Panasonic Lumix G2: král ergonomie
Dnes vyzkoušíme Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix G2, který proti předchůdci dostal navíc HD videosekvence, dotykový LCD displej i nový setový objektiv 14-42 mm. Vyzkoušeli jsme také 8mm objektiv typu rybí oko.
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix G2: král ergonomie
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - 8mm rybí oko
- Galerie ilustračních snímků - 14-42mm objektiv
- Závěr
Sférické zkreslení
Na nejširším ohnisku objektiv trpí na menší sférické zkreslení. Určitě jsou na trhu i horší objektivy, takže zde není moc co vytýkat. Na nejdelším ohnisku pak přechází do mírného poduškovitého. Patrná je ale velmi silná vinětace.
![]() ohnisko 14 (28) mm |
![]() ohnisko 42 (84) mm |
Vinětace
S plně otevřenou clonou objektiv trpí na velmi silnou vinětaci, která dosahuje 1,0 až 1,6 EV. To je opravdu mnoho a s plně otevřenou clonou je objektiv docela těžko použitelný. Opravdu je třeba více clonit a poté už vinětace výrazně klesá.
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-1.3E8E.jpg)
Kresba (nejen) v rozích
V další části recenze se podíváme na kresbu 14-42mm objektivu, neboť objektiv typu rybí oko má natolik široký úhel záběru, že měření nebylo možno provést. Nicméně v následující kapitole věnované chromatické aberaci se na kresbu v rozích můžete podívat.
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F3,5 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F4 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F8 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F11 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F16 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F22 |
Na nejširším ohnisku stačí zaclonit na cca F5,6 a vinětace se dostane do rozumných mezí. Neostrost v rozích se vyskytuje až do středních clon a teprve někde kolem F16 mizí. Tam ale zase nastupuje jemná difrakce. Je fajn, že se zde nevyskytuje žádná chromatická aberace.
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F4,6 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F8 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F11 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F16 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F22 |
Na středních ohniscích je vše mnohem lepší. Vinětace je mnohem slabší a ostrost v rozích je na poměrně dobré úrovni už od plně otevřené clony. Zde se objektiv předvedl v dobrém světle.
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F8 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F11 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F16 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F22 |
Na nejdelším ohnisku lze rovněž chválit rozumnou ostrost v rozích. I zde najdete vinětaci. Nyní se podíváme na tentýž test, ale při ostření na větší vzdálenost v reálné scéně.
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F3,5 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F4 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F8 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F11 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F16 |
![]() 14 (28)mm ohnisko, clona F22 |
Na větší vzdálenost je neostrost v rozích podstatně slabší, což je jen a jen dobře. Zůstává lehčí vinětace. Od clony F8 je ostrost v rozích velmi dobrá, při vyšších (od cca F16) se opět projevuje difrakce.
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F4,6 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F8 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F11 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F16 |
![]() 25 (50)mm ohnisko, clona F22 |
U středních ohnisek jsou výsledky poměrně vyrovnané a na neostrost v rozích si nelze příliš stěžovat. Můžete si všimnout jen trochu tmavších rohů u otevřených clon v porovnání s více zacloněnými snímky.
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F8 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F11 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F16 |
![]() 42 (84)mm ohnisko, clona F22 |
Ani na nejdelším ohnisku si nelze na objektiv stěžovat. Výsledky jsou na všech clonách velmi podobné s výjimkou těch nejvyšších, kde se projevuje difrakce.
Chromatická aberace
V protisvětle se často objevuje chromatická aberace. Tentokrát prošel zkouškou i fish-eye objektiv.
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-42.42EE.jpg)
14 (28)mm objektiv, clona F3,5
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-55.4A62.jpg)
14 (28)mm objektiv, clona F5,6
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-68.3070.jpg)
14 (28)mm objektiv, clona F11
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-80.4950.jpg)
14 (28)mm objektiv, clona F22
Snímky jsou získány z JPEG verzí. Ty mají lehce odstraněnou chromatickou aberaci, zbytky po ní jsou nafialovělé. V RAWu je výsledek spíše trochu namodralý tak, jak vidíte na snímky se clonou F3,5.
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-90.4298.jpg)
25 (50)mm objektiv, clona F4,6
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-105.2BA4.jpg)
25 (50)mm objektiv, clona F8
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-121.2DB2.jpg)
25 (50)mm objektiv, clona F22
Na středním ohnisku 25 milimetrů (přepočtených 50 mm) se chromatická aberace ve snímcích prakticky nevyskytuje.
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-135.4962.jpg)
42 (84)mm ohnisko, clona F5,6
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-146.3428.jpg)
42 (84)mm ohnisko, clona F11
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-158.44C8.jpg)
42 (84)mm ohnisko, clona F22
Ani na nejdelším ohnisku se chromatické aberace nemusíte bát. Tato chyba objektiv příliš netrápí.
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-169.4C36.jpg)
8 (16)mm ohnisko, clona F3,5
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-179.4032.jpg)
8 (16)mm ohnisko, clona F5,6
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-190.3CEE.jpg)
8 (16)mm ohnisko, clona F11
![](recenze-panasonic-lumix-g2-kral-ergonomie/3481/img/body-201.43DE.jpg)
8 (16)mm ohnisko, clona F22
Jak je vidět, 8mm objektiv rybí oko nemá s kresbou sebemenší problémy. I v rozích a s plně otevřenou clonou je kresba velmi dobrá a nikde neuvidíte ani chromatickou aberaci.