Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G2: král ergonomie

5.10.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vyzkoušíme Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix G2, který proti předchůdci dostal navíc HD videosekvence, dotykový LCD displej i nový setový objektiv 14-42 mm. Vyzkoušeli jsme také 8mm objektiv typu rybí oko.

Autofokus, ostření


Možností ostření je ve fotoaparátu více než dost. Můžete to nechat na autofokusu nebo to zkusit manuálně. Díky vynikajícímu elektronickému hledáčku a zvětšení náhledu je manuální ostření skutečně hračkou, což dále vylepšuje jemnost ostřící kroužku obou objektivů. Malé pootočení znamená malou změnu ostřící vzdálenosti, a tak je snadné trefit tu správnou úroveň. Na displeji/hledáčku se rovněž zobrazuje zaostření (kterým směrem se má ostřit blíže a kterým dále).

Autofokus nabízí režim AFS a AFC. AFS je klasické ostření, při kterém se po namáčknutí spouště uzamkne ostřící vzdálenost. Naopak u AFC fotoaparát neustále doostřuje. Toto doostřování je velmi rychlé a přesné, nicméně za horšího světla nefunguje (např. v místnosti za deštivého počasí). Aby toho nebylo málo, jsou zde čtyři režimy, které lze s AFS a AFC kombinovat. Je to ostření na jeden bod (dotykem na LCD displej lze velmi snadno vybrat který), slušný automatický výběr ostřících bodů ze 23 nabízených, překvapivě účinné ostření se sledováním objektu a rovněž velmi dobře fungující detekce tváří.



Ostřící vzdálenosti jsou poměrně typické pro danou třídu fotoaparátů a základní setový objektiv. Na nejširším ohnisku můžete ostřit zhruba 12 centimetrů od přední čočky, na nejdelší pak z necelých 20.



Jak však vidíte, zvětšení objektivu není úplně největší a na nejdelším ohnisku jsem naměřil jen 0,35× přepočtené zvětšení. Vzhledem k velikosti čipu to však ale stačí na docela slušné "makro" na úrovni telemaker malých ultrazoomů.

Rychlost ostření s oběma objektivy dosahuje výborných hodnot a levné zrcadlovky nejsou o nic rychlejší i přes jejich fázové ostření. Zde Panasonic opravdu kraluje a má nejrychlejší kompakty s výměnnými objektivy. Ocenit je třeba i velmi slušnou úspěšnost. Jednoduše řečeno, ostření má Panasonic skutečně promakané a nelze si na nic stěžovat. V menu najdete i obrovské množství voleb k ostření. Např. zda je povoleno spuštění závěrky při neúspěšném zaostření, dobře fungující průběžné ostření Q-AF a C-AF, možnost manuálního doostření po tom automatickém,...


Makro režim


Makro se 14-42mm objektivem tedy patří ke klasickému průměru dané třídy.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 640, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


To sami vidíte i na připojeném obrázku. Šum je při ISO 640 vyšší (jak jasový, tak barevný), v rozcíh si jistě všimnete vinětace.


expoziční čas 1/60 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 8 (16) mm, klikněte pro zvětšení


S objektivem rybí oko je to o něčem jiném. Díky šílenému záběru jsou vidět i konce podkladového papíru a stín objektivu. Ostřit můžete z necelých 3 centimetrů.


Nastavení expozice, automatika


Možnosti nastavení expozice jsou velmi bohaté. Vedle automatiky je zde priorita času, clony a plně manuální režim. K tomu nechybí expoziční bracketing, který může vyfotit 3, 5 nebo 7 snímků s odstupy 1/3EV nebo 2/3 EV, zvolit můžete i pořadí snímků (zda od nejtmavějšího po nejsvětlejší nebo se základní expozici a pak na přeskáčku tmavší a světlejší). Je zde multiměření expozice, preference středu a bodové měření.

Citlivosti jsou nabízeny v rozsahu od ISO 100 až po ISO 6400, automatika končí na ISO 200 až ISO 1600 podle toho, co jí dovolíte v menu. Další vynikající nápad. Nechybí Inteligentní ISO, které v případě detekce pohybu citlivost zvyšuje, obecně je ale funkčnost této záležitosti trochu diskutabilní (nefunguje vždy a všude). Citlivostní kroky mohou být po 1 EV nebo i 1/3 EV (ISO 100, 125, 160, 200,...). Nabízené časy činí 1/4000 s až 60 sekund (v některých režimech záleží na cloně a citlivosti), v manuálním režimu je k dispozici až 4minutový bulb režim.



Jak můžete vidět na grafu, všechny objektivy v této třídy mají podobný ohniskový rozsah i stejnou počáteční a koncovou světelnost. Ta je u nového 14-42mm objektivu překvapivě trochu lepší než u předchůdce (s výjimkou cca 30-40mm přepočteného ohniska), stále ale patří k těm lehce horším. Rozdíly nejsou nijak zvlášť významné. Maximální hodnota clony je F22. Potěší i možnost náhledu hloubky ostrosti. Korekci expozice lze provést v rozmezí -3 EV až +3 EV.


Expoziční a fotografické režimy


Výběr fotografických a scénických režimů naleznete na hlavním ovládacím kolečku.



  • M (Manual) - Manuální nastavení expozice, čas lze nastavit od 1/4000 s do 60 sekund, plus je zde bulb režim až na 4 minuty. Citlivost při automatice skočí sama na ISO 100, po přechodu na jiný režim se sama zase zpátky nastavuje na automatiku.
  • S (Priorita času) - 1/4000 s až 60 sekund, citlivosti ISO 100 až 6400, případně automatika, clona se dopočítává. Lze využít korekci expozice.
  • A (Priorita clony) - Záleží na použitém objektivu. Citlivost lze nechat nastavit automatikou případně ručně, čas se dopočítává, korekce expozice je k dispozici.
  • P (Program AE) - Vy můžete nastavit citlivost (ale nemusíte), fotoaparát dopočítává čas a clonu. Lze využít programový posun, tedy upravit automatikou vypočítaný čas a clonu. Nesmí chybět ani korekce expozice.
  • Mé barvy - Několik barevných režimů, ve vlastním lze upravovat barvy (od červené do modré), jas a sytost.
  • Portrét (běžný, jemná pleť, exteriér, interiér, kreativní)
  • Krajina (běžný, příroda, architektura, kreativní)
  • Sport (běžný, exteriér, interiér, kreativní)
  • Zblízka (květy, potraviny, předměty, kreativní)
  • Noční portrét (noční portrét, noční krajina, iluminace, kreativní)
  • SCN (západ slunce, oslava, dítě 1, dítě 2, mazlíček, rozostřené okolí)
  • Videosekvence - Můžete ovlivňovat expozici a clonu (např. pro větší pohybové rozmazání)
  • CUST - Uložení oblíbených nastavení. Najdete zde tři různé pozice.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.