Panasonic Lumix G2: král ergonomie
Dnes vyzkoušíme Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix G2, který proti předchůdci dostal navíc HD videosekvence, dotykový LCD displej i nový setový objektiv 14-42 mm. Vyzkoušeli jsme také 8mm objektiv typu rybí oko.
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix G2: král ergonomie
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - 8mm rybí oko
- Galerie ilustračních snímků - 14-42mm objektiv
- Závěr
Panasonic Lumix G2 má 4/3" Live MOS čip s rozlišením 12 megapixelů. Na svou kategorii tak má trochu menší čip, navíc už má nějaká ta léta za sebou. Podíváme se, jak si na tom stojí se šumem. Odšumování bylo nastaveno na střední výkon, fotografie z RAWu byly konvertovány v SilkyPix Developer Studio 3.1 SE s vypnutým odšumováním a saturací staženou na 80 %.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Oba výsledky jsou poměrně čisté. RAW má jemný barevný šum. Ostrost obou je jemnější, ale přijatelná a detailů zde najdete dostatek.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Ani ISO 200 na tom není špatně. RAW má lehce lepší ostrost, u JPEGu je vidět odšumování v jemných hrudkách.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
V RAWu už je vidět lehký nárůst šumu, JPEG se tváří poměrně hladce. Jde ale poznat, že odšumování bylo zesíleno, slabší detaily se začínají ztrácet.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 je už poseto velkým množstvím barevného šumu. Ostrost je ale dobrá. V JPEGu je barevný šum dobře odstraněn, obraz je poset jemnými hrudkami a ostrost je trochu slabší.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Od citlivosti ISO 1600 je odšumování už pořádně znát. Zatímco RAW je plný barevného i jasového šumu, JPEG je naopak dost vyhlazený a ztrácí barevnost.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 3200 je to ještě horší. V JPEGu je červená barva velmi slabá, hrudky jsou výraznější, ostrost slabší.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 6400 je nepoužitelná. JPEG je rozpatlaný, poset tmavými tečkami a téměř bez barvy, RAW naopak hraje barvami snad všemi. Dále se podíváme na výřezy ze snímků plyšového zajíce, konkrétně jeho vousů.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
Do citlivosti ISO 400 je odšumování rozumné a kvalita snímků dobrá. Pak ale následuje silnější odšumování a kresba se začíná jemně rozmazávat. RAW vypadá dobře do citlivosti ISO 800, pak už je i v něm postižení detailů poněkud vysoké. Ještě se podíváme na snímky bílé plochy.
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
ISO 6400 |
Zde je krásně vidět charakter šumu po odšumění. Nové procesory Venus Engine u posledních fotoaparátů Panasonic dělají jemné hrudky, ale od hraničních citlivostí začnou vznikat nepříjemné tmavé čáry různě po obraze. To sice dělaly i starší fotoaparáty, u novějších je to ale citelnější. Jde však vidět, že je zde velký rozdíl mezi malými kompakty (kde k tomuto dochází při ISO 400) a tímto fotoaparátem Lumix G2 se 4/3" čipem, kde se problém začíná objevovat v malé míře u ISO 3200 a naplno propuká až při ISO 6400. To je naprosto nepoužitelné, není vhodné ani jako "nouzovka".
Celkově se mi ale zdá být odšumování agresivnější než v případě Lumixu G1 a JPEGy tak sice mají méně šumu, ale také méně detailů. Osobně bych to s odstraňováním jasového šumu opravdu až tak moc nepřeháněl a když tak, odšumování trochu stáhnul. Nyní si ukážeme, jak se stažení odšumování projeví na výsledcích.
ISO 800, odšumování -2
ISO 800, odšumování +0
ISO 800, odšumování +2
S nejsilnějším odšumováním si i při ISO 800 žádného šumu v podstatě nevšimnete, vše je hladké, ale také zde chybí ostrost a snímek působí jakoby zastřeným dojmem (jak bychom se na něj dívali přes igelit). Naproti tomu stažené odšumování na minimum se sice projeví výraznějšími hrudkami, ale celý snímek působí živěji.
ISO 1600, odšumování -2
ISO 1600, odšumování +0
ISO 1600, odšumování +2
Totéž se opakuji i u ISO 1600. Hladké, ale nevýrazné, bezbarvé a celkově nepěkné. S výraznějším šumem to působí alespoň jako fotografie. Doporučuji tedy odšumování stáhnout alespoň o jeden stupeň.
ISO 400, odšumování -2
ISO 400, odšumování +0
ISO 400, odšumování +2
Totéž je vidět při snímcích vousů zajíce na ISO 400. Zatímco se staženým odšumováním je šum patrný, ale jsou zde i detaily, na nejvyšší hodnotu je snímek jak přejetý žehličkou.
bez funkce Inteligentní rozlišení
s funkcí Inteligentní rozlišení
Funkce Inteligentní rozlišení by měla zajistit jiné zpracování hladkých ploch, detailů a hran, a tak zajistit co nejlepší odstranění šumu tam, kde vadí a jeho ponechání tam, kde by jeho odstranění mohlo zničit ostrost a detaily. Fotografie byly pořízeny při citlivosti ISO 800 a je vidět, že bez této funkce je obraz celý odšuměn stejně a je méně ostrý. S funkcí Inteligentní rozlišení jsou hrany o něco jasnější, v některých místech je však šum po jeho odstranění více" digitální" a ne moc pěkný. Celkově bych ale tuto funkci hodnotil spíše kladně.