Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH.
7.2.2022, Milan Šurkala, recenze
Novinkou ve výrobním programu společnosti Panasonic je světelný zoomovací objektiv Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH. Určen je pro Micro Four Thirds a nabídnout má relativně malou hloubku ostrosti.
Kapitoly článku:
Nebudou pochopitelně chybět ani ilustrační snímky, na kterých můžeme posoudit optickou kvalitu objektivu.
expoziční čas 1/200 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 34 (68) mm, klikněte pro zvětšení
Díky dobré světelnosti se dá poměrně dost mazat pozadí. Bokeh ale není příliš jemný. Detaily jsou velmi dobré a můžete se podívat také na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
Vidíme solidní výsledky, kresba je dobrá, objektivu v zásadě není co vytýkat.
expoziční čas 1/250 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
V zaostřené ploše je kresba opravdu výborná, objektiv i s plně otevřenou clonou dosahuje v podstatě plného kontrastu a solidní ostrosti. Velmi složité pozadí zde pomohlo vytvořit docela nervózní bokeh.
expoziční čas 1/3200 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Objektiv dokáže docela pěkně posloužit i jako portrétní objektiv. Pochopitelně, na full frame objektiv se světelností F1,4 to nemá ani zdaleka, ale jako plně odcloněný se bude chovat zhruba jako full frame objektiv na F3,5, což není zas až tak špatné. Jak vidíte, můžete pak oddělovat postavy od pozadí i od popředí.
expoziční čas 1/125 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
Vyšší clony dokáží vytvářet efektní hvězdy kolem zdrojů (v tomto případě odrazů) světla. K dispozici je také snímek ve formátu RAW.
expoziční čas 1/160 s, clona F2,5, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, korekce -1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Objektiv není příliš dobrý pro makro snímky, na to má malé zvětšení, ale pro nenáročné použití je to akceptovatelné. Dobré je, že i při nízkých clonách nemá tendenci dělat příliš "zasněné" snímky.
expoziční čas 1/2500 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
Dobrá světelnost dovoluje dosahovat malé hloubky ostrosti i při 4/3" senzoru. Bokeh je ale poněkud nervózní.
expoziční čas 1/320 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, klikněte pro zvětšení
Kresba je zde velmi dobrá po celé ploše. Objektiv kreslí velmi pěkně, ostře a detailně.
expoziční čas 1/1000 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, klikněte pro zvětšení
Opět vidíme poměrně malou hloubku ostrosti, a to je objektiv poněkud přicloněný. V zaostřené ploše je kresba vynikající. Bokeh je poměrně dobrý, odlesky mají mírný 9úhelníkový tvar.
expoziční čas 1/1000 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku opět vidíme charakteristické chování objektivu. Vynikající ostrost a kontrast v zaostřené ploše i při plně otevřené cloně, bokeh vykazuje odlesky s výraznějšími okraji a není příliš jemný.
expoziční čas 1/4000 s, clona F1,8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, klikněte pro zvětšení
Pochopitelně se najdou situace, kde se menší 4/3" senzor projeví. Popředí i pozadí se maže, ale ne nějak extrémně. Opět se mi líbí ostrost v zaostřené ploše, uvítal bych trochu jemnější bokeh.
expoziční čas 1/250 s, clona F2, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
Opět vidíme velmi pěknou ostrost a kontrast v místě zaostření. Bokeh je zde docela jemný.