Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S
20.12.2023, Milan Šurkala, recenze
Dnes jsme se podívali na zoubek objektivu Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S (H-ES12035). Po přepočtu dává tradiční rozsah 24 až 70 mm, slibuje konstantní světelnost F2,8.
Kapitoly článku:
- Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo, úhel záběru (optický zoom)
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické a poduškovité zkreslení
O korekci mnoha vad se dnes stará software a totéž se týká i tohoto objektivu. Zajímavé ale je, že u maximálního zoomu ke korekcím nedochází. Na nejširší ohniskové vzdálenosti tak v nekorigovaném RAWu můžete vidět velmi silné soudkovité zkreslení s hodnotou +5,5 %, po korekci je to ale jen +1,2 %, což sice není úplně rovné, ale je to něco, co na fotografiích nebude příliš vadit. Maximální zoom má poduškovité zkreslení s -0,8 %, což je místy trochu patrné.
12mm, s korekcí |
35mm, s korekcí
|
12mm, bez korekce |
35mm, s korekcí
|
Vinětace
S tmavými rohy je to tady trochu ošemetné. V zásadě na většině clon a ohniskových vzdálenostech není žádný problém. Plně odcloněný objektiv na max. zoomu sice dokáže "vykouzlit" cca 0,7-0,8 EV, je to ale velmi pozvolné a po korekci je to neznatelné. Nejširší úhel záběru je trochu jiná kapitola. V zásadě při plném odclonění tu budete mít 1,6 až 2 EV bez korekce (viz snímky výše se zkreslením). S ní budete opět na velmi nízkých hodnotách.
Zajímavě se ale objektiv chová na nejvyšší cloně F22. To se mi ani na graf nevešlo, neboť objektiv tu bez korekcí (tedy i bez korekce zkreslení, ve které to celé vězí) vykazuje extrémně vysokou vinětaci v úplném růžku obrazu. Protože však JPEGy soudkovité zkreslení objektivu automaticky korigují, i s vypnutou korekcí vinětace je tento růžek pryč z obrazu díky korekci zkreslení (korekce vinětace se s nimi tedy už nemusí trápit, protože tam nejsou). V RAWu se nicméně korekce zkreslení provádí také, takže se s problémem v praxi ani nemáte moc jak setkat, nebudete-li vyloženě chtít.
Chromatická aberace
Budeme se věnovat i chromatické aberaci, tedy případným barevným změnám na kontrastních hranách. Výsledky jsou v JPEGu v podstatě totožné s RAWy, proto zde budu prezentovat jen JPEGy.
12mm, clona F2,8
12mm, clona F5,6
12mm, clona F11
12mm, clona F22
Na nejnižší cloně jsou jen mírní duchové, kteří s vyššími clonami rychle mizí. Chromatická aberace tu není významnějším problémem.
18mm, clona F2,8
18mm, clona F5,6
18mm, clona F11
18mm, clona F22
Ani na 18mm ohniskové vzdálenosti není problém, chromatická aberace se zde v podstatě nevyskytuje.
25mm, clona F2,8
25mm, clona F5,6
25mm, clona F11
25mm, clona F22
Dostáváme se dál na 25mm ohniskovou vzdálenost, ani zde to objektivu nečiní žádné potíže.
35mm, clona F2,8
35mm, clona F5,6
35mm, clona F11