Panasonic Lumix G2: král ergonomie

Panasonic Lumix G2: král ergonomie
, , recenze: specifikace produktu
Dnes vyzkoušíme Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix G2, který proti předchůdci dostal navíc HD videosekvence, dotykový LCD displej i nový setový objektiv 14-42 mm. Vyzkoušeli jsme také 8mm objektiv typu rybí oko.
K oblíbeným
reklama

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku objektiv trpí na menší sférické zkreslení. Určitě jsou na trhu i horší objektivy, takže zde není moc co vytýkat. Na nejdelším ohnisku pak přechází do mírného poduškovitého. Patrná je ale velmi silná vinětace.


ohnisko 14 (28) mm

ohnisko 42 (84) mm


Vinětace


S plně otevřenou clonou objektiv trpí na velmi silnou vinětaci, která dosahuje 1,0 až 1,6 EV. To je opravdu mnoho a s plně otevřenou clonou je objektiv docela těžko použitelný. Opravdu je třeba více clonit a poté už vinětace výrazně klesá.





Kresba (nejen) v rozích


V další části recenze se podíváme na kresbu 14-42mm objektivu, neboť objektiv typu rybí oko má natolik široký úhel záběru, že měření nebylo možno provést. Nicméně v následující kapitole věnované chromatické aberaci se na kresbu v rozích můžete podívat.


14 (28)mm ohnisko, clona F3,5



14 (28)mm ohnisko, clona F4

14 (28)mm ohnisko, clona F5,6



14 (28)mm ohnisko, clona F8

14 (28)mm ohnisko, clona F11



14 (28)mm ohnisko, clona F16

14 (28)mm ohnisko, clona F22

Na nejširším ohnisku stačí zaclonit na cca F5,6 a vinětace se dostane do rozumných mezí. Neostrost v rozích se vyskytuje až do středních clon a teprve někde kolem F16 mizí. Tam ale zase nastupuje jemná difrakce. Je fajn, že se zde nevyskytuje žádná chromatická aberace.


25 (50)mm ohnisko, clona F4,6



25 (50)mm ohnisko, clona F5,6

25 (50)mm ohnisko, clona F8



25 (50)mm ohnisko, clona F11

25 (50)mm ohnisko, clona F16

25 (50)mm ohnisko, clona F22

Na středních ohniscích je vše mnohem lepší. Vinětace je mnohem slabší a ostrost v rozích je na poměrně dobré úrovni už od plně otevřené clony. Zde se objektiv předvedl v dobrém světle.


42 (84)mm ohnisko, clona F5,6



42 (84)mm ohnisko, clona F8

42 (84)mm ohnisko, clona F11



42 (84)mm ohnisko, clona F16

42 (84)mm ohnisko, clona F22

Na nejdelším ohnisku lze rovněž chválit rozumnou ostrost v rozích. I zde najdete vinětaci. Nyní se podíváme na tentýž test, ale při ostření na větší vzdálenost v reálné scéně.


14 (28)mm ohnisko, clona F3,5



14 (28)mm ohnisko, clona F4

14 (28)mm ohnisko, clona F5,6



14 (28)mm ohnisko, clona F8

14 (28)mm ohnisko, clona F11



14 (28)mm ohnisko, clona F16

14 (28)mm ohnisko, clona F22

Na větší vzdálenost je neostrost v rozích podstatně slabší, což je jen a jen dobře. Zůstává lehčí vinětace. Od clony F8 je ostrost v rozích velmi dobrá, při vyšších (od cca F16) se opět projevuje difrakce.


25 (50)mm ohnisko, clona F4,6



25 (50)mm ohnisko, clona F5,6

25 (50)mm ohnisko, clona F8



25 (50)mm ohnisko, clona F11

25 (50)mm ohnisko, clona F16

25 (50)mm ohnisko, clona F22

U středních ohnisek jsou výsledky poměrně vyrovnané a na neostrost v rozích si nelze příliš stěžovat. Můžete si všimnout jen trochu tmavších rohů u otevřených clon v porovnání s více zacloněnými snímky.


42 (84)mm ohnisko, clona F5,6



42 (84)mm ohnisko, clona F8

42 (84)mm ohnisko, clona F11



42 (84)mm ohnisko, clona F16

42 (84)mm ohnisko, clona F22

Ani na nejdelším ohnisku si nelze na objektiv stěžovat. Výsledky jsou na všech clonách velmi podobné s výjimkou těch nejvyšších, kde se projevuje difrakce.


Chromatická aberace


V protisvětle se často objevuje chromatická aberace. Tentokrát prošel zkouškou i fish-eye objektiv.


14 (28)mm objektiv, clona F3,5



14 (28)mm objektiv, clona F5,6



14 (28)mm objektiv, clona F11



14 (28)mm objektiv, clona F22


Snímky jsou získány z JPEG verzí. Ty mají lehce odstraněnou chromatickou aberaci, zbytky po ní jsou nafialovělé. V RAWu je výsledek spíše trochu namodralý tak, jak vidíte na snímky se clonou F3,5.


25 (50)mm objektiv, clona F4,6



25 (50)mm objektiv, clona F8



25 (50)mm objektiv, clona F22


Na středním ohnisku 25 milimetrů (přepočtených 50 mm) se chromatická aberace ve snímcích prakticky nevyskytuje.


42 (84)mm ohnisko, clona F5,6



42 (84)mm ohnisko, clona F11



42 (84)mm ohnisko, clona F22


Ani na nejdelším ohnisku se chromatické aberace nemusíte bát. Tato chyba objektiv příliš netrápí.


8 (16)mm ohnisko, clona F3,5



8 (16)mm ohnisko, clona F5,6



8 (16)mm ohnisko, clona F11



8 (16)mm ohnisko, clona F22


Jak je vidět, 8mm objektiv rybí oko nemá s kresbou sebemenší problémy. I v rozích a s plně otevřenou clonou je kresba velmi dobrá a nikde neuvidíte ani chromatickou aberaci.


reklama
Nejnovější články
Fotopast kromě snímků přírody zvěčnila i muže, který před ní pózoval Fotopast kromě snímků přírody zvěčnila i muže, který před ní pózoval
Fotografové divoké přírody se někdy nestačí divit, co všechno zachytí jejich nastražené fotopasti. Někdy mají štěstí a jsou odměněni snímky očekávaného zvířete, jindy je může překvapit například neznámý pózující muž.
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková
Fotograf minimalisticky zachycuje bazény z ptačí perspektivy Fotograf minimalisticky zachycuje bazény z ptačí perspektivy
Nejrůznější plavecké bazény můžou představovat zajímavé téma k fotografování. O tom je alespoň přesvědčen australský fotograf, který pracuje na fotografickém projektu, jehož jednotlivé snímky zobrazují bazény z ptačí perspektivy.
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková
Náhradní CCD snímače pro Leicu M9 došly, korodující čipy už nevyměníte Náhradní CCD snímače pro Leicu M9 došly, korodující čipy už nevyměníte
Leica M9 a její odvozeniny asi společnosti moc radosti neudělaly. Neslavně známé se totiž staly kvůli korodujícím CCD snímačům. Tato "koroze" postihovala krycí sklo čipu a nyní už dochází náhradní čipy pro výměnu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fotograf Tatsuya Tanaka vytváří působivé miniatury, třeba bazén z roušky Fotograf Tatsuya Tanaka vytváří působivé miniatury, třeba bazén z roušky
Japonský fotograf Tatsuya Tanaka vytváří opravdu působivé fotografie. Jeho výsledné miniatury používají běžných objektů denní potřeby, které proměňují v úplně jiné věci. Salát v horu, plachtu v moře nebo roušku v bazén.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Meike 85mm f/1.8 s autofokusem nyní i pro Nikon F Meike 85mm f/1.8 s autofokusem nyní i pro Nikon F
Objektiv Meike 85mm f/1.8 s podporou automatického zaostřování je sice na trhu už dva roky, ale dosud byl k dispozici jen pro bajonet Canon EF. Nyní se objevuje i jeho varianta pro zrcadlovky značky Nikon.
Včera, aktualita, Milan Šurkala