Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GF1: nejlepší Micro Four Thirds?

26.1.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Naším testem prošel Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix GF1, který přináší mnohem menší rozměry než starší G1 a GH1. Zaboduje nebo propadne? Tentokrát jsme otestovali verzi se základním objektivem 14-45 mm F3,5-5,6 a optickou stabilizací.

Stabilizace obrazu


Stabilizace je u GF1 záležitostí objektivů. Pokud ji tedy objektiv nemá, budete se muset obejít bez stabilizovaného obrazu. Objektiv 14-45 mm je optickou stabilizací vybaven. Tu můžete vypnout přímo na objektivu, jednotlivé módy stabilizace už ale volíte ve fotoaparátu. Mode 1 stabilizuje neustále, Mode 2 pouze při focení a Mode 3 stabilizuje pouze v jednom směru, vhodný např. pro panning.


bez stabilizace


s optickou stabilizací (Mode 2)


se stativem

Stabilizace je opravdu účinná, což platí pro první dva módy. V tom třetím je účinek slabší. Testovací snímky byly pořízeny na nejdelší 90mm ohnisko se vzdáleností zhruba dva metry. Expoziční čas byl nastaven na 1/6 sekundy, citlivost na ISO 400. Clona se pohybovala kolem F7,1.


Videosekvence


Lumix GF1 podporuje videosekvence až v HD rozlišení, tedy 1280×720 pixelů. Pokud snímáte do QuickTime, nabízí vám 30 snímků za sekundu. Můžete ale využít i úspornější kodek AVCHD Lite, pak dostanete 50 snímků za sekundu. Čip samotný ale produkuje pouze 25 fps, každý druhý snímek je tedy interpolován (nebo možná zdvojen).


ukázka z videosekvence, klikněte pro zvětšení

Rychlost ostření s 14-45mm objektivem je vcelku rozumná. Hlavní výhodou je to, že objektiv po chvíli v drtivé většině případů opravdu zaostří a obvykle se nesnaží marně přeostřovat tam a zpátky. Za dobu testu pořádně nevysvitlo sluníčko, takže smear efekt nemohu posoudit. Přicloňování je poměrně plynulé, mohlo by být trochu rychlejší. K dispozici jsou následující kvality záznamu:
  • AVCHD Lite SH 1280×720 / 50 fps - cca 1300 kB/s
  • AVCHD Lite H 1280×720 / 50 fps - cca 1100 kB/s
  • AVCHD Lite L 1280×720 / 50 fps - cca 850 kB/s
  • QuickTime 1280×720 / 30 fps - cca 2200 kB/s
  • QuickTime 848×480 / 30 fps - cca 850 kB/s
  • QuickTime 640×480 / 30 fps - cca 1000 kB/s
  • QuickTime 320×240 / 30 fps - cca 500 kB/s

Kvalitu videosekvencí můžete posoudit na přiložené 16sekundové videosekvenci v QuickTime (43 MB) nebo 22sekundové v AVCHD Lite (19MB ZIP).


Fotografování portrétů, blesk


S výchozím objektivem nějaké ty portréty nafotíte, nemůžete ale očekávat výbornou kvalitu. Široké ohnisko se hodí pro společenské akce, nejdelší ohnisko 45 mm (po přepočtu 90 mm) je pak vcelku dobré i pro trochu detailnější portréty. Nemůžete počítat s přespříliš výrazným rozostřením, každopádně bude lepší než u kompaktů.


expoziční čas 1/13 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 45 (90) mm, klikněte pro zvětšení

Udržet z ruky 1/13 s při plné ostrosti nejde moc dobře a na snímku je to vidět. Trochu nepříjemně mě překvapil výraznější barevný šum, který bych při ISO 400 nečekal v takové míře.


expoziční čas 1/30 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 45 (90) mm, klikněte pro zvětšení

S bleskem jsem si mohl dovolit o něco kratší čas a při 1/30 sekundy je snímek krásně ostrý a s citlivostí ISO 160 i bez šumu. Detaily jsou výrazné.

Interní blesk disponuje klasickým režimy jako vypnutý, zapnutý, automatický, slow synchro a může být doplněn i o redukci efektu červených očí. Výkon blesku je jen průměrný, jak ukazují snímky na horním řádku při ISO 100. Každopádně lepší než nic, mnohokrát se blesk hodí. Jak je vidět, při automatické ISO citlivosti si k výkonu pomáhá i citlivostí.


blesk -2 EV (1/30 s, ISO 100)


blesk +0 EV (1/30 s, ISO 100)

blesk +2 EV (1/30 s, ISO 100)

blesk -2 EV (1/30 s, ISO 100)

blesk +0 EV (1/30 s, ISO 320)

blesk +2 EV (1/30 s, ISO 800)
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.