Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus SZ-31MR: makroborec

23.7.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Přinášíme recenzi kapesního ultrazoomu Olympus SZ-31MR, který potěší rekordním 24× optickým zoomem. MR technologie nabídne různé multizáznamové funkce, objektiv pak slibuje vynikající supermakro i telemakro z pouhých 40 centimetrů.

Optický a digitální zoom


Objektiv nabízí 24× optický zoom. Jak se projevuje, uvidíte na následujících snímcích.




expoziční čas 1/400 s, clona F3, citlivost ISO 80, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



25mm ohnisko znamená dosti široký úhel záběru, byť v dnešní době už nepříliš výjimečný. Kvalita obrazu je uprostřed dobrá, kresba detailní. Směrem k rohům to ale objektiv přestává zvládat tak dobře, dává o něco méně ostrý obraz, který je pak odšumovacími algoritmy v některých plochách vyhodnocen jako šum a tedy dále silně rozpatlán.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,9, citlivost ISO 200, ohnisko 600 mm, klikněte pro zvětšení



24× optický zoom je hodně znát, přibližuje opravdu výrazně. Stinnou stránkou špatné světelnosti F6,9 a vysoké pixelové hustoty je také výrazný vliv difrakce. Obraz už není ani zdaleka plně ostrý.




expoziční čas 1/125 s, clona F8,7, citlivost ISO 80, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku je také vidět dostatečně široký záběr. Směrem k rohům se ostrost zhoršuje, což jde vidět zejména vlevo dole. Uprostřed je kresba poměrně slušná a totéž platí i pro detaily.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,9, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm, klikněte pro zvětšení



Takové přiblížení vám jen tak nějaký kapesní ultrazoom nenabídne. Vedle atmosférických vlivů se na snížené ostrosti projevuje také difrakce.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,9, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm + zoom s vysokým rozlišením, klikněte pro zvětšení



Olympus slibuje tzv. "zoom s vysokým rozlišením", který má přinést větší než optické přiblížení bez výrazné ztráty kvality. V podstatě jde ale o obyčejný digitální zoom, který není přehnaný, ale je jen dvojnásobný. Kvalitu snímku to samozřejmě poznamenalo, interpolace je viditelná.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,9, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Pochopitelně tu najdete i digitální zoom pod svým pravým jménem, tentokrát čtyřnásobný. Kvalita je pochopitelně velmi špatná.


Měření rychlosti


Fotoaparát je vybaven duálním procesorem TruePic V. K testu jsem využil rychlou SDHC kartu SanDisk Extreme se zápisem 30 MB/s.
  • První snímek - 2,4 sekundy
  • První snímek se zoomem - 5,3 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,3 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 sekundy (pokud není vůbec předostřeno, až 1,7 sekundy)
  • Odezva na spoušť - celkem OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 1,8 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,3 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s HDR - 6,2 sekundy
  • Sekvenční snímání 1 - 1,25 fps
  • Sekvenční snímání 2 - 9,7 fps (12 snímků)
  • Sekvenční snímání Hi1 - 15,0 fps (120 snímků, 3 MPx, ukládání 24 sekund)
  • Sekvenční snímání Hi2 - 58,4 fps (75 snímků, 3 MPx, ukládání 17 sekund)
  • Přezoomování - 2,4 sekundy (odzoomování 3,0 sekundy)

Náběh přístroje je trochu pomalejší. Ostření je velmi rychlé na širších ohniscích, u delších se rychlost snižuje. Prodlevy jsou v pořádku, sekvenční snímání nabízí rychlost, kterou slibuje výrobce, výjimkou je jen nejpomalejší režim, který byl výrazně slabší. To je docela zajímavé, protože jinak fotoaparát skutečně zvládá 10 fps v plném rozlišení, navíc pro slušných 12 snímků.


Scénické, barevné a další režimy


Ze zajímavých scénických a dalších režimů se nejprve podíváme na panoramata.




expoziční čas 1/500 s, clona F3, citlivost ISO 80, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Toto panorama má rozlišení zhruba 6 megapixelů (na výšku 1280 pixelů) a je složeno ze tří snímků. Na první pohled si sice překladu snímků nevšimnete, ale při podrobném zkoumání naleznete oba spoje. K dispozici jsou tři způsoby jak je fotit. První je plně automatický, prostě se jen točíte a až se otočíte o 360°, panorama bude automaticky složeno. Další je manuální, kdy vyfotíte tři snímky ručně (fotoaparát napoví průhledným překladem snímků na displeji, abyste snadno navazovali) a opět je složí dohromady. Jako poslední je tu režim PC, který je totéž co režim druhý, jen to skládání pak musíte udělat vy sami v PC. Výhodou je, že takto máte k dispozici nejvyšší rozlišení. Dále můžete využít několik magických filtrů.



pop-art



camera obscura



rybí oko



kresba



jemná kresba



punk



záře světel



akvarel



vodní hladina



miniatury



fragmenty



dramatický

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.