Olympus Stylus XZ-2: jednoduše skvělý
Dnes se podíváme na další z profi kompaktů, které jsme ještě neotestovali. Jde o Olympus Stylus XZ-2 s 12MPx CMOS BSI snímačem a jedním z nejsvětelnějších objektivů své kategorie. Bude nejlepším fotoaparátem své kategorie?
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
JPEGy a RAWy otevřené v běžných konvertorech vykazují průměrné zkreslení. Na 28mm ohniskové vzdálenosti je to sférické zkreslení s hodnotou +1,5 %, na 112 mm je to pak poduškovité s hodnotou -0,7%. Pokud budete používat nějaký RAW konvertor, který automaticky neprovádí korekci zkreslení (např. RawTherapee), pak se na nejširší ohniskové vzdálenosti dočkáte silnějšího zkreslení s +3,2 %.
![]() 28mm ohnisko (JPEG) |
![]() 112mm ohnisko (JPEG) |
![]() 28mm ohnisko (RAW bez korekce) |
![]() 112mm ohnisko (RAW bez korekce) |
Vinětace
Vinětaci si lze všimnout snad jen při plně otevřené cloně při 28mm ohniskové vzdálenosti, kdy ztmavení dosahuje přes 0,8 EV a je poměrně náhlé. Po přiclonění nebo zazoomování vinětace klesá a zejména je pozvolnější, a proto téměř nepatrná. V RAWu je míra chromatická aberace totožná s JPEGy (rozdíly max. 0,03 EV).
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-11.2F90.jpg)
Kresba (nejen) v rozích
Nyní se podíváme na úroveň kresby při různých ohniskových vzdálenostech a clonách.
![]() 28mm ohnisko, clona F1,8 |
![]() 28mm ohnisko, clona F2 |
![]() 28mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 28mm ohnisko, clona F4 |
![]() 28mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 28mm ohnisko, clona F8 |
Střed je velmi dobrý i na plně otevřené cloně. Rohy jsou na tom ale podstatně hůře a vzájemně se dost liší (pravá strana je výrazně slabší, může být chyba konkrétního objektivu). Jak je vidět, horní levý roh je přitom v pořádku, jen s nižším kontrastem a lehkou chromatickou aberací. Přiclonění situaci moc nezlepšuje, až při F5,6 jsou rohy docela přijatelné, ale to už nastupuje difrakce obrazu a celoplošná neostrost.
![]() 44mm ohnisko, clona F2 |
![]() 44mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 44mm ohnisko, clona F4 |
![]() 44mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 44mm ohnisko, clona F8 |
U 44mm ohniskové vzdálenosti je prostředek opět bez potíží, rohy jsou lehce neostré. S přicloněním se situace pomalu zlepšuje a kolem F4 už nejsou výraznější problémy. Zde je naopak slabší spodní část.
![]() 72mm ohnisko, clona F2,3 |
![]() 72mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 72mm ohnisko, clona F4 |
![]() 72mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 72mm ohnisko, clona F8 |
U 72mm ohniskové vzdálenosti se situace v podstatě opakuje. Horní levý roh je v pořádku, ostatní jsou na tom hůře. Od clony F4 jsou výsledky solidní. Připomeňme však, že jde o ostření na velmi krátkou vzdálenost a u běžných snímků mohou být projevy objektivu diametrálně odlišné. Na to se podíváme v druhé části této podkapitoly.
![]() 112mm ohnisko, clona F2,5 |
![]() 112mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 112mm ohnisko, clona F4 |
![]() 112mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 112mm ohnisko, clona F8 |
Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je střed trochu méně ostrý ve srovnání s předchozími testy, ale stále velmi dobrý. Rohy jsou vyrovnanější, jen lehce neostré. Nyní se už podíváme na slíbené snímky vyfocené na mnohem větší vzdálenost (25-50 metrů).
![]() 28mm ohnisko, clona F1,8 |
![]() 28mm ohnisko, clona F2 |
![]() 28mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 28mm ohnisko, clona F4 |
![]() 28mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 28mm ohnisko, clona F8 |
Prostředek je velmi dobrý už od plně otevřené clony. Rohy jsou trochu neostré, s přicloněním se to zlepšuje jen minimálně. Od F5,6 je už vidět nástup difrakce (celoplošné neostrosti).
![]() 42mm ohnisko, clona F2 |
![]() 42mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 42mm ohnisko, clona F4 |
![]() 42mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 42mm ohnisko, clona F8 |
U 42mm ohniskové vzdálenosti je situace mnohem lepší. Střed je zejména u F2,8 ostrý a kontrastní, rohy jsou přijatelné i na "plnou díru". S jemném přicloněním se to ještě zlepšuje a rozhodně mohu doporučit se pohybovat v rozmezí od F2,8 tak do F4.
![]() 72mm ohnisko, clona F2,3 |
![]() 72mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 72mm ohnisko, clona F4 |
![]() 72mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 72mm ohnisko, clona F8 |
72mm ohnisková vzdálenost je rovněž bez větších problémů. Střed je v pořádku, na nejnižší clony je u testovaného kusu slabší pravý spodní roh, ale ostatní rohy ukazují, že i při takto nízké cloně objektiv kreslí velmi hezky.
![]() 112mm ohnisko, clona F2,5 |
![]() 112mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 112mm ohnisko, clona F4 |
![]() 112mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 112mm ohnisko, clona F8 |
Na největším zoomu je prostředek v pořádku (po jemném přiclonění se ještě zlepší), rohy jsou ale poměrně neostré a vyžadují dost clonit, aby vypadaly hezky. Hrany jsou v pořádku tak od F4.
Chromatická aberace
Dále se budeme věnovat chromatické aberaci objektivu v rozích obrazu.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-99.3288.jpg)
28mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-108.401E.jpg)
28mm ohnisko, clona F1,8 (RAW)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-118.4B5C.jpg)
28mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-127.3CD6.jpg)
28mm ohnisko, clona F8 (RAW)
Chromatická aberace je v podstatě nezávislá na zvolené cloně, je zhruba střední. V RAWu je trochu více vidět, JPEG ji lehce potlačuje.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-138.330E.jpg)
46mm ohnisko, clona F2(JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-147.36C0.jpg)
46mm ohnisko, clona F2 (RAW)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-157.4AF6.jpg)
46mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-167.29C2.jpg)
46mm ohnisko, clona F8 (RAW)
U plně otevřené clony se objevují lehcí duchové, JPEG je potlačuje. Zbytková chromatická aberace je poměrně nízká.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-178.328A.jpg)
72mm ohnisko, clona F2,3 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-187.39F2.jpg)
72mm ohnisko, clona F2,3 (RAW)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-196.34BA.jpg)
72mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-205.342A.jpg)
72mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-214.3F88.jpg)
72mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-223.4A5E.jpg)
72mm ohnisko, clona F8 (RAW)
Na 72mm ohniskové vzdálenosti se větvičky ztrácejí a chytají namodralý nádech, JPEG toto opět potlačuje a stačí jemné přiclonění, aby barevné ladění zmizelo. S dalším navýšením clony se větve zvýrazňují.
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-233.2EFA.jpg)
112mm ohnisko, clona F2,5 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-242.4DFA.jpg)
112mm ohnisko, clona F2,5 (RAW)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-253.28F2.jpg)
112mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-263.2A8C.jpg)
112mm ohnisko, clona F4 (RAW)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-275.2D66.jpg)
112mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
![](recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/img/body-285.4BD6.jpg)
112mm ohnisko, clona F8 (RAW)
Plně otevřená clona přináší výrazné duchy i barevnou aberaci, jemné přiclonění ale toto prakticky eliminuje a zůstávají jen velmi mírné zelené a fialové kontury.