Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?
, , recenze: specifikace produktu
Po dvou letech tu máme nový špičkový ultrazoom od Panasonicu. Lumix FZ2000 dostal ještě větší 20× optický zoom, přitom má stále 20MPx 1" senzor, podporu 4K videa a potěší také další optimalizace pro video včetně přítomnosti třípolohového ND filtru.
K oblíbeným
reklama
Fotoaparát je vybaven 1,0" MOS senzorem s rozlišením 20 megapixelů. Snímky, které zde uvidíte, byly pořízeny v JPEG formátu se stáhnutým odšumováním a RAWech s vypnutým odšumováním.




ISO 80 (JPEG)





ISO 80 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 80 je rozšířenou citlivostí, což jde vidět v RAWu. Ve skutečnosti jde pořád o základní ISO 125, které se fotí o 2/3 EV déle, jako by se fotilo na ISO 80. Zpracování obrazu pak stáhne tyto 2/3 EV dolů a výsledkem je normálně exponovaný JPEG. Kvalita obrazu je solidní, RAW má jen velmi mírný jasový šum.




ISO 125 (JPEG)





ISO 125 (konverze z RAWu)



Tady vidíte základní citlivost senzoru ISO 125. Kvalita obrazu je solidní, šum není výraznějším problémem.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je opět dobré, RAWy mají jen trochu jasového šumu.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 množství jasového šumu trochu zvyšuje, RAWy jsou lehce zahalené, ale pořád slušné. JPEGy jsou díky zpracování obrazu o něco výraznější.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)



Jasový šum je při citlivosti ISO 800 už docela viditelný, začíná se více ukazovat i v JPEGu.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 přidává i více barevného šumu do RAWu. Naopak JPEGy jsou kvůli jeho odstraňování už trochu bezbarvé.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 logicky dále zhoršuje kvalitu obrazu. Barevného šumu je už poměrně dost, také JPEGy už hodně ztrácí detaily. Výše než na ISO 3200 bych nechodil a i zde už to zdaleka není ideální.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)



Jak je vidět, ISO 6400 už je v RAWu opravdu plné barevného šumu. JPEGy jsou bez detailů a barvy jsou hodně slabé.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 je nejvyšší hardwarově podporovanou citlivostí. Kvalita je hodně špatná v JPEGu i RAWu, zde se už s obrazem opravdu nedá moc dobře pracovat.




ISO 25600 (JPEG)





ISO 25600 (konverze z RAWu)



K dispozici je také rozšířená citlivost ISO 25600. Ve skutečnosti jde o ISO 12800 focené s polovičním expozičním časem (proto je dvakrát tmavší) a prosvětlené je softwarově (nikoli hardwarově jako jiné citlivosti).


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum 12MPx autíčka JPEG noise

výřezy z 12MPx JPEGů



Pro vzájemnou možnost srovnání mezi recenzemi zde uvádím snímky zmenšené na 12 megapixelů. Jak je vidět, do ISO 400 je obraz hodně slušný, pak se lehce zhoršuje a ještě ISO 1600 vypadá dobře. Výše už bych začal být opatrný.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum 12MPx autíčka RAW noise

výřezy z 12MPx RAWů



Zde jsem do 12MPx rozlišení konvertoval RAWy. Pozorování jsou podobná s předchozím případem. Do ISO 400 včetně jsou snímky relativně čisté, ISO 800 začíná nabírat šum a někde kolem ISO 1600/3200 začínají problémy. Výše se už ani s citlivým zpracováním nedočkáte nějak kvalitního obrazu. Mrkneme se také na kvalitu odšumování. To lze nastavit v 11 různých krocích od -5 do +5.




ISO 800, odšumování -5





ISO 800, odšumování +0





ISO 800, odšumování +5



Styl nastavení odšumování dělá hodně. Jak je vidět, i to základní hodně mydlí obraz a nejsilnější je opravdu hodně špatné. Naopak je lepší odšumování stáhnout, čímž sice v obrazu ponecháte více jasového šumu, ale také tam zůstanou detaily a lepší barvy. Podíváme se dále na snímky vousů plyšového zajíce, na kterých bude vidět míra zachování detailů.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum zajíc noise

výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Fotoaparát sám o sobě nekreslí nějak dramaticky ostře ani při nejnižších citlivostech. Pokud jde ale o šum, ten se začíná na kvalitě snímků projevovat od citlivosti ISO 800. Horní hranice rozumné použitelnosti opět leží někde u ISO 1600 až 3200. Výše je už šumu hodně a většina detailů mizí.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum zajíc 12MPx noise

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Zde se můžete podívat i na výřezy, které byly konvertovány do standardizovaného rozlišení 12 megapixelů. V takovém případě pochopitelně per-pixel kvalita vypadá lépe. Mrkneme se také na snímky bílé plochy.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum bílá plocha noise

výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Barevný šum v JPEGu není problém, fotoaparát jej silně potlačuje. Pouze u nejvyšších citlivostí jsou trochu vidět barevné mapy, ale není to vážné. Stinnou stránkou je však naopak slabší barevnost fotografií u vyšších citlivostí. Pokud jde o RAW, barevný šum začíná být více vidět někde kolem citlivosti ISO 1600.

Nejnovější články
Želva s GoPro kamerou zachytila život v rybníku Želva s GoPro kamerou zachytila život v rybníku
Youtuber zveřejnil video, v němž předvádí, jak na jednu ze svých želv nádherných připevnil GoPro kameru. Želva pak v malém rybníku pořídila záběry světa a života ukrytého pod vodní hladinou. 
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková
Doporučené fotoaparáty: červen 2019 Doporučené fotoaparáty: červen 2019
Při výběru nového zařízení pro pořizování fotografií není jednoduché se vyznat ve stále dost široké nabídce nejrůznějších fotoaparátů. Náš pravidelný průvodce tím nejlepším by vám v tom ale mohl pomoci.
Včera, návod, Milan Šurkala51 komentářů
Canon vysvětlil, proč lze dělat lepší objektivy pro CSC než pro DSLR Canon vysvětlil, proč lze dělat lepší objektivy pro CSC než pro DSLR
Společnost Canon zveřejnila video, ve kterém vysvětluje, proč mohou mít CSC fotoaparáty snáze opticky kvalitnější objektivy než digitální zrcadlovky při menších rozměrech. Vše závisí na vzdálenosti senzoru od objektivu.
18.6.2019, aktualita, Milan Šurkala23 komentářů
Fotograf v Texasu prohrál soud, univerzita "může" porušit copyright Fotograf v Texasu prohrál soud, univerzita "může" porušit copyright
Americké soudnictví je často terčem vtipů, neboť v této zemi netušených soudních možností lze žalovat snad naprosto všechno. Poslední případ z Texasu pak ukázal, že může být dokonce legální porušovat copyright.
18.6.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
MS Optics představuje 50mm F1.5 a 50mm F1.0 MS Optics představuje 50mm F1.5 a 50mm F1.0
Nezávislý výrobce objektivů MS Optics představuje dvě nové světelné padesátky pro M-Mount. Máme zde Vario Prasma 50mm F1.5 s optickým návrhem Plasmat a pak supersvětelný model ISM 50mm F1.0.
18.6.2019, aktualita, Milan Šurkala