Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH.
7.2.2022, Milan Šurkala, recenze
Novinkou ve výrobním programu společnosti Panasonic je světelný zoomovací objektiv Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH. Určen je pro Micro Four Thirds a nabídnout má relativně malou hloubku ostrosti.
Kapitoly článku:
Zaostřování
S objektivem můžete použít manuální nebo automatické ostření. To manuální se zapíná posunutím zaostřovacího prstence směrem k sobě nebo na těle fotoaparátu (má-li tento přepínač). S některými těly můžete nastavit i elektronickou vazbu kroužku, tedy chod mezi minimem 90° až do 360° po 30° krocích a pak je tu i 720° a 1080°, vazba může být lineární (přeostřuje se tak rychle, jak točíte prstencem) nebo nelineární (rychlost kroužku je zesílena, rychlé ostření je ještě rychlejší, pomalé ostření je mnohem pomalejší).
Zaostřovací motorek je velmi tichý a hodně rychlý. V testu jsem naměřil zaostření za zhruba 0,1 sekundy. Pokud přeostřujete z úplně rozostřeného obrazu (nekonečno nebo minimum) na zhruba půl metru od objektivu, zabere to cca 0,1-0,15 sekundy. Ostření opravdu nezdržuje a patří k tomu nejrychlejšímu na trhu.
Objektiv potřebuje k zaostření zhruba 10 až 14 cm podle zoomu (od čipu je to 25 až 29 cm). Přepočtené zvětšení je o něco lepší než u širokoúhlejší varianty 10-25mm, která končila na 0,34×. Zde se můžete těšit na přepočtených 0,47×, což se dá použít i na nějaké to méně náročné "makro".
Objektiv potěší v podstatě nulovým focus breathingem (při přeostření se nemění úhel záběru) a také parfokálním chováním (při změně úhlu záběru se nemění zaostření).
Zde vidíte test parfokálního chování tří objektivů Panasonic Leica pro Micro Four Thirds včetně 25-50mm F1.7.
Focení makra
Zde se tedy podíváme, co znamenají výše uvedená čísla v praxi. 0,47× přepočtené zvětšení by mělo vyfotit obraz o ploše 74×55 mm.
expoziční čas 1/25 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení
Makro objektiv to sice zdaleka není, ale nějaké detaily už zvládne. Dobré je i to, že kreslí poměrně ostře i při plném odclonění na nejkratší možné vzdálenosti.
Světelnost a clona
Světelnost objektivu je F1,7 v celém ohniskovém rozsahu. Pokud to přepočteme na full frame, měl by tak být ekvivalentní cloně F3,4. Na to se ostatně za chvíli podíváme. Irisová clona má 9 lamel a podporuje hodnoty od F1,7 do F16. Může mít plně hladký chod ovládáním clonového kroužku (nemá aretované polohy).
Zde máme přepočtenou hloubku ostrosti na full frame. F1,7 na Micro Four Thirds tak překonává full frame s konstantními F4 (na F2,8 by už ale nestačil), dokonce je na tom lépe než APS-C s F2,8. Toto je opravdu objektiv, se kterým můžete mazat pozadí tak, jak byste od malého 4/3" senzoru nečekali. Pochopitelně by se situace změnila, kdyby došlo na pevné objektivy.
Bokeh
Podíváme se také na kvalitu bokehu (rozmazaného pozadí).
expoziční čas 1/13 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 30 (60) mm, klikněte pro zvětšení
Objektiv dokáže dosáhnout dosti rozmazaného pozadí. Chromatická aberace zde v podstatě není, odlesky mají poněkud výraznější kraje, nicméně v tomto případě je pozadí dosti jemné.
expoziční čas 0,5 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 30 (60) mm, klikněte pro zvětšení
Přiclonění dává do odlesků mírný 9úhelníkový tvar, ty jsou ale podstatně plnější než při plně otevřené cloně.
Doporučujeme z našich magazínů
Nejnovější články
HMD představuje své 6,56" telefony Pulse bez značky Nokia
Dnes, Milan Šurkala
Adobe představuje generativní AI Firefly 3 Beta, jde o velký pokrok
24.4.2024, Milan Šurkala
Canon konečně otevírá bajonet RF, Sigma a Tamron pro něj oznamují své objektivy
23.4.2024, Milan Šurkala4
Canon představil 19MPx full frame snímač LI5030SA s globální závěrkou
23.4.2024, Milan Šurkala3