Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus Stylus XZ-2: jednoduše skvělý

28.5.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na další z profi kompaktů, které jsme ještě neotestovali. Jde o Olympus Stylus XZ-2 s 12MPx CMOS BSI snímačem a jedním z nejsvětelnějších objektivů své kategorie. Bude nejlepším fotoaparátem své kategorie?
Fotoaparát je vybaven 1/1,7" CMOS BSI snímačem s rozlišením 12 megapixelů (celkově 12,76 MPx). Má tedy pixely o velikosti 1,85 mikronu. My se nyní podíváme na výřezy při různých citlivostech s odšumováním nastaveným na minimum a na RAWy.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je bezproblémová, JPEGy jsou příjemně odšuměné, rozumně doostřené. RAW je téměř bez šumu.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 přidává lehký jasový šum. JPEGy jsou s mírným jasovým šumem, vypadají hezky.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 400 se začíná objevovat lehký barevný šum. JPEGy jsou i nadále bez barevného šumu, jasový mi ale přijde být trochu zvýrazněn.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



Navýšení na ISO 800 už do RAWu přidává větší barevný šum a klesají detaily. JPEGy lehce ztrácejí barvy, nicméně detaily si stále drží dost dobře.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 už v RAWu hraje všemi barvami, naopak JPEGy je rychle ztrácí. Silnější detaily jsou stále dobře patrné, jasový šum je ale dost vysoký.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



S dalším navýšením na ISO 3200 už RAWy vypadají docela nepoužitelně a je až s podivem, že JPEGy mají ještě nějaké detaily. Nepočítejte ale s nějak výraznými barvami.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 6400 už není použitelná ani nouzově. JPEGy jsou v podstatě bez barev, detaily zůstaly pouze u těch nejvýraznějších na bílých plochách.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už naprosto k ničemu. RAW jsou samé barevné fleky, JPEGy už nemají ani detaily, ani barvy.




konverze na 12 MPx (JPEG)



Zde se můžete podívat na všechny výsledky ve standardizovaném rozlišení 12 megapixelů pro vzájemné srovnání s jinými fotoaparáty.




konverze na 12 MPx (RAW)



Na totéž se můžete podívat v RAWu. Nebude chybět ani ukázka různého nastavení odšumování. To můžete vypnout nebo zapnout pro dlouhé expozice a ještě nastavit jeho sílu od vypnutou přes nízkou, střední až po vysokou. Ukážeme si to na citlivosti ISO 800.



ISO 800, odšumování vypnuto



ISO 800, odšumování zapnuto, filtr vypnutý



ISO 800, odšumování zapnuto, filtr nízký



ISO 800, odšumování zapnuto, filtr střední



ISO 800, odšumování zapnuto, filtr vysoký



Vidíte, že už při nízkém nastavení odšumovacího filtru dochází k poměrně silnému patlání a ztrátě barev. Osobně bych preferoval naprosto všechno vypnout (barevný šum to odšumí slušně a jasový šum zas takový problém není). Podíváme se také na zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

První dvě citlivosti jsou v podstatě bez šumu, ISO 400 trochu barevně šumí v RAWu, ale stále je to slušný výsledek. Od citlivosti ISO 800 už to začíná být horší , ISO 1600 bych považoval za "nouzkovku" a naprosto bych se vyhýbal citlivostem od ISO 3200 výše. Můžete se podívat i na snímky bílého papíru.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum v RAWu si lze všimnout už od nízkých citlivostí, výraznější začíná být od ISO 800. Vysoké citlivosti přináší už opravdu dost barevného šumu, v JPEGu jsou spíše lehce barevné mapy.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.