Panasonic Lumix G2: král ergonomie

Panasonic Lumix G2: král ergonomie
, , recenze: specifikace produktu
Dnes vyzkoušíme Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix G2, který proti předchůdci dostal navíc HD videosekvence, dotykový LCD displej i nový setový objektiv 14-42 mm. Vyzkoušeli jsme také 8mm objektiv typu rybí oko.
K oblíbeným
reklama

Měření rychlosti


Zpracování obrazu má na starosti procesor Venus Engine HD II, který slibuje být velmi rychlým pomocníkem. Ostatně samotné ovládání přístroje je bez problémů, rychlé a pohodlné. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek pořízený v čase 0,00 s. K testu byla použita SDHC karta A-Data Turbo se zapisovací rychlostí kolem 10 MB/s a SanDisk Extreme zvládající až 30 MB/s.
    • První snímek - 1,1 sekundy (Velmi slušný čas.)
    • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy (Opět velmi rychlé ostření, tady vás zdržovat určitě nic nebude.)
    • Snímek bez namáčknutí tele - 0,4 až 0,45 sekundy (Ani zde si nelze na nic stěžovat a ostření lze označit za velmi rychlé.)
    • Snímek s namáčknutím - OK
    • Čas snímek-snímek JPEG - 0,75 sekundy (Vynikající čas, zhruba o třetinu rychlejší než předchůdce.)
    • Čas snímek-snímek RAW - 0,8 sekundy (Po 7 snímcích dochází buffer a ukládání se zpomalí na 2,8 sekundy u karty A-Data a na 2,2 sekundy u SanDisku. Vypadá to, že G2 má o něco menší buffer než G1, kde k tomuto jevu tak rychle nedocházelo.)
    • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 0,8 sekundy (Opět vynikající rychlost, bohužel už po třetím snímku se čas prodlužuje na 4,4 sekundy. U rychlejší karty pak buffer došel po čtvrtém snímku, dále se ukládalo 3,5 sekundy.)
    • Čas snímek-snímek s bleskem - 1,1 sekundy (I práce s bleskem byla výrazně zrychlena a nabíjení každou sekundu je skvělé.)
    • Sekvenční snímání H JPEG - 2,1 fps (4,3 sekundy na 10 snímků)
    • Sekvenční snímání M JPEG - 1,7 fps (5,9 sekundy na 11 snímků)
    • Sekvenční snímání L JPEG - 1,5 fps (5,4 sekundy na 9 snímků)
    • Sekvenční snímání H RAW - 1,9 až 2,4 fps (2,1 až 2,6 sekundy na 6 snímků, pak rychlost 0,4 až 0,6 fps dle karty.)
    • Sekvenční snímání M RAW - 1,9 až 2,4 fps (Totéž co předchozí, rychlost se po 6 snímcích snížila na 0,4 až 0,5 fps dle karty.)
    • Sekvenční snímání L RAW - 1,8 fps (2,8 sekundy na 6 snímků, pak cca 0,45 fps.)
    • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 2,2 fps (1,35 sekundy na 4 snímky, poté 0,3 fps.)
    • Sekvenční snímání M RAW+JPEG - 2,0 fps (1,5 sekundy na 4 snímky, poté 0,25 fps.)
    • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,0 fps (1,5 sekundy na 4 snímky, poté 0,2 fps.)

Rychlost ostření i zpracovávání obrazu je vynikající, ve třídě kompaktů s výměnnými objektivy rozhodně jedna z nejlepších, ne-li nejlepší. Oproti předchůdci došlo ke značnému posunu, nicméně zdá se, že byl zmenšen RAW buffer a ten rychleji dochází. Jak už je u Panasoniců zvykem, nepodařilo se mi dosáhnout udávané rychlosti sekvenčního snímání, a to ani s novou rychlejší kartou, která byla naformátována v přístroji.


Vyvážení bílé, barvy


Práce s barvami jde fotoaparátu dobře. V podstatě jsem se nesetkal s tím, že by vyvážení nastavilo barvy nějak výrazně jiné, než by bylo žádoucí. Automatiku vyvažování bílé barvy tedy mohu chválit. Výhodou je možnost nastavit vyvážení přes sejmutí bílé plochy i ruční nastavení od 2500 K do 10000 K.


Automatické



Denní světlo

Oblačno



Stín

Žárovka



Blesk

Vlastní



2500 K

10000 K

Dále lze nastavit několik filmových režimů, můžete si dokonce vytvořit vlastní a fotit také bracketing (vyfotí až tři snímky v různých filmových režimech).


standardní



dynamický

přírodní



jemný

nostalgický



vibrant

B&W standardní



B&W dynamický

B&W plynulý

Dále je zde menu Mé barvy, které dále umožňují si hrát s barvičkami.


expresivní



retro

přirozený



elegantní

černobílý



dynamický

silueta



Optický a digitální zoom


V této kapitole se bude věnovat optickému zoomu a úhlům záběru obou objektivů (pancake zoom nemá, tak si vystačíme s jednou fotkou pro každou scénu).


expoziční čas 1/250 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Základní setový objektiv má dobrou kresbu, se clonou F5 jsou i rohy dostatečně ostré. Můžete se podívat na RAW, jak fotoaparát fotí doopravdy.


expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Maximální přiblížení objektivu je velmi malé díky 3× zoomu. Panasonic měl základní setový zoom na ohniscích spíše trochu natáhnout než zkrátit. Nicméně bylo nutno šetřit. Obrazová kvalita je poměrně dobrá, ostrost bych ale čekal trochu větší.


expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 8 (16) mm, klikněte pro zvětšení


S rybím okem se jen těžko fotí tak, aby tam nebyla vidět budova, ze které se fotí. Úhel záběru je skutečně obrovský. Po optické stránce je pancake povedený, ostrost je velmi dobrá, a to i v rozích (v podstatě to jde vidět jen vlevo dole).


expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Setovému objektivu rozhodně nelze upřít dobrá kvalita obrazu, pokud se rozumně přicloní. Ostrost je dobrá prakticky po celé ploše obrazu, úhel záběru je dostatečně široký.


expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Zde se fotoaparát předvedl rovněž velmi dobře, snímek má spoustu detailů, je bez šumu. Pouze přiblížení je malé, ale to je problém všech konkurenčních fotoaparátů.


expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení


Digitální zoom můžete natvrdo nastavit na dvoj nebo čtyřnásobek. Úbytek kvality je zřejmý, i když na displeji to tak vůbec nevypadá. Digitální zoom bych tedy používal nejvýše dvojnásobný a i pak bych byl opatrný.


expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 8 (16) mm, klikněte pro zvětšení


Rybí oko opět nabídlo velmi široký úhel záběru (diagonálně 180°). K optické kvalitě nemám výhrad.


Protisvětlo


V protisvětle by Lumix G2 měl mít lepší dynamický rozsah ve srovnání s normálními kompakty, ale pravděpodobně menší než mají konkurenční přístroje s APS-C čipem. Rovněž se podíváme, jak si vedou oba objektivy.


expoziční čas 1/500 s, clona F10, citlivost ISO 125, ohnisko 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení


Zde je výsledek dobrý. Krajina v zájmu zachování atmosféry snímku nemusí být příliš prokreslena a objektiv zde nedělá nepříjemné odlesky. Můžete si stáhnout RAW.


expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Zde se slunce lehce skrylo do vzdušného závoje nad továrnami a do mraků. Kresba ve stínech je překvapivě dobrá a má trochu barevného šumu. Po úpravách by ale tento šum hodně vylezl.


expoziční čas 1/1300 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 8 (16) mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv rybí oko neměl problémy s odlesky, větve jsou velmi dobře prokreslené i v silném protisvětle a chromatickou aberaci byste zde také hledali marně. Dobrá práce.


expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Bohužel někdy zjistíte, že pobrat krajinu i prosvětlenou oblohu je docela problém a dynamický rozsah čipu je nedostatečný. Proto zkusíme funkci Inteligentní expozice, která by měla pomoci. Na snímku si můžete všimnout i odlesku objektivu.


expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, Inteligentní expozice na nejnižší stupeň


Inteligentní expozice u fotoaparátů Panasonic nikdy nebyla příliš spolehlivá a dobře funguje jen za některých speciálních podmínek. Zde je krásně vidět, že krajinu sice trochu prosvětlila, ale totéž se stalo s již tak dost přepálenou oblohou.


expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, Inteligentní expozice na střední stupeň


Na střední stupeň pokračuje totéž. Krajina je více prosvětlená, ale to platí i pro oblohu.


expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 125, ohnisko 14 (28) mm, Inteligentní expozice na nejvyšší stupeň, klikněte pro zvětšení


Ani nejvyšší síla efektu ničemu nepomohla. Obloha je přepálená a jediné pozitivum je ve světlé krajině, která na některých místech chytá barevný šum (fialové fleky).


reklama
Nejnovější články
Laowa po dlouhém čekání představila OOOM 25-100mm T2.9 Laowa po dlouhém čekání představila OOOM 25-100mm T2.9
O parfokálním video objektivu Laowa OOOM 25-100mm T2.9 Cine se hovořilo už před dvěma lety. Nyní se konečně představuje finální verze, která je 2,5krát tak těžší než původně ohlášená varianta.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Fotopast kromě snímků přírody zvěčnila i muže, který před ní pózoval Fotopast kromě snímků přírody zvěčnila i muže, který před ní pózoval
Fotografové divoké přírody se někdy nestačí divit, co všechno zachytí jejich nastražené fotopasti. Někdy mají štěstí a jsou odměněni snímky očekávaného zvířete, jindy je může překvapit například neznámý pózující muž.
10.8.2020, aktualita, Kateřina Hoferková
Fotograf minimalisticky zachycuje bazény z ptačí perspektivy Fotograf minimalisticky zachycuje bazény z ptačí perspektivy
Nejrůznější plavecké bazény můžou představovat zajímavé téma k fotografování. O tom je alespoň přesvědčen australský fotograf, který pracuje na fotografickém projektu, jehož jednotlivé snímky zobrazují bazény z ptačí perspektivy.
10.8.2020, aktualita, Kateřina Hoferková
Náhradní CCD snímače pro Leicu M9 došly, korodující čipy už nevyměníte Náhradní CCD snímače pro Leicu M9 došly, korodující čipy už nevyměníte
Leica M9 a její odvozeniny asi společnosti moc radosti neudělaly. Neslavně známé se totiž staly kvůli korodujícím CCD snímačům. Tato "koroze" postihovala krycí sklo čipu a nyní už dochází náhradní čipy pro výměnu.
10.8.2020, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Fotograf Tatsuya Tanaka vytváří působivé miniatury, třeba bazén z roušky Fotograf Tatsuya Tanaka vytváří působivé miniatury, třeba bazén z roušky
Japonský fotograf Tatsuya Tanaka vytváří opravdu působivé fotografie. Jeho výsledné miniatury používají běžných objektů denní potřeby, které proměňují v úplně jiné věci. Salát v horu, plachtu v moře nebo roušku v bazén.
10.8.2020, aktualita, Milan Šurkala