Panasonic Lumix DMC-FZ18E-K: Fotobrašna do kapsy

7.2.2008, Jan Čerbák, recenze: specifikace produktu
Ultrazoomy lákají extrémně širokým rozsahem ohnisek v relativně kompaktním těle. Dnes se podíváme na model FZ18 s rozsahem objektivu 28-504 mm (EQ 35 mm) od Panasonicu, který má s výrobou kompaktních ultrazoomů mnohaleté zkušenosti.

Optická stabilizace MEGA O.I.S.

Panasonic je sice až čtvrtá společnost/organizace, která vyrobila stabilizovaný objektiv (po NASA, Canonu a Nikonu), avšak stabilizace se stala klíčovou vlastností všech fotoaparátů tohoto výrobce a nemůže tedy chybět ani u ultrazoomu FZ18. Bez stabilizace je možné exponovat s časy přibližně se rovnající převrácené hodnotě ohniska (přepočteného na kinofilm). Tedy s nejdelším ohniskem 504 mm je třeba exponovat s časem 1/500 sekundy či kratším, aby nedošlo k pohybové neostrosti fotoaparátu.

Díky účinné stabilizaci je možné udržet z ruky časy až o 3 EV (tedy o cca 23 delšími). Na ohnisku 504 mm je to tedy čas 1/60 sekundy. Díky možnosti použít delší časy není fotograf tak omezován světelnými podmínkami a může bez obav nastavovat nízké hodnoty citlivosti a stabilizace tak má nepřímý vliv na kvalitu obrazu.

Inteligentní automatika

Specialitou všech nových kompaktů Panasonic je režim Inteligentní automatika. Ta vybere vždy vhodný režim dle snímané scény. V praxi fotoaparát bez problémů identifikoval makro režim (podle krátké vzdálenosti mezi fotoaparátem a fotografovaným objektem) a režim portrét (dle rozpoznané tváře). V tomto režimu zvládne Panasonic identifikovat pohybující se objekt a nastaví kratší čas závěrky, aby vše bylo ostré. Kvůli kratšímu času samozřejmě musí fotoaparát často nastavit i vyšší citlivost. Funkce je to bezesporu užitečná, nedocílíte s ní však pohybové neostrosti, ani když se o ni budete pokoušet. O takové experimenty se však budou patrně pokoušet je zkušenější autoři, kteří budou fotografovat v režimech P, A, S, M a režim Inteligentní Auto přenechají začátečníkům.

Autofocus

Autofocus je ve skutečnosti velmi komplexním nástrojem pro zaostření, jehož tři skupiny režimů se ovládají třemi oddělenými ovladači. Na horní straně jsou dvě tlačítka pro volbu režimů AF / MF (volba automatické či manuální zaostřování) a AF makro / AF běžný. Na zadní straně v dosahu palce se nachází joystick. Tím je třeba kliknout do strany (doleva či doprava) a pak jej stisknout. Zobrazí se obrazovka (viz níže), na níž je možné relativně detailně zvolit jednu z jedenácti ostřících oblastí.

Problémy s ostřením jsou běžné na dlouhých ohniscích, na objektivech se špatnou světelností a během fotografování tmavých scén. Panasonic FZ18 lze na širokém ohnisku zaostřit prakticky za jakýchkoliv podmínek. Směrem ke dlouhému konci zoomu se schopnosti ostření snižují. V temném interiéru je na dlouhé ohnisko prakticky nemožné zaostřit. Celkově je ale ostření Panasonicu FZ18 na velmi vysoké úrovni.

Úprava snímků ve fotoaparátu

Každý digitální fotoaparát nabízí možnost nastavení rozlišení a komprese. Panasonic FZ18 navíc nabízí i možnost ořezu formátu 4:3 na „fotografický“ poměr 3:2 (přibližný poměr stran fotopapíru a políčka kinofilmu i čipů DSLR). K dispozici je i širokoúhlý poměr stran 16:9.

Možnost ovlivňovat barevnost snímků se ukrývá v menu pod položkou barevné efekty. Na výběr jsou možnosti B/W (černobílý), SEPIA (okrové tónování černobílého snímku), COOL (zvýrazněné studené tóny), WARM (posun k teplým barevným odstínům), OFF (bez efektů).

Další položka – nastavení snímku – slouží k uživatelskému nastavení parametrů kontrast, ostrost (doostření), nasycení (saturace), potlačení šumu. Vše v pěti stupních. Důrazně doporučuji nastavení redukce šumu na hodnotu -2 (tedy nejnižší), při níž podává fotoaparát nejlepší výkon. I fotografické testy byly exponovány s nastavením redukce šumu na nejnižší úroveň.

Nahrávání videosekvencí

Videosekvence je "ef zet osmnáctka" schopná nahrávat v rozlišení 848x480 pixelů v poměru stran 16:9 a v rozlišení 640x480 pixelů v klasickém televizním poměru stran 4:3. Video se natáčí se zvukem (mono). Při natáčení je aktivní stabilizace, není však možné používat zoom, a to ani digitální. Lze však zvolit libovolné ohnisko z celého rozsahu ještě před začátkem nahrávání a fotograf tudíž není omezen jen na široké ohnisko. Kvalita videosekvencí je dobrá. Ukázková videosekvence je ke stažení ZDE.

Expoziční režimy

Panasonic FZ18 je fotoaparát pro širokou uživatelskou základnu a dokáže uspokojit potřeby pokročilých fotografů i úplných začátečníků. První skupina má k dispozici pokročilé režimy P – program, A – priorita clony, S – priorita času, M – manuál. V režimech P, A, S je rozsah expozičních časů omezen na časy kratší než 8 sekund, v manuálu je možné nastavit i 1 minutu.

Nejen pro začínající fotografy a děti je určena široká paleta scénických režimů. Celkem je jich na výběr 35: plná automatika, inteligentní automatika, vysoká citlivost, pět režimů portrétů (běžný, soft skin, exteriér, interiér, kreativní), čtyři režimy krajiny (běžný, příroda, architektura, kreativní), čtyři režimy sportu (běžný, exteriér, interiér, kreativní), čtyři režimy noční portrét (běžný, noční krajina, iluminace, kreativní). Další scénické režimy jsou ukryty pod volbou SCN na kruhovém voliči expozičních režimů: jídlo, oslava, světlo svíčky, západ slunce, vysoká citlivost, dítě 1, dítě 2, domácí zvíře, panorámování (viz níže), hvězdná obloha, ohňostroj, pláž, sníh a letecké fotky. Je tedy jasné, že fotograf nebude mít problém s nedostatkem scénických režimů, ale spíše s jejich volbou (např. režim panorámování nemá nic společného s tvorbou panoramat, ale je určen pro paning, tedy focení pohybujících se objektů se zachycením pohybové neostrosti). Proto vychází Panasonic fotografům vstříc režimem Inteligentní automatika, který sám zvolí vhodný scénický režim (viz výše).

Makro režim

Tlačítko pro režim ostření je umístěno na horní straně ultrazoomu hned za spouští a je tedy velmi dobře dostupné. Fotoaparát ostří v makro režimu na širokém ohnisku od 1 cm. Zaostřitelná vzdálenost se s rostoucí ohniskovou vzdáleností zvyšuje až na 2 m (na ohnisku cca 250 mm) a pak klesne na 1 m na ohnisku nejdelším. Přesto se největšího poměru zvětšení dosáhne právě na ohnisku 28 mm.

expoziční čas 1/200 sekundy, clona F4, citlivost ISO 1250, ohnisko 28 mm (pro zvětšení klikněte)

Objektiv ostří na ohnisku 28 mm na nejkratší vzdálenosti zcela bez problémů, Panasonic si poradí i s horšími světelnými podmínkami. Na dlouhém ohnisku má autofocus se zaostřením v makro režimu potíže.

Fotografování portrétů

Na fotografiích zaznamenáváme často tváře svých bližních, ať už se jedná o snímky z dovolených nebo z Vánoc. Proto se v našich recenzích vždy věnujeme i schopnosti fotoaparátu korektně exponovat lidskou tvář při automatickém vyvážení bílé a různých nastaveních blesku. Velmi dobré výsledky podal Lumix FZ18 bez blesku a to i při zatažené obloze. Pleťové odstíny jsou vykresleny bez barevného nádechu a bez zvýšené saturace (s čímž jsme měli problémy u nočních fotografií).

expoziční čas 1/125 sekundy, clona F3,6, citlivost ISO 100, vypnutý blesk (pro zvětšení klikněte)

Občas je ale nutné fotografovaného dosvítit. Ať už kvůli protisvětlu, nebo kvůli nízké hladině osvětlení. Vestavěný blesk Panasonicu FZ18 se vyklápí vysoko od optické osy objektivu, což minimalizuje efekt červených očí (pozn.: produktová fotografie s vyklopeným bleskem je na začátku této recenze). Níže uvedený snímek byl exponován s vynuceným zábleskem bez redukce červených očí, po kterých není ani památky. Doporučuji proto bez obav fotit bez korekce červených očí, která je řešena předbleskem a fotografovaný pak většinou reaguje přivřením očí, což na fotografii nepůsobí nejlépe.

expoziční čas 1/100 sekundy, clona F3,6, citlivost ISO 100, zapnutý blesk bez redukce červených očí (pro zvětšení klikněte)

Přesto je při vynuceném záblesku portrét bleskem dost poznamenaný a viditelně plošší. Nejlepších výsledků bývá běžně dosaženo s režimem blesku fill-in (vyplňovaní) či synchro (synchronizace blesku s dlouhými časy). V tomto režimu se blesk příliš neprojevil a výsledek je prakticky shodný s expozicí bez blesku. Tento režim je totiž prvoplánově určen pro fotografování nočních portrétů, na kterých blesk osvítí portrétovanou postavu a na dlouhý čas je exponováno pozadí snímku.

expoziční čas 1/125 sekundy, clona F3,6, citlivost ISO 100, zapnutý blesk s pomalou synchronizací závěrky (pro zvětšení klikněte)

Při všech situacích fotoaparát zcela bez problémů exponoval lidské tváře. Pokud rádi fotíte portréty, potěší vás užitečná funkce ostření na tvář (face detection AF).

Dodávaný software

V dodané výbavě Panasonicu FZ18 je mnoho programů pro kompletní správu a editaci fotografií ve formátu RAW, JPEG i videa.

(pro zvětšení klikněte)

ArcSoft MediaImpression (program pro úpravu fotografií a videa s velmi intuitivním ovládáním)
ArcSoft PanoramaMaker 4 (jednoduchý program zaměřený jen na tvorbu panoramat)
Silkypix Developer Studio 2.1 SE (program typu PhotoShop pro vyvolávání fotografií ve formátu RAW)

(pro zvětšení klikněte)

LUMIX Simple Viewer v1.30 (základní program dodávaný ke všem fotoaparátům Panasonic; zvládá otáčení snímků, stahování z fotoaparátu do počítače a archivaci)
PhotoFun Studio (program rovněž běžně dodávaný s digitály Panasonic; dokáže i základní úpravy, hromadná přejmenování, konverzi apod.)

(pro zvětšení klikněte)

QuickTime player (univerzální přehrávač mj. videosekvencí natočených fotoaparátem)
Adobe Acrobat Reader (program pro čtení souborů PDF; v takovém formátu je i elektronický manuál k fotoaparátu na CD)

V krabici je s fotoaparátem dodáván firemní akumulátor, nabíječka, popruh na krk, redukční kroužek pro sluneční clonu, tvarovaná sluneční clona, krytka objektivu s vnitřními úchyty, kabely pro propojení digitálu s televizí a počítačem.

K dispozici je rovněž široká softwarová výbava a návod v češtině (nebyl součástí dodávky s testovaným kusem) a dalších jazycích.