké, přepočtených 84 mm nenadchne, jde však o typický standard setových objektivů. Kresba je velmi pěkná, a to po celé ploše. Můžete se podívat také na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Vyzkoušel jsem také 2× digitální zoom. Je nutné si uvědomit, že v takovém případě se bere 4MPx výřez a interpoluje na 16 MPx, takže bych určitě nepočítal s použitím, kde je potřeba více než 4 megapixelů. Pro běžné potřeby je kvalita dostatečná.


Protisvětlo


Podíváme se také na náročné focení v protisvětle. To klade vysoké nároky na objektiv i snímací čip.




expoziční čas 1/640 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



S lehce sníženým odšumováním se připravte na více šumu ve stínech, na druhou stranu je tu ale mnohem lépe zachována kresba. V RAWu vidíte, že v jasech můžete něco zachránit (ale ne mnoho), stíny lze prosvětlit slušně, opět je ale nutné počítat se šumem.




expoziční čas 1/640 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba krajiny je nadprůměrná, zde se systém zpracování obrazu i objektiv předvádí velmi slušně. horší je to s výraznější chromatickou aberací ve větvích. RAW opět ukazuje docela slušný dynamický rozsah.




expoziční čas 1/640 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Najdete tu i umělecký režim "Dramatický tón", který je jakýmsi pseudo-HDR z jediného snímku. Dává moc velký důraz na lokální kontrast a snímky proto vypadají hodně nereálně.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.