reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm / F2.8-4.0 ASPH. / Power O.I.S.

15.6.2017, Milan Šurkala, recenze
V dalším testu objektivů se podíváme na univerzální Leicu pro Micro Four Thirds systém s reálnými ohniskovými vzdálenostmi 12-60 mm. Potěší však také dobrou světelností F2,8-4,0. Bude to nejlepší univerzál pro tento systém?

Sférické zkreslení


Fotoaparáty provádí korekci zkreslení, takže zatímco v RAWu můžete čekat silné sférické zkreslení +6,2 % při nejširším úhlu záběru, v JPEGu je to zhruba +2,0 %. To sice stále nejsou rovné linie, ale už to není výrazný problém. Na maximálním zoomu se pak velmi malé poduškovité zkreslení -0,2% v RAWu snižuje na +0,0 % v JPEGu. Na RAWy je ale aplikována automatická korekce, takže k nekorigovaným snímkům se dostanete např. v Raw Therapee, který ji neprovádí.


12mm ohnisko (JPEG)



60mm ohnisko (JPEG)



12mm ohnisko (RAW)

60mm ohnisko (RAW)



Vinětace


Vinětace je trochu výraznější u nejširší ohniskové vzdálenosti při plně otevřené cloně (okolo 1 EV), nicméně s přicloněním nebo zazoomováním toto rychle mizí.


Panasonic Leica 12-60mm F2.8-4.0 průběh vinětace



Chromatická aberace


Tato kapitola se pak podívá na chromatickou aberaci.




12mm ohnisko, clona F2,8





12mm ohnisko, clona F8




Na nejširší ohniskové vzdálenosti není vidět žádnou chromatickou aberaci.




18mm ohnisko, clona F3,2





18mm ohnisko, clona F8



Podobně to vypadá i na 18mm reálné ohniskové vzdálenosti, aberace se tu v podstatě nevyskytuje.




27mm ohnisko, clona F3,6





27mm ohnisko, clona F8



Objektiv předvádí vskutku dobré výsledky, ani na středním zoomu jej tato optická vada netrápí.




40mm ohnisko, clona F3,9





40mm ohnisko, clona F8



Dostáváme se na 40mm reálnou ohniskovou vzdálenost a ani zde není žádný problém.




60mm ohnisko, clona F4





60mm ohnisko, clona F8



Ani na maximálním zoomu se nevyskytuje chromatická aberace. Vskutku dobrá práce.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama