Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
28.2.2018, Milan Šurkala, recenze
Panasonic nedávno představil nový CSC fotoaparát Lumix G9. Jde v podstatě o takovou vlajkovou loď mířenou více pro fotografy než video, pro které je tu GH5. Máme tu např. 80MPx multiexpoziční režim.
romana51 (40) | 3.3.201810:18
kolyy ­- za toho králíčka se Ti omlouvám, bylo to způsobeno mým nadšením pro G9, protože mi v mém dosti dlouhém ­"fotografickém­" životě prošlo rukama dosti foťáků a kamer ­(i v analogové éře­) a G9 je zkrátka super.
Tedy pro mojí potřebu. Od G80 jsem odešel vlastně jen kvůli videu, neuměla ve 4K 60p, což je pro mne stěžejní. Fotografování beru jako vedlejší produkt, mám tiskárnu 4A a tak mi na fotkách zase až tak nezáleží a nefotím profesionálně.
Asi jsem měl jít spíše do GH5, ale byla dražší a potom mne zlákal bateriový grip který byl při předobjednávce G9 zadarmo a musím říci že je to bomba!
Zatím nemohu na některé Tvé dotazy odpovědět, protože jsem pro nedostatek času nestačil všechny funkce vyzkoušet a vstřebat.
Navíc CZ manuál dorazil se zpožděním až před měsícem.

Joystick nepoužívám ­(zatím a nějak ani nevidím důvod­), roller mi potíže nedělá, nějak jsem si na něj zvykl bez potíží a kdyby jsi se mne zeptal, kde ho měla G80, tak už nevím.
S namáčknutím spouště problém nemám, snad jen z počátku a v rukavicích, ale rychle jsem si zvykl.
Tomu ­"velkému tělu­" se musím smát. Víš jaké tělo měl PentagonSix 6x6cm? Proti tomu je G9 prťka.
Ale Tvojí generaci se to zajisté jeví jinak.
Ani se nedivím, když srovnám můj první digi foťák Olympus C­-5050 ZOOM s G9, tak G9 je stodola!
Až pokročím ve zkoumání mého nového ­"zázraku­" také díky recenzi od p.Šurkaly ­(dobrý návod­), budu se moci ke všem funkcím lépe vyjádřit.
Ale video je u mne priorita a k tomu už nyní mohu říci, že je pro mé potřeby super!
A toho králíčka si zase tak osobně neber!
Odpovědět1  0
kolyy (362) | 3.3.201812:14
Dík, v pohode. Jasné, ak je priorita video, tak tie veci, čo som písal asi príliš neriešiš. Pohľad na rozmery foťáku je iste individuálna vec a pre video by mi veľkosť G9 asi tiež veľmi nevadila. Ja ale potrebujem univerzálny prístroj, ktorý môžem mať pri sebe bez veľkých obmedzení, keď sa primárne venujem inej aktivite a fotenie­/točenie je doplnková záležitosť. Iste to nie je o tom, že by som G9 nevládal uniesť ;)
Odpovědět1  1
romana51 (40) | 1.3.201818:15
Když už se to tady tak rozjelo, ještě se zmíním o bateriovém gripu ­(dostal jsem ho zadarmo­), a to je při focení a natáčení úplná paráda.
Sice zase bych asi slyšel námitky, že je to další zvýšení váhy a objemu kamery, ale i když G9 už samotná padne parádně do ruky, s gripem je to nádhera a hlavně točení videa je excelentní.
No a potom 2 baterie k dispozici, co si točič může více přát?!
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 1.3.201819:54
I ba, k X­-H1 sice není free ale se slevou, a na řadu věcí bych bez něj nedal ránu, držení povýšené o úroveň a tři baterky, s tím se dá natáčet půl dne.
Odpovědět0  0
romana51 (40) | 1.3.201816:50
Milý Kolyy, jak napsal Jožka na jiném vláknu, záleží na tom, co kdo preferuje a já to doplním ještě o to, také na co si kdo zvykl u předešlých přístrojů.
Pro mne je silně úsměvné lamentování nad velikostí kamery, když jsem v minulosti chodil s PentagonSixem 6x6cm s TTL hranolem a zrcadlovým teleobjektivem 1000mm + Sonarem 300mm.
A s tím jsem lezl i po Vysokých Tatrách. Asi jsme byli odolnější ­(měli jsme za sebou vojenskou službu­)!

Ještě k té ergonómii: Je zajímavé, že recenzenti, kterých si vážím a na jejich názor dám, ať už p. Šurkala nebo p. Neff, se oba na G9 téměř rozplývají a Kolyymu na G9 nesedí téměř nic. Co myslíte, kde asi je ten ­"zakopaný pes­"??
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (6625) | 1.3.201817:09
Tady bych se kolyyho trochu zastal. Ergonomie ovládání je docela ošemetná věc, protože se do ní vkrádá spousta subjektivních pocitů a požadavků. To, co může vyhovovat jednomu, opravdu nemusí vyhovovat druhému. U Panasonicu G9 nicméně oceňuji svižnost ovládání a to, že se dá to ovládání do značné míry hodně konfigurovat, čímž se právě potlačtuje ta subjektivita ­(každý si to nastaví tak, jak chce = menší pravděpodobnost, že to někomu nebude vyhovovat­). Když se AF body dají polohovat mnoha různými způsoby, tak téměř není možné, aby si tak každý nenašel jeden, který mu bude vyhovovat. Třeba mně osobně ten displej ­(i při focení přes hledáček­) vyhovoval o mnoho více než joystick ­(ten bych klidně i vyhodil­).
Odpovědět2  1
kolyy (362) | 3.3.20184:08
Ja by som naopak ocenil, keby si sa ako majiteľ G9 vyjadril k mojim dojmom. Ako vnímaš ten predný roller za spúšťou oproti G80? Používaš joystick? Ako sa Ti pracuje s dotykovým displejom pri tak veľkom tele, používaš funkciu ­"touchpad­"? Ak áno, ako? Zvykol si si na spúšť? Nemáš problém s natlačením, najmä pri AF­-C?

Samozrejme, pokiaľ to používaš primárne na video a v podstate nefotíš, tak sú Tvoje požiadavky na ergonómie odlišné. Ale potom nevidím dôvod na posmešný tón.
Odpovědět1  1
Kabe (881) | 12.5.20184:08
​­(měli jsme za sebou vojenskou službu​­)!
-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-
tak ted je nam to uz jasne,...to je nam lito takovy prustrel hlavy to neni zadna radost ...
Odpovědět0  2
romana51 (40) | 1.3.201814:19
Kolyy mi připadá jako nespokojený králíček! Navíc pokud vím, má GX80, tak mi jeho srovnání s G80 připadá úsměvné.

Já G80 měl přes jeden rok a tak asi mohu porovnávat rozdíl mezi G9 a G80 kvalifikovaněji než on. A to porovnání je jednoznačně ve prospěch G9! A jestli někdo špatně vidí na pravé oko, jeho smůla.
Odpovědět2  2
kolyy (362) | 1.3.201814:58
Som nespokojný králiček, lebo GX9 je orezaný a G9, ktorý by som si so svojimi požiadavkami asi mal podľa predstáv marketingového oddelenia Panasonicu kúpiť, je príliš veľký a drahý. Napriek tomu som si bol G9 vyskúšať, aby som tomu dal šancu, či by som predsa len nebol schopný s tými rozmermi žiť. Výsledok je, že je to pre mňa nielenže naozaj neprijateľne veľké, ale súčasne aj prekvapivo neergonomické. Nehovorím nepoužiteľné, veď zvyknúť sa dá na všeličo. Ale neprišlo mi to dobre domyslené, hlavne v kontexte všeobecnej chvály, ktorú spievajú recenzenti.

Ja som neporovnával G80 a G9. Iba som spomenul, že napríklad G80, teda predchodca, má koliesko okolo spúšte, čo je podľa mňa výrazne lepšie riešenie. Podobne to má aj GX80, ak Ťa to zaujíma, preto to dobre poznám. Ďalej som spomenul niekoľko ďalších vecí, bez odvolávania na G80 alebo akýkoľvek iný foťák. Na tieto veci si nijako nereagoval, aj keď by to bolo od majiteľa G9 zaujímavé. Miesto toho píšeš nič nehovoriace ­"porovnání je jednoznačně ve prospěch G9­". Neviem čo to znamená.

A ako som písal nižšie, zhruba 1­/3 ľudstva preferuje ľavé oko ­(zdroj wikipedia­). Dizajn, ktorý to neberie do úvahy je podľa mňa značne nedomyslený.
Odpovědět1  3
kolyy (362) | 1.3.201813:51
Skúsil som si osahať G9 a mne to tak úžasné teda neprišlo. Upozorním však, že v princípe preferujem menšie foťáky. Každopádne predný roller za spúšťou mi nepripadá dobrý, je nutné posúvať ukazovák pomerne výrazne dozadu za spúšť a má tuhý, plastový chod. Koliesko okolo spúšte ako má napríklad G80 je podľa mňa výrazne lepšie riešenie.

Zadné koliesko je ok, ale je úplne v rohu, kým joystick je naopak až pri hľadáčiku. Medzi nimi je snáď 5cm. Posúvať palec z joysticku na koliesko a späť, čo je najbežnejší úkon pri ovládaní foťáku, mi neprišlo ani trochu ergonomické. Poloha joysticku je tiež nevhodná ­- keď sa pozerám do hľadáčiku ľavým okom, tak palec na joysticku mám rovno pred tým pravým. Samotné fungovanie joysticku je tiež sklamanie, posun AF bodu je pomalý a len v štyroch smeroch. To je lepšie použiť dotykový displej, ako pri iných foťákoch Panasonic. Lenže kvôli veľkým rozmerom nie je možné dosiahnuť palcom na LCD bez pustenia gripu.

K tomu máme koliesko na zmenu expozičných režimov na ľavej strane ­(kvôli stavovému displeju­), čo opäť nie je podľa mňa optimálne z hľadiska dostupnosti. O precitlivelej spúšti je v článku reč, tak to nebudem rozmazávať. Celé mi to prišlo nepresvedčivo vymyslené, nejako tú skvelú ergonómiu nevidím.
Odpovědět2  4
RiMr (756) | 1.3.201814:06
"Posúvať palec z joysticku na koliesko a späť, čo je najbežnejší úkon pri ovládaní foťáku­"
...opravdu? Při čem?

"Poloha joysticku je tiež nevhodná ­­- keď sa pozerám do hľadáčiku ľavým okom­"
...levým okem se dívá do hledáčku ­(ale ne o moc­) menší část ­"lidstva­", to je prostě smolík...
Odpovědět2  1
kolyy (362) | 1.3.201814:41
Pri fotení. Ak to nevieš, tak joystickom volíš AF bod a zadným kolieskom expozičný parameter, ktorý si tam navolíš ­(clona­/čas­/korekcia expozície­). Chceš povedať, že niečo z toho nepotrebuješ?

"Smolík­" má 1­/3 ľudstva? To je asi ten foťák dosť nevhodne navrhnutý.

Odpovědět1  3
Milan Šurkala (6625) | 1.3.201814:57
Tak já fotím pravým okem, takže téměř žádný z těch problémů, který jsi popisoval, jsem nezažil. Proto jsem tu ergonomii hodnotil tak vysoko.
Odpovědět2  0
kolyy (362) | 1.3.201815:17
Ale len jedna vec z toho sa týkala pravého oka. Vzdialenosť joysticku a zadného kolieska, pomalosť a 4­-smernosť joysticku, nedosažiteľnosť LCD bez pustenia gripu, predný roller ďaleko vzadu, volič expozičných režimov vľavo, precitlivelá spúšť ­- to sa snáď týka každého, nie?

Nechcem to nafukovať mimo proporcií, len mi to ovládanie neprišlo fantastické, ako som čakal, ale skôr mierne problematické.
Odpovědět2  3
Milan Šurkala (6625) | 1.3.201817:03
Ergonomie není jen věcí rozmístění prvků, ale také svižnosti a všeho okolo. Odezvy má Panasonic výborné, a protože většinu funkcí si lze namapovat téměř na cokoli, dá se spousta věcí obejít nebo nakonfigurovat jinak ­(pokud to někomu nevyhovuje­). Neříkám, že takto lze nakonfigurovat všechno. Vzdálenost joysticku a zadního kolečka mi osobně nepřišla problematická, neboť při dotykovém displeji není ani moc důvodů jej používat. S LCD se mi pracovalo v pohodě, tam jsem neviděl problém.

Volič expozičních režimů vlevo, s tím souhlasím. Osobně mi stavový displej nahoře překáží ­(nevidím pro něj důvod­), a to, že pak posouvá volič nalevo, není dobrý nápad ­(alespoň pro mně ­- ale toto je silně subjektivní, tak to nechci hodnotit negativně jen proto, že to nevyhovuje mně osobně­). Celkově je ale ovládání svou možností konfigurací, držení a rychlosti stále hodně nadprůměrné. Ale jak říkám, je to také tím, že fotím pravým okem a pomocí levého bych to asi nedal. To bych asi prskal úplně u všech přístrojů s hledáčkem.
Odpovědět3  0
kolyy (362) | 3.3.20184:13
Ďakujem, odozvy sú samozrejme výborné, ale to som nič iné ani nečakal. Veľká časť dojmu bude asi o joysticku ­- asi súhlasíme v tom, že tak ako je implementovaný ho nie je veľký dôvod používať. Pre mňa to však bolo dosť veľké sklamanie, lebo som očakával, že jeho prítomnosť ergonómiu podstatne vylepší, ale on je vlastne na nič.
Odpovědět1  3
RiMr (756) | 1.3.201815:47
AF bod v případě focení před displej volím ťuknutím kam chci ostřit, případně i s okamžitým pořízením fotky, případně bezhlučně s el. závěrkou ­- naprosto super při focení divadla kdy při kratičkém momentu nějakého gesta nebo výrazu klepnutím na displej zaostřím kam třeba a exponuju ­- proč bych se otravoval s joystickem? Než tam naklikám bod, tak je po divadle... o přeostřování při točení videa ani nemluvím...
V případě focení přes hledáček polohuju bod naprosto pohodlně palcem levé ruky přes zhasnutý displej ­(funkce touchpad­), proč bych palcem levé ruky lovil joystick a rozptyloval se polohováním bodu tímto předpotopním způsobem?
Chceš povedať, že niečo z toho nepoznáš?
Odpovědět1  0
RiMr (756) | 1.3.201815:50
"proč bych palcem levé ruky lovil joystick­"

...myšlena pravá ruka, levou už by to bylo hodně špatné.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 1.3.201816:18
Nebavíme sa o videu alebo o fotení cez displej. Zmysel joysticku je predsa ten, aby si pri fotení cez hľadáčik nemusel krkolomne ťapať na displej jednou či druhou rukou, ale normálne mal pravú ruku na gripe a ľavú pod objektívom. Palcom pravej ruky potom volíš bod úplne rovnako, ako to teraz robíš pohybom po displeji ­(­"touchpad­"), akurát ho máš na jednom mieste. Ak to funguje dobre, tak je to lepšie ako displej ­- nehýbeš rukou, máš správny úchop a neriskuješ volenie bodu nosom. Bohužiaľ pri G9 je ten joystick letargický a ide len v 4­-smeroch. Tým je to riešenie o ničom, lebo je to pomalé a potom máš pravdu, že je rýchlejší ten displej. Ale G9 je tak veľký ­(podstatne väčší ako G7­), že je dosť problém na ten displej rozumne dosiahnuť. Palcom pravej ruky to znamená úplne pustiť grip. Ľavú som neskúšal, ale žiadna pohoda to asi tiež nebude.

Vyskúšal som aj joystick na Fuji X­-E3, a ten bol omnoho agilnejší, porovnateľne dobrý ako ­"touchpad­". Potom je to veľká výhoda oproti ­"touchpadu­", ako som písal vyššie.
Odpovědět1  3
romana51 (40) | 1.3.201813:46
taja má pravdu, tlačítko DISP neslouží k mazání snímků. Ikonka koše a zpětná šipka patří k tlačítku Fn2.
Sice přes tlačítko DISP se dá také mazat, ale přes display, když na něm naskočí ikonka koše, ale je to zdlouhavější.
Mám G9 v ruce, tak se nepletu!
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6625) | 1.3.201814:54
Pravda, moje chyba. Opravím to.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 1.3.201811:17
Vím určitě, že nepatřím a zřejmě nebudu patřit do cílového trhu. Za ty peníze bych jistě kupoval něco, co má větší snímač. Lze za ty peníze sehnat i FF, takže možnost použití ISO o 2 EV vyšší i více je pro mě důležité. Na video nemám velké nároky.
Odpovědět1  0
taja_ce4you (2) | 1.3.201810:54
Tlačítko DISP neslouží mazání snímků
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6625) | 1.3.201811:05
Slouží, ostatně je tam u něj i ikonka koše.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 28.2.201818:39
Teda to video, kde recenzent predstavuje prístroj je parádne spracované, 100b.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 28.2.201817:16
"Červené tlačítko umožňuje zahájit natáčení videa, je ale dost vzadu a hodně špatně se ovládá­"

...předpokládám, že při natáčení videa v režimu videomanuálu ­(kdy má člověk nad videem teprve plnou vládu­) se jako spoušť pro video používá hlavní spoušť...

K tomu časovému omezení ­- bylo by zajímavé zkusit G9 ­"hacknout­" jako mám třeba u G7, ale funguje vratně i u jiných...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 28.2.201822:38
Ano, v manuálním videorežimu je možné používat i hlavní spoušť.
Odpovědět0  0
LeHydrak (102) | 28.2.201816:43
Ještě ke GH5, jelikož v této nové diskuzi je větší šance že mně někdo odpoví.
Nevíte kde si mohu stáhnout nějaké nekomprimované ­(takže ne z YouTube­) videa v 6K 10­-bitovém formátu ­(který měl otevřít nový firmware­). Bohužel nikde nemohu najít ani 4K 10­-bit, natož 6K. V podstatě jediné co jsem našel bylo stáhnutelné video v té recenzi, jenže z jednoho videa toho moc neuvidím, navíc z makra v interiéru. Tak kdyby někdo věděl, alespoň by stačilo to 4K 10­-bit. :­-)
Odpovědět1  0
romana51 (40) | 28.2.201815:39
Na TVFreak jsem si přečetl recenzi p.Šurkala ­(nevím jak se skloňuje abych neurazil­) a i když jsem byl přihlášený, nemohl jsem se do diskuze dostat, je to prý ­"uzavřené téma­". Ale že by přece?
Ale protože jsem vlastníkem G9 už pár chvil, mohu odpovědět na dotaz jak dlouhá je doba záznamu ve 4K 60p. Limit je 10 min., ale lze okamžitě pokračovat v dalším nahrávání aniž by se muselo čekat ­"třeba na vychladnutí senzoru­"! Nedavno jsem točil narozky, kameru ovládal přes chytrý mobil, jednotlivé záběry jsem třeba ukončil po 9 min., ale okamžitě pokračoval dalším záběrem ­(prakticky došlo k výpadku pouze několika snímků­) a tak jsem natočil
1 a půl hodiny. Mám 2 rychlé karty 64 GB a kamera po zaplnění jedné automaticky přepne na 2.kartu. Stejně tak s bateriovým gripem, když dojde jedna baterka, automaticky přepína na 2. baterii.
Ještě jednu poznámku: ten červený knoflík na spouštění videa není třeba vůbec používat, je fakt blbě umístěný, video lze spouštět tlačítkem pro foto a také dalším stiskem zastavit. Vůbec mne používání červeného tlačítka ani nenapadlo. V manuálu je to uvedeno při KREATIVNÍM VIDEU, ale funguje to i při nekreativním.
Ještě p. Šurkalovi děkuji za jeho recenzi, na některé vychytávky mne navedl ­(ještě jsem nestačil všechno vstřebat­) a pochvala ­"mého miláčka­" mne samozřejmě móc a móc potěšila.
Odpovědět2  0
JonSnih (370) | 28.2.20188:54
@Milan: spoušť lze nakonfigurovat na half press v menu, ve výchozím nastavení je pravděpodobně vypnuta. Viz video Davida Thorpa: https:­/­/youtu.be­/EjYeF_PpoAw?t=256

Škoda, že jsi neotestoval E­-M1.2, který je teď za 45 000 Kč, jako G9. Navíc má v nejbližších dnech vyjít FW2.0.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 28.2.20189:25
To se ale netýká problému. Half press znamená, že se namáčknutí počítá jako zmáčknutí. To bylo pochopitelně první, co jsem hledal v menu. Jenže to bylo vypnuto a jde o to, že na namáčknutí se stačí na spoušť jen podívat a na zmáčknutí stačí se podívat upřeně... Prostě, i když je half press vypnut, je v podstatě potřeba minimální síly na to přejít na namáčknutí a když je namáčknuto, tak opět minimální síla k domáčknutí. Tam, kde jiné fotoaparáty ještě ani nezaregistrovaly, že se spoušť namáčkla, G9 už dávno fotí poté, co zaregistrovala oba stavy.
Odpovědět0  0
JonSnih (370) | 28.2.201812:21
Tohle snad odkoukali od E­-M1.2, tam je to taky tak citlivý. Nevím, co tím sledují.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 28.2.20180:49
p.Šurkala, ako je to s časovým limitom pri zázname 4K­/60p, údajne prístroj vypne po 15min. Ďakujem.
Odpovědět0  0
keto (55) | 28.2.20188:04
Doba záznamu je při 4K­/60p jen 10 minut a při 4K ­/30­/25­/24p 29.59 min.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 28.2.201810:20
Dík keto, čo nastane po 10 minútach záznamu, respektive je prístroj schopný pokračovať v zázname napríklad hodinu s niekoľko sekundovým výpadkom každých 10 minút ?
Odpovědět0  0
keto (55) | 28.2.201811:34
Tak údajně by neměl být problém po ukončení záznamu hned pokračovat, ale chtělo by to někoho, kdo už G9 má a zkoušel to.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 28.2.201810:26
Tohle jsem netestoval, obvykle nenatáčím více než zhruba minutové záznamy. Mělo by to ale být těch 10 minut, jak už bylo zmíněno v diskuzi.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.