Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus Stylus XZ-2: jednoduše skvělý

28.5.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na další z profi kompaktů, které jsme ještě neotestovali. Jde o Olympus Stylus XZ-2 s 12MPx CMOS BSI snímačem a jedním z nejsvětelnějších objektivů své kategorie. Bude nejlepším fotoaparátem své kategorie?

Sférické zkreslení


JPEGy a RAWy otevřené v běžných konvertorech vykazují průměrné zkreslení. Na 28mm ohniskové vzdálenosti je to sférické zkreslení s hodnotou +1,5 %, na 112 mm je to pak poduškovité s hodnotou -0,7%. Pokud budete používat nějaký RAW konvertor, který automaticky neprovádí korekci zkreslení (např. RawTherapee), pak se na nejširší ohniskové vzdálenosti dočkáte silnějšího zkreslení s +3,2 %.


28mm ohnisko (JPEG)



112mm ohnisko (JPEG)
 

28mm ohnisko (RAW bez korekce)

112mm ohnisko (RAW bez korekce)



Vinětace


Vinětaci si lze všimnout snad jen při plně otevřené cloně při 28mm ohniskové vzdálenosti, kdy ztmavení dosahuje přes 0,8 EV a je poměrně náhlé. Po přiclonění nebo zazoomování vinětace klesá a zejména je pozvolnější, a proto téměř nepatrná. V RAWu je míra chromatická aberace totožná s JPEGy (rozdíly max. 0,03 EV).






Kresba (nejen) v rozích


Nyní se podíváme na úroveň kresby při různých ohniskových vzdálenostech a clonách.


28mm ohnisko, clona F1,8



28mm ohnisko, clona F2
 

28mm ohnisko, clona F2,8

 

28mm ohnisko, clona F4
 

28mm ohnisko, clona F5,6

28mm ohnisko, clona F8

Střed je velmi dobrý i na plně otevřené cloně. Rohy jsou na tom ale podstatně hůře a vzájemně se dost liší (pravá strana je výrazně slabší, může být chyba konkrétního objektivu). Jak je vidět, horní levý roh je přitom v pořádku, jen s nižším kontrastem a lehkou chromatickou aberací. Přiclonění situaci moc nezlepšuje, až při F5,6 jsou rohy docela přijatelné, ale to už nastupuje difrakce obrazu a celoplošná neostrost.


44mm ohnisko, clona F2



44mm ohnisko, clona F2,8
 

44mm ohnisko, clona F4



44mm ohnisko, clona F5,6
 

44mm ohnisko, clona F8
 

U 44mm ohniskové vzdálenosti je prostředek opět bez potíží, rohy jsou lehce neostré. S přicloněním se situace pomalu zlepšuje a kolem F4 už nejsou výraznější problémy. Zde je naopak slabší spodní část.


72mm ohnisko, clona F2,3



72mm ohnisko, clona F2,8
 

72mm ohnisko, clona F4



72mm ohnisko, clona F5,6
 

72mm ohnisko, clona F8
 

U 72mm ohniskové vzdálenosti se situace v podstatě opakuje. Horní levý roh je v pořádku, ostatní jsou na tom hůře. Od clony F4 jsou výsledky solidní. Připomeňme však, že jde o ostření na velmi krátkou vzdálenost a u běžných snímků mohou být projevy objektivu diametrálně odlišné. Na to se podíváme v druhé části této podkapitoly.


112mm ohnisko, clona F2,5



112mm ohnisko, clona F2,8
 

112mm ohnisko, clona F4



112mm ohnisko, clona F5,6
 

112mm ohnisko, clona F8
 

Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je střed trochu méně ostrý ve srovnání s předchozími testy, ale stále velmi dobrý. Rohy jsou vyrovnanější, jen lehce neostré. Nyní se už podíváme na slíbené snímky vyfocené na mnohem větší vzdálenost (25-50 metrů).


28mm ohnisko, clona F1,8



28mm ohnisko, clona F2
 

28mm ohnisko, clona F2,8



28mm ohnisko, clona F4
 

28mm ohnisko, clona F5,6

28mm ohnisko, clona F8

Prostředek je velmi dobrý už od plně otevřené clony. Rohy jsou trochu neostré, s přicloněním se to zlepšuje jen minimálně. Od F5,6 je už vidět nástup difrakce (celoplošné neostrosti).


42mm ohnisko, clona F2



42mm ohnisko, clona F2,8
 

42mm ohnisko, clona F4



42mm ohnisko, clona F5,6
 

42mm ohnisko, clona F8
 

U 42mm ohniskové vzdálenosti je situace mnohem lepší. Střed je zejména u F2,8 ostrý a kontrastní, rohy jsou přijatelné i na "plnou díru". S jemném přicloněním se to ještě zlepšuje a rozhodně mohu doporučit se pohybovat v rozmezí od F2,8 tak do F4.


72mm ohnisko, clona F2,3



72mm ohnisko, clona F2,8
 

72mm ohnisko, clona F4



72mm ohnisko, clona F5,6
 

72mm ohnisko, clona F8
 

72mm ohnisková vzdálenost je rovněž bez větších problémů. Střed je v pořádku, na nejnižší clony je u testovaného kusu slabší pravý spodní roh, ale ostatní rohy ukazují, že i při takto nízké cloně objektiv kreslí velmi hezky.


112mm ohnisko, clona F2,5



112mm ohnisko, clona F2,8
 

112mm ohnisko, clona F4



112mm ohnisko, clona F5,6
 

112mm ohnisko, clona F8
 

Na největším zoomu je prostředek v pořádku (po jemném přiclonění se ještě zlepší), rohy jsou ale poměrně neostré a vyžadují dost clonit, aby vypadaly hezky. Hrany jsou v pořádku tak od F4.


Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat chromatické aberaci objektivu v rozích obrazu.



28mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)



28mm ohnisko, clona F1,8 (RAW)



28mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



28mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Chromatická aberace je v podstatě nezávislá na zvolené cloně, je zhruba střední. V RAWu je trochu více vidět, JPEG ji lehce potlačuje.



46mm ohnisko, clona F2(JPEG)



46mm ohnisko, clona F2 (RAW)



46mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



46mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U plně otevřené clony se objevují lehcí duchové, JPEG je potlačuje. Zbytková chromatická aberace je poměrně nízká.



72mm ohnisko, clona F2,3 (JPEG)



72mm ohnisko, clona F2,3 (RAW)



72mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



72mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



72mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



72mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Na 72mm ohniskové vzdálenosti se větvičky ztrácejí a chytají namodralý nádech, JPEG toto opět potlačuje a stačí jemné přiclonění, aby barevné ladění zmizelo. S dalším navýšením clony se větve zvýrazňují.



112mm ohnisko, clona F2,5 (JPEG)



112mm ohnisko, clona F2,5 (RAW)



112mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



112mm ohnisko, clona F4 (RAW)



112mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



112mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Plně otevřená clona přináší výrazné duchy i barevnou aberaci, jemné přiclonění ale toto prakticky eliminuje a zůstávají jen velmi mírné zelené a fialové kontury.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.