Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G6: vyšší třída

26.8.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Řada Panasonic Lumix G se s nejnovějším modelem Lumix G6 postavila technicky o něco výše a nápadně se přibližuje vlajkové lodi Lumix GH3. Jak si tento fotoaparát s 16MPx Live MOS snímačem a výklopným dotykovým displejem povede?

Měření rychlosti


Pro test rychlosti byla využita rychlá SDHC karta SanDisk Extreme s přenosovou rychlostí u zápisu až 45 MB/s.
  • První snímek - 1,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 až 0,25 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,2 až 0,25 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 až 0,35 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,35 sekundy (zpomalení nastává po zhruba 7 snímcích)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,5 sekundy (po cca 3-4 snímcích stoupá na 0,8 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,2 sekundy
  • Sekvenční snímání L JPEG - 2,2 fps
  • Sekvenční snímání L RAW - 2,15 fps (po 11 snímcích klesá na 1,7 fps)
  • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,2 fps (po 5 snímcích klesá na 0,85 fps)
  • Sekvenční snímání M JPEG - 3,7 fps
  • Sekvenční snímání M RAW - 3,65 fps (po 4 snímcích klesá na 1,7 fps)
  • Sekvenční snímání M RAW+JPEG - 3,4 fps (po 4 snímcích klesá na 0,8 fps)
  • Sekvenční snímání H JPEG AFS - 5,55 fps
  • Sekvenční snímání H RAW AFS - 6,0 fps (po 7 snímcích klesá na 1,7 fps)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG AFS - 5,45 fps (po 7 snímcích klesá na 0,75 fps)
  • Sekvenční snímání H JPEG AFC - 1,95 fps
  • Sekvenční snímání SH JPEG - 43,2 fps (39 snímků, velikost 4 MPx, ukládání 6 sekund)

Rychlost fotoaparátu je vynikající, odezvy jsou velmi krátké, ostření bleskurychlé. Sekvenční snímání už tolik nezáří, v testu jsem dosáhl maximálně 6 fps, což je méně, než slibuje výrobce. Nicméně hodnota je to slušná.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé není úplně ideální, má několik menších problémů. V žárovkou osvětlených interiérech je ladění trochu teplejší, ale nic vážného, v čem by se nějak lišil od konkurence. Za běžného dne mohou být občas snímky trochu chladnější, pro Panasonic je tu typicky zvláštní ladění zelené barvy do žlutých odstínů s vyšší saturací než u ostatních barev.


automatické



denní světlo
 

deštivo



přítmí
 

žárovkové světlo



blesk
 

vlastní nastavení



2500 K
 

10000 K
 

Samozřejmě nechybí několik barevných režimů, u kterých lze upravit kontrast, ostrost, saturaci barev a sílu odšumování.


standardní



živé
 

přirozené



černobílé
 

krajina

portrét

K dispozici máte také spoustu kreativních režimů.


expresivní



retro
 

starodávný



jasné sn.
 

low key



sépie
 

dynamický monochromatický



působivé umění
 

vysoká dynamika



křížový proces
 

efekt hračky



jasné barvy
 

Draganův efekt



efekt miniatury
 

měkké zaostření



fantazie
 

hvězdicový filtr



jednobodová barva
 

sluneční svit
 



Optický a digitální zoom


Zoom je dán objektivem, v našem případě 14-42mm verzí. Ta nabídne 3× optický zoom. Fotoaparát k tomu ještě může dodat 4× digitální zoom.


Panasonic Lumix G6 28mm ohnisko

expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 160, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je standardně širokoúhlý, 28mm ohnisková vzdálenost ničím nepřekvapí. Míra detailů je slušná, ve stínech je vidět vlivy odšumování, nicméně je přeci jen trochu citlivější než v minulosti. Můžete se podívat na snímek v RAWu.


Panasonic Lumix G6 84mm ohnisko

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 160, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Zoom je jen trojnásobný, nějak extrémní změnu ohniskové vzdálenosti tedy nečekejte. Kresba je dobrá.


Panasonic Lumix G6 84mm ohnisko s digitálním zoomem

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 160, ohnisko 42 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Digitální zoom může být až čtyřnásobný, zde ale uvidíte jeho dvojnásobnou ukázku. Pro rozlišení do 4 megapixelů to stačí, pak už spatříte vlivy interpolace.


Protisvětlo


Podíváme se také na náročné focení v protisvětle.


Panasonic Lumix G6 protisvětlo 1

expoziční čas 1/640 s, clona F8, citlivost ISO 160, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv ze nevytvořil žádné nepříjemné odlesky ani chromatickou aberaci. Ve stínech je ale tentokrát odšumování agresivnější a kresba se rozmývá (ta ale není nějak ostrá ani v RAWu). Kolem slunce vzniká lehký závoj.


Panasonic Lumix G6 protisvěto 2

expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Obloha je postižena velkým přepalem. Krajina má rozumný jas, ve stínech je kresba trochu nevýrazná.


Panasonic Lumix G6 protisvětlo 2 s inteligentním dynamickým režimem

expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Inteligentní dynamický režim projasňuje stíny a stahuje jasy. I když výsledek je v malých náznacích viditelný i na nízké a střední síle efektu, teprve nejsilnější provede dostatečnou změnu. V RAWu si můžete vyzkoušet dynamický rozsah. Z oblohy se dá něco zachránit, jas se dá dodat i stínům. Obvykle se ale nedá toto provést u obou.


Panasonic Lumix G6 HDR

expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát disponuje HDR režimem, který ale bohužel nedokáže snímky správně složit (alespoň ne v této verzi firmwaru). Co se týče jasů, s těmi pracuje ale dobře.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.