Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

8.12.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vás jistě potěšíme srovnávacím testem dvou ultrazoomů od Panasonicu. Jsou jimi modely Lumix FZ45 a FZ100. Oba nabízí bohaté možnosti nastavení, 14MPx snímače a objektiv s 24× optickým zoomem. Jak si vedou proti konkurenci i proti sobě?
Oba fotoaparáty mají malý 1/2,33" snímač s velmi vysokým rozlišením 14 megapixelů. Jak je známo, takto vysoká pixelová hustota způsobuje velmi vysoký šum. My se nyní na tento problém podíváme. Zatímco FZ45 má CCD čip, u modelu FZ100 najdeme MOS senzor. Bohužel při takto vysoké pixelové hustotě je přítomnost MOS snímače pro šum velmi špatným předpokladem. Uvidíme, jaká bude praxe. Snímky jsou v menším rozlišení na výšku, ať lze jednotlivé výsledky lépe porovnávat. Fotografie převedené z RAWu mají vypnuté odšumování a staženo saturaci na 70 % (jinak dochází k přepalování modré barvy v dodávaném RAW konvertoru).


FZ45 (CCD), ISO 80 (JPEG)



FZ45 (CCD), ISO 80 (konverze z RAWu)


V RAWu je jasový šum poněkud patrný, detaily jsou ale velmi slušné. JPEG jasový šum odstraňuje dobře, občas si ale můžete všimnout malých tmavších hrudek.


FZ45 (CCD), ISO 100 (JPEG)



FZ100 (MOS), ISO 100 (JPEG)



FZ45 (CCD), ISO 100 (konverze z RAWu)



FZ100 (MOS), ISO 100 (konverze z RAWu)


RAWy vypadají u obou docela podobně. Jasový šum je jemný. JPEG u obou odšumuje, FZ100 výrazněji. Plochy jsou tedy hladší, ale ustřelené pixely také výraznější.


FZ45 (CCD), ISO 200 (JPEG)



FZ100 (MOS), ISO 200 (JPEG)



FZ45 (CCD), ISO 200 (konverze z RAWu)



FZ100 (MOS), ISO 200 (konverze z RAWu)


Při citlivosti ISO 200 začíná v RAWu významně růst barevný šum. JPEGy opět ukazují výrazně silnější odšumování u FZ100, kde jsou detaily výrazně slabší. Zatímco ISO 200 se u FZ45 dá ještě slušně použít, u FZ100 bych už byl hodně opatrný.


FZ45 (CCD), ISO 400 (JPEG)



FZ100 (MOS), ISO 400 (JPEG)



FZ45 (CCD), ISO 400 (konverze z RAWu)



FZ100 (MOS), ISO 400 (konverze z RAWu)


FZ100 začíná šumět trochu více, RAW vykazuje více narušené detaily. Totéž jde vidět v JPEGu, kde FZ100 dává rozmyté plochy bez detailů. FZ45 má trochu výraznější detaily a méně výrazné ustřelené pixely, ale ani zde není kvalita nijak přesvědčivá.


FZ45 (CCD), ISO 800 (JPEG)



FZ100 (MOS), ISO 800 (JPEG)



FZ45 (CCD), ISO 800 (konverze z RAWu)



FZ100 (MOS), ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 800 vykazuje u MOS čipu modelu FZ100 silnější narušování detailů i výraznější barevný šum. JPEG tohoto fotoaparátu je naprosto nepoužitelný, rozmytý. FZ45 více zachovává linie, ty se ale zase více třepí.


FZ45 (CCD), ISO 1600 (JPEG)



FZ100 (MOS), ISO 1600 (JPEG)



FZ45 (CCD), ISO 1600 (konverze z RAWu)



FZ100 (MOS), ISO 1600 (konverze z RAWu)


Totéž se ukazuje u citlivosti ISO 1600. FZ100 v RAWu vykazuje silnější barevný šum, v JPEGu je snímek totálně rozmytý. FZ45 se naopak snaží zachovat ostrost, opět se to projevuje v silném roztřepení linií.


FZ45 (CCD), ISO 2500 (JPEG)



FZ100 (MOS), ISO 2500 (JPEG)


Režim vysoká citlivost fotí v rozlišení 3 megapixelů a nabízí citlivosti ISO 1600 až ISO 6400. Testované snímky byly pořízeny s ISO 2500. Jak je vidět, FZ45 dává jakž takž použitelný výsledek, zatímco FZ100 je totálně neostrý a rozmazaný. Dále předkládám tři snímky z FZ45 při citlivosti ISO 400 a různých stupních odšumování.


odšumování -2



odšumování +0



odšumování +2


Střední odšumování začíná mít trochu nepravidelnější šum, který je u maximálního odšumování na hranách velmi patrný. Naopak plochy jsou více vyhlazené s méně pravidelnými ustřelenými čárami.


Inteligentní rozlišení vypnuto



Inteligentní rozlišení zapnuto


Funkce Inteligentní rozlišení se snaží hrany, plochy a detaily zpracovávat zvlášť. Plochy by tak měly být vyhlazeny, zatímco hrany by se neměly rozmazávat. Výsledkem je ale spíš větší množství jasového šumu na hranách. Snímek je focen modelem FZ100 na ISO 100.

Nesmíme zapomenout na snímky vousů plyšového zajíce, kde krásně uvidíme míru zachování detailů. Opět zde máme i snímky v RAWu, tabulku si rozdělíme po jednotlivých citlivostech, abych mohl uvést komentáře k jednotlivým výkonům a nebylo nutno rolovat k zbláznění.

Panasonic Lumix FZ45 (CCD)

Panasonic Lumix FZ100 (CMOS)

ISO 80 (JPEG)


ISO 80 není podporováno

ISO 80 (konverze z RAWu)


ISO 80 není podporováno

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (JPEG)

ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 100 (konverze z RAWu)

Citlivost ISO 80 je k dispozici pouze u modelu FZ45. RAW i JPEG jsou poměrně čisté, nicméně i tak si v RAWu můžete všimnout barevných flíčků. Při citlivosti ISO 100 má FZ100 lehce výraznější barevný šum, JPEG je pak u FZ45 přijatelný s jemnými hrudkami, u FZ100 je zbytečně přehlazený.

Panasonic Lumix FZ45 (CCD)

Panasonic Lumix FZ100 (CMOS)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (JPEG)

ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 200 (konverze z RAWu)

Citlivost ISO 200 je už na MOS čip modelu FZ100 moc. Barevný šum je všude a je poměrně silný. FZ45 je na tom o něco lépe a výrazně detailněji vypadají i JPEGy. U FZ100 je výsledkem spíše patlanice. A to je druhá nejnižší citlivost!

Panasonic Lumix FZ45 (CCD)

Panasonic Lumix FZ100 (CMOS)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (JPEG)

ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 400 (konverze z RAWu)

Další navýšení citlivost opakuje situaci. FZ100 je barevně velmi flekatá a už to nelze ani odšumět. Dokonce i její JPEG už obsahuje fialové fleky, kresba je minimální. FZ45 s CCD čipem má RAW trochu detailnější, barevně taky flekatý, ale jasově je na tom mnohem lépe. Jde to vidět i v JPEGu, který sice postrádá vyšší barevnost, ale má aspoň nějaké detaily.

Panasonic Lumix FZ45 (CCD)

Panasonic Lumix FZ100 (CMOS)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (JPEG)

ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 800 (konverze z RAWu)

Zatímco u FZ100 bych se bál používat už ISO 200, u FZ45 je první nevyužitelná citlivost ISO 800. To už je JPEG opravdu hodně rozmytý a roztřepený. MOS čip modelu FZ100 má neuvěřitelně vysoký jasový i barevný šum, JPEGy jsou totálně rozpatlané.

Panasonic Lumix FZ45 (CCD)

Panasonic Lumix FZ100 (CMOS)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (JPEG)

ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 2500

ISO 2500

FZ100 opět šíleně šumí, ale ani FZ45 na tom není příliš dobře. JPEGy jsou u obou nepoužitelné. ISO 2500 je foceno do nižšího rozlišení 3 megapixelů a u obou přístrojů vypadá relativně dobře. Ještě se podíváme na snímky bílých ploch, tentokrát v jediné tabulce.

Panasonic Lumix FZ45 (CCD)

Panasonic Lumix FZ100 (MOS)

ISO 80 (JPEG)


ISO 80 není podporováno

ISO 80 (konverze z RAWu)


ISO 80 není podporováno

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (JPEG)

ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (JPEG)

ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (JPEG)

ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (JPEG)

ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (JPEG)

ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (režim Vysoká citlivost)

ISO 1600 (režim Vysoká citlivost)

Zde už není třeba rozsáhlých komentářů. Na snímcích bílé plochy je vidět, že šum u MOS snímače modelu FZ100 je minimálně o jednu citlivost horší než u FZ45. Např. ISO 400 modelu FZ100 vypadá skoro tak jako citlivost ISO 1600 u FZ45! A to není pro FZ100 dobrá vizitka.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.