Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus SP-570UZ: uspěje první 20× ultrazoom v testu?

10.4.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Olympus je průkopníkem mezi ultrazoomy, vždy přináší jako první větší a větší rozsah ohniskových vzdáleností. Dokázal se však nový model SP-570UZ s 18x násobným optickým zoomem zbavit nectností svých předchůdců?
Zde se můžete podívat na několik ilustračních snímků, které ukáží, jaké výsledky podává fotoaparát v praxi.


expoziční čas 1/25 s, clona F4,2, citlivost ISO 64, ohnisko 374 mm (klikněte pro zvětšení)

Na této fotografii jde velmi dobře vidět, jak účinná je stabilizace v praxi. Se stativem by byl výsledek jen mírně lepší. I s ohniskem 374 mm a časem celých 1/25 vteřiny se dají pořídit ostré fotografie. Na snímku je rovněž vidět, jak dlouhé ohnisko a nižší clona dokáží dobře zapracovat na hloubce ostrosti.


expoziční čas 1/250s, clona F4,3, citlivost ISO 64, ohnisko 162 mm (klikněte pro zvětšení)

Vzhledem k počasí je fotografie trochu tmavší a bezbarvá, zatímco obloha se začíná přepalovat. Kontrast je na vcelku dobré úrovni i na základním nastavení (fotoaparátu lze nastavit menší/větší kontrast scény až v pěti krocích)


expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 64, ohnisko 520 mm (klikněte pro zvětšení)

Minimální clona při nejdelším ohnisku se projevily na velmi nízké hloubce ostrostí. Strom v pozadí byl asi jen 1,5 metru za rostlinkou, od fotoaparátu k rostlince to bylo přibližně 2,5 metru. Při vysoké ohniskové vzdálenosti a silném větru byl i čas 1/160 s docela dlouhý a toto byla asi jediná ostřejší fotografie. Pomohlo by nastavit vyšší ISO.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 64, ohnisko 26 mm (klikněte pro zvětšení)

Zde fotoaparát dostal docela zabrat. Nastavení expozice bylo obtížnější kvůli stínům panelových domů a jasné obloze. Automatika nakonec nastavila čas 1/80 s při cloně F5,6, což zajistilo poměrně rozumné vykreslení domů, obloha je však přepálená a autobus pohybem rozmazaný. Dobře je zde však demonstrována síla 26mm ohniska. Od autobusu jsem byl odhadem zhruba 8-10 metrů. Na fotografii se dokonce vešel celý mnohopatrový dům nedaleko.


expoziční čas 1/200 s, clona F4,2, citlivost ISO 64, ohnisko 119 mm (klikněte pro zvětšení)

Krásný východ slunce. Automatické nastavení expozice velmi silně záviselo na namíření fotoaparátu, ale lze ji poměrně jednoduše přinutit k tomu, aby pracovala pro vás a zvolila expozici podle vašich představ.


expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 64, ohnisko 148 mm (klikněte pro zvětšení)

Pokus o zachycení pohybu. Bohužel velmi ostré slunce nedovolilo jít s časem příliš nahoru a tak jsem mohl použít maximálně 1/80 s, vše nad bylo už přepálené více než zdrávo a ani toto není vůbec ideální. Škoda, že nejde nastavit vyšší clona. Naštěstí je ale k dispozici alespoň velmi nízká citlivost ISO 64.


expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 64, ohnisko 63 mm (klikněte pro zvětšení)

Staré nevyužívané koleje za velmi slunného dne. Fotoaparát krásně vykreslil oblohu, přičemž na ISO 64 je míra šumu poměrně dobrá, i když mírné fialové fleky jsou i v tomto případě trochu patrné. Co se týče rozdílů jasu, pak je míra šumu ideální. Nejsou zde patrná žádná tmavá místa, ani není obraz vyžehlený.


expoziční čas 1/500 s, clona F3,5, citlivost ISO 64, ohnisko 55 mm + supermakro (klikněte pro zvětšení)

Pokus o biologické supermakro. Bohužel ploštice jsou strašně rychlé a nechtěl jsem fotoaparát odřít o asfalt při jejich pronásledování, tak jsem zvolil raději bezpečnější záběr z větší vzdálenosti. V tomto režimu fotoaparát zaostřil rychle, takže focení nebyl až tak velký problém. Ten měl spíše s nastavením správné expozice, silný odraz slunce od asfaltu automatice dal zabrat a mi nezbylo než se uchýlit k manuálnímu nastavení.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.