Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G9: skutečně výborný

28.2.2018, Milan Šurkala, recenze
Panasonic nedávno představil nový CSC fotoaparát Lumix G9. Jde v podstatě o takovou vlajkovou loď mířenou více pro fotografy než video, pro které je tu GH5. Máme tu např. 80MPx multiexpoziční režim.
Tato kapitola se bude věnovat dynamickému rozsahu použitého senzoru. V protisvětle je tato vlastnost hodně důležitá a hovoří o tom, zda budeme schopni zachránit přepaly a dodat kresbu tmavým stínům.
 
Panasonic Lumix G9 protisvětlo 1
 
expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Snímek je při velmi nízkém Slunci a ještě neprosvětlené krajině logicky dost tmavý. Přesto musím říci, že na dnešní poměry je mazání v tmavé krajině překvapivě slabé. To pochopitelně neznamená, že by tu bylo nějak moc detailů, ale fotoaparáty dnes taková místa mažou do bezvědomí, takže zde dostává Panasonic pochvalu (je ale také nutné toto odšumování stáhnout). Můžeme se podívat i na snímek v RAW formátu. Jak ze světel, tak i ze stínů vytáhnete poměrně dost kresby navíc. Pochopitelně musíte počítat s tím, že ve stínech pak bude nemalý jasový šum a trochu i toho barevného.
 
Panasonic Lumix G9 protisvětlo 2
 
expoziční čas 1/800 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde už bylo Slunce o něco výše, takže i lépe osvětlilo krajinu a snímek je jasově lépe vyvážený. Ke kresbě nemám vážnější námitky, ta je celoplošně dobrá (jak ze stránky čipu, tak i objektivu), vadí akorát odlesk, za který může použitý 12-60mm objektiv. Opět se můžete podívat na snímek v RAW formátu.
 
Panasonic Lumix G9 protisvětlo 3
 
expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Opět oceňuji relativně malé rozmývání stínů, které rozhodně nebývá tak silné, jak je v dnešní době zvykem. I na stíny se tak dá docela koukat. Opět nebude chybět RAW. Dynamický rozsah je velmi slušný, stíny se dají hodně dobře prosvětlit. Pochopitelně pak vzroste jasový šum a uvítal bych nicméně i trochu lepší barevnou věrnost (i při stažení barevného odšumování jsou prosvětlené stíny poněkud bezbarvé). Bohužel nechybí odlesk objektivu, to ale není problém testovaného fotoaparátu, nýbrž objektivu.
 
Panasonic Lumix G9 protisvětlo 3 HDR
 
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Lumix G9 nabídne i hardwarové HDR ze tří expozic. Skládá se sice trochu delší dobu, ale výsledky začínají být lepší než v minulosti. Scéna je jasově věrnější a můžete si nastavit automatické i manuální řízení (až do +/-3 EV).
 
Panasonic Lumix G9 protisvětlo 4
 
expoziční čas 1/1300 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Fotografii by sice prospěla kladná korekce expozice, aby nebyla tak tmavá, nicméně i tak musím říci, že se mi opět líbilo nadprůměrné prokreslení včetně stínů. O kvalitě senzoru se pak můžete přesvědčit v RAWu. Největším problémem prosvětleného snímku jsou poměrně silné odlesky objektivu.
 
Panasonic Lumix G9 protisvětlo 5 I.Dynamický
 
expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Fotoaparát nabídne i funkci I.Dynamický, který pracuje na lepším vztahu jasů a stínů ve snímku. Používá tak slabší expozici, aby vylepšil jasy a tmavší stíny pak softwarově prosvětlí. Funkce může být řízena automaticky nebo nastavena ručně na jednu ze tří různých sil efektu. Toto je ta nejsilnější. Jak je vidět, obloha je o něco tmavší, naopak krajina kapánek světlejší. Horší prokreslení stínů slabší expozicí se pochopitelně projeví na jejich trochu horší kresbě, ale i zde lze říci, že to není tak hrozné, jak by se to od takové technologie dalo čekat a detaily jsou sice nepříliš ostré, ale rozhodně ne totálně rozmyté.
 
Panasonic Lumix G9 protisvětlo 4 HDR
 
expoziční čas 1/2000 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
HDR dokázalo ještě lépe srovnat jasy, výsledný snímek je ale opravdu velmi tmavý a v protisvětle to s HDR chce opravdu výraznou kladnou korekci expozice. To chce ostatně při většině snímcích v protisvětle.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.