Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH.

7.2.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH.
Novinkou ve výrobním programu společnosti Panasonic je světelný zoomovací objektiv Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH. Určen je pro Micro Four Thirds a nabídnout má relativně malou hloubku ostrosti.

Zaostřování

 
S objektivem můžete použít manuální nebo automatické ostření. To manuální se zapíná posunutím zaostřovacího prstence směrem k sobě nebo na těle fotoaparátu (má-li tento přepínač). S některými těly můžete nastavit i elektronickou vazbu kroužku, tedy chod mezi minimem 90° až do 360° po 30° krocích a pak je tu i 720° a 1080°, vazba může být lineární (přeostřuje se tak rychle, jak točíte prstencem) nebo nelineární (rychlost kroužku je zesílena, rychlé ostření je ještě rychlejší, pomalé ostření je mnohem pomalejší).
 
Zaostřovací motorek je velmi tichý a hodně rychlý. V testu jsem naměřil zaostření za zhruba 0,1 sekundy. Pokud přeostřujete z úplně rozostřeného obrazu (nekonečno nebo minimum) na zhruba půl metru od objektivu, zabere to cca 0,1-0,15 sekundy. Ostření opravdu nezdržuje a patří k tomu nejrychlejšímu na trhu.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 průběh zaostřovacích vzdáleností
 
Objektiv potřebuje k zaostření zhruba 10 až 14 cm podle zoomu (od čipu je to 25 až 29 cm). Přepočtené zvětšení je o něco lepší než u širokoúhlejší varianty 10-25mm, která končila na 0,34×. Zde se můžete těšit na přepočtených 0,47×, což se dá použít i na nějaké to méně náročné "makro".
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 zvětšení
 
Objektiv potěší v podstatě nulovým focus breathingem (při přeostření se nemění úhel záběru) a také parfokálním chováním (při změně úhlu záběru se nemění zaostření).
 


Zde vidíte test parfokálního chování tří objektivů Panasonic Leica pro Micro Four Thirds včetně 25-50mm F1.7.
 
 

Focení makra

 
Zde se tedy podíváme, co znamenají výše uvedená čísla v praxi. 0,47× přepočtené zvětšení by mělo vyfotit obraz o ploše 74×55 mm.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 makro kleště
expoziční čas 1/25 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení
 
Makro objektiv to sice zdaleka není, ale nějaké detaily už zvládne. Dobré je i to, že kreslí poměrně ostře i při plném odclonění na nejkratší možné vzdálenosti.
 
 

Světelnost a clona

 
Světelnost objektivu je F1,7 v celém ohniskovém rozsahu. Pokud to přepočteme na full frame, měl by tak být ekvivalentní cloně F3,4. Na to se ostatně za chvíli podíváme. Irisová clona má 9 lamel a podporuje hodnoty od F1,7 do F16. Může mít plně hladký chod ovládáním clonového kroužku (nemá aretované polohy).
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 průběh světelnosti
 
Do grafu jsem zanesl některé dříve testované zoomovací objektivy, které se alespoň částečně překrývají ohniskovým rozsahem. Jak vidíme, testovaný model Panasonic Leica je nejsvětelnější.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 hloubka ostrosti
 
Zde máme přepočtenou hloubku ostrosti na full frame. F1,7 na Micro Four Thirds tak překonává full frame s konstantními F4 (na F2,8 by už ale nestačil), dokonce je na tom lépe než APS-C s F2,8. Toto je opravdu objektiv, se kterým můžete mazat pozadí tak, jak byste od malého 4/3" senzoru nečekali. Pochopitelně by se situace změnila, kdyby došlo na pevné objektivy.
 
 

Bokeh

 
Podíváme se také na kvalitu bokehu (rozmazaného pozadí).
 
Panasonic Leica 25-50mm F1.7 bokeh plně otevřená clona
expoziční čas 1/13 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 30 (60) mm, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv dokáže dosáhnout dosti rozmazaného pozadí. Chromatická aberace zde v podstatě není, odlesky mají poněkud výraznější kraje, nicméně v tomto případě je pozadí dosti jemné.
 
Panasonic Leica 25-50mm F1.7 bokeh clona F4
expoziční čas 0,5 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 30 (60) mm, klikněte pro zvětšení
 
Přiclonění dává do odlesků mírný 9úhelníkový tvar, ty jsou ale podstatně plnější než při plně otevřené cloně.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.