Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

14.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším fotoaparátem, který prošel naším testem, je Olympus Stylus XZ-10. Má sice jen 1/2,3" čip, ale nechybí mu vysoce světelný objektiv, irisová clona i ND filtr, bohatá nabídka manuálních nastavení a podpora RAWu.

Noční scéna


Pro noční focení je fotoaparát téměř jako stvořený. Nabídne nadprůměrný rozsah expozičních časů až do 30 sekund, integrovaný ND filtr i irisovou clonu. Slabší je to s úspěšností ostření, fotoaparát vyžaduje dosti kontrastní hranu, aby správně zaostřil.




expoziční čas 30 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 51 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



S expozicí si opravdu můžete hrát více, než je obvyklé. Detaily jsou solidní, šum velmi nízký. Můžete si všimnout spousty hot pixelů, můžete ale provést přemapování pixelů. Zkoušel jsem to, ale moc dobrého výsledku jsem se nedobral. Naopak zapnutí odšumování a další půlsekundovou expozicí se hot pixelů zbavíte nádherně. Hvězdičky kolem světel bych moc neočekával. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Dále se podíváme na výsledky při různých citlivostech v JPEGu (vlevo) a RAWu (vpravo).




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 100 nejsou žádné problémy, RAW je ještě relativně bez šumu, JPEGy jsou citlivě odšuměné.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Ani u ISO 200 to není špatné, RAW má jen velmi mírné barevné flíčky, JPEGy jsou krásně odšuměné.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 už navyšuje barevný šum v RAWu, detaily jsou nicméně i v JPEGu stále dobré. Tam je vidět jemný jasový šum. Stále dobře použitelné.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



O něco horší je to s citlivostí ISO 800. Ta už v RAWu produkuje výraznější barevný šum, výraznější detaily jsou stále dobře patrné. Jasový šum v JPEGu roste, snímky už bych bral s rezervou. Pro menší rozlišení stále použitelné.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 je už ale přeci jen moc, zde se limity malinkého čipu projevují v plné síle. RAW hraje hodně barvami, JPEGy se rozmývají a naopak jsou téměř bez barev.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 3200 se dále zhoršuje, trochu detailů najdete v hodně nasvícených plochách, ale stíny se naprosto topí v šumu.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost je už opravdu k ničemu. RAWy jsou celé modré, naopak v JPEGu téměř nenajdete žádné barvy a ani detaily.


Standardní scéna


Samozřejmostí jsou i standardní scény.




expoziční čas 1/800 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 62 mm, klikněte pro zvětšení



Tato scéna se vyznačuje velkým dynamickým rozsahem. Krajina je tak tmavší, naopak obloha táhne k přepalům. Toto je jeden z mála snímků, které byly pořízeny s výchozím nastavením odšumování. Jak vidíte, to je dost silné a snímek se hodně patlá. Můžete se podívat na verzi v RAWu. Dynamický rozsah ve světlech je velmi slušný, stíny už ale moc neprosvětlíte (rychle roste šum).




expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 62 mm, klikněte pro zvětšení



V HDR režimu se trochu sníží přepaly, stále však zůstanou. Krajina je prosvětlena, ale schází jí lokální kontrast a saturace barev je rovněž docela nízká.




expoziční čas 1/1000 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 46 mm, klikněte pro zvětšení



I toto je snímek pořízený se středním odšumováním a je vidět, že fotoaparátu opravdu moc nesvědčí. Kresba se docela rozpíjí.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.