Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ72: nejširší i nejdelší

30.10.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek rekordnímu ultrazoomu Panasonic Lumix FZ72. Zatímco Panasonic se teď dlouhá léta držel se zoomem při zemi, nyní otočil a představil fotoaparát s 60× optickým zoomem! Jak ale bude fotit?

Digitální šum


Fotoaparát je vybaven malým 1/2,3" MOS snímačem se zbytečně vysokým rozlišením 16 megapixelů stejně jako spousta konkurenčních přístrojů. Dokonce se dá říci, že toto rozlišení patří k těm nižším. Na následujících snímcích se podíváme na úroveň šumu. Budou k dispozici jak snímky v JPEGu (s výchozím odšumováním), tak RAWy bez odšumování.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Jasový šum se v RAWu ukazuje už při nejnižší citlivosti ISO 100, jeho struktura je ale docela příjemná. JPEGy jsou rozumně odšuměné, místy jsou vidět lehce ustřelené pixely.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Už citlivost ISO 200 má v RAWu docela dost jasového šumu. JPEGy ještě stále vypadají celkem k světu.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (multiexpozice)



Citlivost ISO 400 už začíná být nad síly snímače. V RAWu se objevuje i barevný šum, JPEGy se třepí, slabší detaily se ztrácí. Multiexpozice snižuje šum, je zde trochu méně ustřelených pixelů, ale ani tak žádný zázrak.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 výrazně navyšuje barevný šum v RAWu, detaily už nejsou moc patrné. JPEGy jsou hodně rozmývané, ztrácí také barevnost.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)




ISO 1600 (režim Vysoká citlivost)



S citlivostí ISO 1600 dále roste zejména barevný šum, JPEGy jsou rozmyté s méně výrazným rozlišením barev. Režim Vysoká citlivost při ISO 1600 fotí v rozlišení 3 megapixely. Detaily jsou mizivé, vše je výrazně rozmyté.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 3200 samozřejmě šum ještě zvyšuje. V JPEGu už nezbyly takřka žádné barvy.


Panasonic Lumix FZ72 ISO šum autíčka JPEG

výřez z 12MPx JPEGů



Po konverzi na standardizované rozlišení 12 megapixelů pro vzájemnou srovnatelnost fotoaparátů to vypadá, že ISO 100 a ISO 200 dávají solidní obraz a detaily začínají ztrácet od ISO 400 výše. Nicméně i tato citlivost je ještě použitelná pro slušné (byť ne kvalitní) snímky.


Panasonic Lumix FZ72 ISO šum autíčka RAW

výřez z 12MPx RAWů



V RAWu je mezi ISO 100 a 200 trochu větší rozdíl, snímky ale vypadají na svou kategorii přijatelně. ISO 400 začíná přinášet barevný šum, který postupně roste. Míru zachování detailů budeme zkoumat na vousech plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)

ISO 3200 (konverze z RAWu)

Už při ISO 200 je vidět nárůst odšumování a digitální artefakty. RAW pak vykazuje vyšší míru barevného šumu od ISO 400 nahoru. Budeme zkoumat i snímky bílé plochy.


Panasonic Lumix FZ72 ISO šum zajíc JPEG

výřez z konvertovaných 12MPx JPEGů



Při zmenšení na 12 MPx je dobré ISO 100 a s menšími výhradami i ISO 200. Vyšší citlivosti se už znatelně mažou.


Panasonic Lumix FZ72 ISO šum zajíc RAW

výřezy z konvertovaných 12MPx RAWů



U RAWů jde vidět postupný nárůst šumu. Barevný šum se začíná více objevovat při ISO 400.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)

ISO 3200 (konverze z RAWu)

I zde jde vidět, že barevný šum se začíná ve zvýšené míře objevovat od ISO 400. JPEGy jsou bez barevného šumu i při vyšších citlivostech.



odšumování -2



odšumování +0



odšumování +2



Zde vidíte projevy odšumování při citlivosti ISO 100. Nejvyšší nastavení viditelně patlá snímky. Nejnižší zase ukazuje nejvíce ustřelených pixelů, ale aspoň to působí dojmem kresby.


Protisvětlo


Nyní se podíváme na náročné focení v protisvětle, které klade velké nároky na senzor i objektiv.


Panasonic Lumix FZ72 protisvětlo 1

expoziční čas 1/1600 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku nemá objektiv žádný vážnější problém. Stíny jsou dost silně odšumované a rozpatlané. Ve větvích nahoře je vidět chromatickou aberaci. Můžete se podívat i na snímek v RAWu. Z jasů jste schopni něco málo zachránit, stíny lze prosvětlit, ale také tam nečekejte nějak dobrou kresbu.


Panasonic Lumix FZ72 protisvětlo 2

expoziční čas 1/800 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Opět je vidět slabší kresba ve stínech, nalevo je to dáno i neostrostí objektivu. Tam dochází k poměrně silnému rozmývání obrazu. V obloze je výrazný přepal pod mraky a ani z RAWu jej nedostanete do rozumných jasů. Naštěstí u tohoto snímku to vůbec nevadí a naopak to podtrhuje zajímavou atmosféru při stále plynulém přechodu do spodních partií oblohy, které už stáhnout jde. Ze stínů vytáhnete na kompakt přiměřenou kresbu a příjemný kontrast. Zde RAW postačí k zisku více než zajímavého snímku s pozoruhodným prostorovým efektem.


Panasonic Lumix FZ72 protisvětlo 2 HDR

expoziční čas 1/640 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR trochu lépe pracovalo s jasy, krajina je světlejší, naopak obloha rozumně tmavší. Bohužel stíny jsou hodně rozmydlené.


Panasonic Lumix FZ72 protisvětlo 3

expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Zde už objektiv vytvářel silný odlesk. Krajina je zejména ve stínu hodně rozmydlená, najdete tu také velké množství jasově ustřelených pixelů (šumu). RAW ukáže, že je ve stínu hodně šumu a po prosvětlení už mnoho užitečné kresby nezískáte. Každopádně je nutné uznat, že toto byla expozičně extrémně náročná scéna, se kterou by měly problémy i mnohem lepší přístroje.


Panasonic Lumix FZ72 protisvětlo 3 Inteligentní dynamika

expoziční čas 1/1600 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



S inteligentním dynamickým režimem, který funguje jen v JPEGu, si můžete užít tři různé síly efektu. Vzájemně se ale nějak dramaticky neliší. Trochu stáhly jas oblohy a prosvětlily stíny. Tam ale uvidíte nepříliš barevnou, rozpatlanou kresbu.


Panasonic Lumix FZ72 protisvětlo 3 HDR

expoziční čas 1/1000 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 20 mm, klikněte pro zvětšení



Jako poslední tu máme HDR. Na obloze je to krásně znát, bílou má jen samotné slunce, dokonce jsou vidět paprsky dané přicloněním na F8. Krajina je prosvětlenější s trochu příjemnějšími barvami, ale naprosto bez detailů. Hotová mazanice.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.