Panasonic Lumix G2: král ergonomie

Panasonic Lumix G2: král ergonomie
, , recenze: specifikace produktu
Dnes vyzkoušíme Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix G2, který proti předchůdci dostal navíc HD videosekvence, dotykový LCD displej i nový setový objektiv 14-42 mm. Vyzkoušeli jsme také 8mm objektiv typu rybí oko.
K oblíbeným
reklama

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku objektiv trpí na menší sférické zkreslení. Určitě jsou na trhu i horší objektivy, takže zde není moc co vytýkat. Na nejdelším ohnisku pak přechází do mírného poduškovitého. Patrná je ale velmi silná vinětace.


ohnisko 14 (28) mm

ohnisko 42 (84) mm


Vinětace


S plně otevřenou clonou objektiv trpí na velmi silnou vinětaci, která dosahuje 1,0 až 1,6 EV. To je opravdu mnoho a s plně otevřenou clonou je objektiv docela těžko použitelný. Opravdu je třeba více clonit a poté už vinětace výrazně klesá.





Kresba (nejen) v rozích


V další části recenze se podíváme na kresbu 14-42mm objektivu, neboť objektiv typu rybí oko má natolik široký úhel záběru, že měření nebylo možno provést. Nicméně v následující kapitole věnované chromatické aberaci se na kresbu v rozích můžete podívat.


14 (28)mm ohnisko, clona F3,5



14 (28)mm ohnisko, clona F4

14 (28)mm ohnisko, clona F5,6



14 (28)mm ohnisko, clona F8

14 (28)mm ohnisko, clona F11



14 (28)mm ohnisko, clona F16

14 (28)mm ohnisko, clona F22

Na nejširším ohnisku stačí zaclonit na cca F5,6 a vinětace se dostane do rozumných mezí. Neostrost v rozích se vyskytuje až do středních clon a teprve někde kolem F16 mizí. Tam ale zase nastupuje jemná difrakce. Je fajn, že se zde nevyskytuje žádná chromatická aberace.


25 (50)mm ohnisko, clona F4,6



25 (50)mm ohnisko, clona F5,6

25 (50)mm ohnisko, clona F8



25 (50)mm ohnisko, clona F11

25 (50)mm ohnisko, clona F16

25 (50)mm ohnisko, clona F22

Na středních ohniscích je vše mnohem lepší. Vinětace je mnohem slabší a ostrost v rozích je na poměrně dobré úrovni už od plně otevřené clony. Zde se objektiv předvedl v dobrém světle.


42 (84)mm ohnisko, clona F5,6



42 (84)mm ohnisko, clona F8

42 (84)mm ohnisko, clona F11



42 (84)mm ohnisko, clona F16

42 (84)mm ohnisko, clona F22

Na nejdelším ohnisku lze rovněž chválit rozumnou ostrost v rozích. I zde najdete vinětaci. Nyní se podíváme na tentýž test, ale při ostření na větší vzdálenost v reálné scéně.


14 (28)mm ohnisko, clona F3,5



14 (28)mm ohnisko, clona F4

14 (28)mm ohnisko, clona F5,6



14 (28)mm ohnisko, clona F8

14 (28)mm ohnisko, clona F11



14 (28)mm ohnisko, clona F16

14 (28)mm ohnisko, clona F22

Na větší vzdálenost je neostrost v rozích podstatně slabší, což je jen a jen dobře. Zůstává lehčí vinětace. Od clony F8 je ostrost v rozích velmi dobrá, při vyšších (od cca F16) se opět projevuje difrakce.


25 (50)mm ohnisko, clona F4,6



25 (50)mm ohnisko, clona F5,6

25 (50)mm ohnisko, clona F8



25 (50)mm ohnisko, clona F11

25 (50)mm ohnisko, clona F16

25 (50)mm ohnisko, clona F22

U středních ohnisek jsou výsledky poměrně vyrovnané a na neostrost v rozích si nelze příliš stěžovat. Můžete si všimnout jen trochu tmavších rohů u otevřených clon v porovnání s více zacloněnými snímky.


42 (84)mm ohnisko, clona F5,6



42 (84)mm ohnisko, clona F8

42 (84)mm ohnisko, clona F11



42 (84)mm ohnisko, clona F16

42 (84)mm ohnisko, clona F22

Ani na nejdelším ohnisku si nelze na objektiv stěžovat. Výsledky jsou na všech clonách velmi podobné s výjimkou těch nejvyšších, kde se projevuje difrakce.


Chromatická aberace


V protisvětle se často objevuje chromatická aberace. Tentokrát prošel zkouškou i fish-eye objektiv.


14 (28)mm objektiv, clona F3,5



14 (28)mm objektiv, clona F5,6



14 (28)mm objektiv, clona F11



14 (28)mm objektiv, clona F22


Snímky jsou získány z JPEG verzí. Ty mají lehce odstraněnou chromatickou aberaci, zbytky po ní jsou nafialovělé. V RAWu je výsledek spíše trochu namodralý tak, jak vidíte na snímky se clonou F3,5.


25 (50)mm objektiv, clona F4,6



25 (50)mm objektiv, clona F8



25 (50)mm objektiv, clona F22


Na středním ohnisku 25 milimetrů (přepočtených 50 mm) se chromatická aberace ve snímcích prakticky nevyskytuje.


42 (84)mm ohnisko, clona F5,6



42 (84)mm ohnisko, clona F11



42 (84)mm ohnisko, clona F22


Ani na nejdelším ohnisku se chromatické aberace nemusíte bát. Tato chyba objektiv příliš netrápí.


8 (16)mm ohnisko, clona F3,5



8 (16)mm ohnisko, clona F5,6



8 (16)mm ohnisko, clona F11



8 (16)mm ohnisko, clona F22


Jak je vidět, 8mm objektiv rybí oko nemá s kresbou sebemenší problémy. I v rozích a s plně otevřenou clonou je kresba velmi dobrá a nikde neuvidíte ani chromatickou aberaci.


Nejnovější články
Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů

Nové objektivy Canon řady RF pro full frame CSC fotoaparáty mají navíc jeden prstenec zvaný Control Ring. Ten umožňuje např. změnu ISO citlivosti nebo jiných parametrů. Za příplatek vás Canon zbaví aretovaných poloh, což se hodí např. pro video.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze
Lenny Kravitz je nejen hudebník, ale velmi rád i fotografuje, má rád fotoaparáty Leica a černobílé snímky. Není divu, že ve spolupráci s ním uvádí Leica už druhou limitovanou edici některého svého fotoaparátu.
25.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala17 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře