Panasonic Lumix GF1 s pancake objektivem
Před několika týdny jsme otestovali Panasonic Lumix GF1 s 14-45mm objektivem. Slíbili jsme, že se podíváme i na novější verzi s 20mm pancake objektivem. Slib dodržíme a dnes se můžete podívat, jak si pancake objektiv v praxi opravdu vede.
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix GF1 s pancake objektivem
- Ostření, expozice, videosekvence a portréty
- Sférické zkreslení, vinětace, protisvětlo
- Zoom a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Nejprve se podíváme na zkreslení objektivu. Při focení do formátu JPEG dochází k automatické korekci této vady, takže linie jsou skutečně téměř úplně rovné a fotoaparátu není co vytknout.
zkreslení při focení do JPEG
Při focení RAW a vyvolání v programu, který neprovádí tuto korekci okamžitě (např. Raw Therapee), je vidět, že objektiv sám o sobě opravdu dost zkresluje. Důležité ale je, že v JPEGu dochází k této korekci a rovněž programy jako Zoner Photo Studio nebo Adobe Photoshop a Lightroom provádí tuto korekci i s RAW soubory.
zkreslení při focení do RAW
Dále se podíváme na neostrost v rozích a vinětaci. Snímky jsou složené z výřezů rohových částí fotografií a prostředku.
clona F1,7 |
clona F2 |
clona F2,8 |
clona F4 |
Na plně otevřené cloně F1,7 je patrná jen slabá neostrost, vinětace je přijatelná, nicméně při výraznějších úpravách více znatelná. Při F2 se kvalita zlepší jen mírně, nicméně od F2,8 je vinětace prakticky tabu a ostrost v rozích je rovněž dobrá. Od F4 je už velmi dobrá.
clona F5,6 |
clona F8 |
clona F11 |
clona F16 |
Nejkvalitnější kresbu můžete čekat v rozmezí F5,6 až F8, u F11 se už začíná pomaličku a plíživě vtírat difrakce, která je u F16 o něco patrnější. Celkově je ale nutno říci, že objektiv nabízí kvalitní kresbu prakticky v celém rozsahu clon. Panasonic odvedl dobrou práci.
Protisvětlo
Snímání v protisvětle se mi v minulé recenzi kvůli nepříznivému počasí rovněž nepodařilo, tak jsem to vyzkoušel s pancake objektivem. Inteligentní expozice měla i u této GF1 téměř neznatelný výsledek. Volba iA režimu ale většinou zajistila poněkud lepší nastavení expozice s méně výraznými přepaly, než tomu bylo u režimu P.
V takto silném protisvětle je krajina jako obvykle tmavá a obloha přepálená. Opět je vidět, že kresba je velmi slušná a nevyskytuje se zde ani moc aberace. Můžete si stáhnout i RAW snímek.
Při několikerém focení tohoto snímku v protisvětle proti slunci se ukázalo, že objektiv netrpí na odlesky. Ty se neobjevily ani při jednom snímku.
Třetí snímek v protisvětle ukazuje poměrně slušné prokreslení obrazu ve stínech. Obloha je ovšem přepálená a moc kresby do ní bez RAWu už nedostanete. Nyní se podíváme na chromatickou aberaci.
clona F1,7
clona F2,8
clona F5,6
clona F16
Při plně otevřené cloně na F1,7 je vidět mírná aberace (jedná se o výřez z JPEGu po mírné korekci této chyby provedené ve fotoaparátu). Jak je vidět, už při F2,8 je tato chyba výrazně nižší a s rostoucí clonou je už v podstatě nepatrná. Při nejvyšší cloně je vidět projevující se difrakce, menší ostrost celého snímku.