Olympus Stylus XZ-2: jednoduše skvělý
Dnes se podíváme na další z profi kompaktů, které jsme ještě neotestovali. Jde o Olympus Stylus XZ-2 s 12MPx CMOS BSI snímačem a jedním z nejsvětelnějších objektivů své kategorie. Bude nejlepším fotoaparátem své kategorie?
Kapitoly článku:
Fotoaparát je vybaven 1/1,7" CMOS BSI snímačem s rozlišením 12 megapixelů (celkově 12,76 MPx). Má tedy pixely o velikosti 1,85 mikronu. My se nyní podíváme na výřezy při různých citlivostech s odšumováním nastaveným na minimum a na RAWy.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-0.1FE.jpg)
ISO 100 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-5.407C.jpg)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost je bezproblémová, JPEGy jsou příjemně odšuměné, rozumně doostřené. RAW je téměř bez šumu.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-16.4260.jpg)
ISO 200 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-26.276E.jpg)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 200 přidává lehký jasový šum. JPEGy jsou s mírným jasovým šumem, vypadají hezky.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-38.2C1C.jpg)
ISO 400 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-48.3DC6.jpg)
ISO 400 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 400 se začíná objevovat lehký barevný šum. JPEGy jsou i nadále bez barevného šumu, jasový mi ale přijde být trochu zvýrazněn.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-60.4546.jpg)
ISO 800 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-70.2BEA.jpg)
ISO 800 (konverze z RAWu)
Navýšení na ISO 800 už do RAWu přidává větší barevný šum a klesají detaily. JPEGy lehce ztrácejí barvy, nicméně detaily si stále drží dost dobře.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-83.48FC.jpg)
ISO 1600 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-93.3404.jpg)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 už v RAWu hraje všemi barvami, naopak JPEGy je rychle ztrácí. Silnější detaily jsou stále dobře patrné, jasový šum je ale dost vysoký.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-108.2A92.jpg)
ISO 3200 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-119.27F2.jpg)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
S dalším navýšením na ISO 3200 už RAWy vypadají docela nepoužitelně a je až s podivem, že JPEGy mají ještě nějaké detaily. Nepočítejte ale s nějak výraznými barvami.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-135.2F16.jpg)
ISO 6400 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-144.4C16.jpg)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 6400 už není použitelná ani nouzově. JPEGy jsou v podstatě bez barev, detaily zůstaly pouze u těch nejvýraznějších na bílých plochách.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-161.3880.jpg)
ISO 12800 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-171.2F0A.jpg)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už naprosto k ničemu. RAW jsou samé barevné fleky, JPEGy už nemají ani detaily, ani barvy.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-189.3BB4.jpg)
konverze na 12 MPx (JPEG)
Zde se můžete podívat na všechny výsledky ve standardizovaném rozlišení 12 megapixelů pro vzájemné srovnání s jinými fotoaparáty.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-218.44F6.jpg)
konverze na 12 MPx (RAW)
Na totéž se můžete podívat v RAWu. Nebude chybět ani ukázka různého nastavení odšumování. To můžete vypnout nebo zapnout pro dlouhé expozice a ještě nastavit jeho sílu od vypnutou přes nízkou, střední až po vysokou. Ukážeme si to na citlivosti ISO 800.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-266.2916.jpg)
ISO 800, odšumování vypnuto
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-276.2800.jpg)
ISO 800, odšumování zapnuto, filtr vypnutý
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-285.45A6.jpg)
ISO 800, odšumování zapnuto, filtr nízký
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-294.2D22.jpg)
ISO 800, odšumování zapnuto, filtr střední
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-302.43F6.jpg)
ISO 800, odšumování zapnuto, filtr vysoký
Vidíte, že už při nízkém nastavení odšumovacího filtru dochází k poměrně silnému patlání a ztrátě barev. Osobně bych preferoval naprosto všechno vypnout (barevný šum to odšumí slušně a jasový šum zas takový problém není). Podíváme se také na zachování detailů při různých citlivostech.
![]() ISO 100 (JPEG) |
![]() ISO 100 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 200 (JPEG) |
![]() ISO 200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 400 (JPEG) |
![]() ISO 400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 800 (JPEG) |
![]() ISO 800 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 1600 (JPEG) |
![]() ISO 1600 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 3200 (JPEG) |
![]() ISO 3200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 6400 (JPEG) |
![]() ISO 6400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 12800 (JPEG) |
![]() ISO 12800 (konverze z RAWu) |
První dvě citlivosti jsou v podstatě bez šumu, ISO 400 trochu barevně šumí v RAWu, ale stále je to slušný výsledek. Od citlivosti ISO 800 už to začíná být horší , ISO 1600 bych považoval za "nouzkovku" a naprosto bych se vyhýbal citlivostem od ISO 3200 výše. Můžete se podívat i na snímky bílého papíru.
![]() ISO 100 (JPEG) |
![]() ISO 100 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 200 (JPEG) |
![]() ISO 200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 400 (JPEG) |
![]() ISO 400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 800 (JPEG) |
![]() ISO 800 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 1600 (JPEG) |
![]() ISO 1600 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 3200 (JPEG) |
![]() ISO 3200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 6400 (JPEG) |
![]() ISO 6400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 12800 (JPEG) |
![]() ISO 12800 (konverze z RAWu) |
Barevný šum v RAWu si lze všimnout už od nízkých citlivostí, výraznější začíná být od ISO 800. Vysoké citlivosti přináší už opravdu dost barevného šumu, v JPEGu jsou spíše lehce barevné mapy.