Panasonic Lumix GH2: Micro 4/3 v útoku
Dnes se podíváme na nový Panasonic Lumix GH2 se 14-140mm objektivem. Tento fotoaparát přináší 16MPx rozlišení do Micro Four Thirds systému, bohaté možnosti natáčení Full HD videa, plně polohovatelný dotykový LCD displej a tím zajímavosti rozhodně nekončí.
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix GH2: Micro 4/3 v útoku
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Geometrické zkreslení
Jako první optickou chybu budeme zkoumat geometrické zkreslení objektivu
14 (28)mm ohnisko |
140 (280)mm ohnisko |
Široké ohnisko vykazuje znatelnou soudkovitost, na delších ohniscích se ale tato chyba vytrácí a linie se narovnávají. Můžete si všimnout silnější vinětaci, na kterou se podrobněji hned podíváme.
Vinětace
S odcloněným objektivem je vinětace (tmavé rohy) problémem prakticky v celém rozsahu ohnisek. Při cloně F9 je trochu pozorovatelná na nejširším a nejdelším ohnisku. S maximálním zacloněním vinětace na nejdelších ohniscích úplně zmizí.
Kresba (nejen) v rozích
Nyní se podíváme, jak objektiv kreslí v prostředku obrazu i na rozích. Začneme ostřením na krátké cca 0,5 - 1m vzdálenosti.
14mm ohnisko, clona F4 |
14mm ohnisko, clona F5,6 |
14mm ohnisko, clona F8 |
14mm ohnisko, clona F11 |
14mm ohnisko, clona F16 |
14mm ohnisko, clona F22 |
Na nejširším ohnisku je středová ostrost dobrá, rohy trápí silná vinětace zejména na nižších clonách, ale ani přiclonění vás jí nezbaví úplně. Ostrost rohů je od cca F10 dobrá.
32mm ohnisko, clona F5 |
32mm ohnisko, clona F5,6 |
32mm ohnisko, clona F8 |
32mm ohnisko, clona F11 |
32mm ohnisko, clona F16 |
32mm ohnisko, clona F22 |
Ohnisko 32 milimetrů znamená dobrou středovou ostrost od F5,6, rohy jsou však ostré až od cca F11. Do té doby se trochu mažou. Vinětace je slabší než v předchozím případě, nicméně stále patrná na nízkých clonách.
73mm ohnisko, clona F5,8 |
73mm ohnisko, clona F8 |
73mm ohnisko, clona F11 |
73mm ohnisko, clona F16 |
73mm ohnisko, clona F22 |
Na nejnižší cloně je patrná mírná vinětace a slabší neostrost. Přiclonění obě vady pomalu zlepšuje, obecně lze výsledky označit za dobré.
140mm ohnisko, clona F5,8 |
140mm ohnisko, clona F8 |
140mm ohnisko, clona F11 |
140mm ohnisko, clona F16 |
140mm ohnisko, clona F22 |
Na nejdelším ohnisku 140 mm nenarazíte na vážnější problém, nicméně obraz bych za brilantně ostrý neoznačil. Na nižších clonách je opět patrná mírná vinětace i neostrost, není to ale špatné. Teprve zde fotografie chytá trochu chromatické aberace. Dále se podíváme na reálné scény při ostření na větší vzdálenost.
14mm ohnisko, clona F4 |
14mm ohnisko, clona F5,6 |
14mm ohnisko, clona F8 |
14mm ohnisko, clona F11 |
14mm ohnisko, clona F16 |
14mm ohnisko, clona F22 |
Rohová ostrost je od F5,6 slušná, na nižších clonách se rohy trochu mažou. Hrany chytají menší množství chromatické aberace.
32mm ohnisko, clona F5 |
32mm ohnisko, clona F5,6 |
32mm ohnisko, clona F8 |
32mm ohnisko, clona F11 |
32mm ohnisko, clona F16 |
32mm ohnisko, clona F22 |
Středová ostrost je výborná už od plně odcloněného objektivu. Rohy jsou na tom rovněž velmi dobře, nejlepšího výsledku nicméně dosahují na F8 až F11.
75mm ohnisko, clona F5,8 |
75mm ohnisko, clona F8 |
75mm ohnisko, clona F11 |
75mm ohnisko, clona F16 |
75mm ohnisko, clona F22 |
I na 75mm ohnisku předvádí objektiv velmi dobré výkony. I na plně otevřenou clonu jsou rohy dostatečně ostré, přiclonění kresbu ještě zlepší. Kvůli vyšší pixelové hustotě se difrakce projevuje už na cloně F16.
140mm ohnisko, clona F5,8 |
140mm ohnisko, clona F8 |
140mm ohnisko, clona F11 |
140mm ohnisko, clona F16 |
140mm ohnisko, clona F22 |
Ani na nejdelším ohnisku není problém s ostrostí. Clona F5,8 předvádí podobně kvalitní výsledky jako ostatní. Nejlepších výsledků již tradičně dosáhnete na cloně F8. Jemná difrakce se projevuje už od středně vyšších clon.
Chromatická aberace
Následuje posouzení chromatické aberace v protisvětle.
14 (28)mm ohnisko, clona F4
14 (28)mm ohnisko, clona F8
14 (28)mm ohnisko, clona F16
Modré a fialové kontury kolem větví jsou na všech clonách lehce patrné, přesto jde v kategorii ultrazoomových objektivů o nadprůměrný výsledek.
25 (50)mm ohnisko, clona F4,7
25 (50)mm ohnisko, clona F8
25 (50)mm ohnisko, clona F16
25mm ohnisko objektivu (50mm přepočtené) je na tom rovněž docela dobře. Kontury získávají lehké barevné ladění, které je plošně poměrně malé.
32 (64)mm ohnisko, clona F5
32 (64)mm ohnisko, clona F8
32 (64)mm ohnisko, clona F16
Na 32mm ohnisku aberace znatelně klesla. Červenofialový závoj je způsoben odleskem objektivu, kdy byl výřez snímku pořízen velmi blízko slunce.
73 (146)mm ohnisko, clona F5,8
73 (146)mm ohnisko, clona F11
73 (146)mm ohnisko, clona F22
S plně otevřenou clonou chytají hrany modrou aberaci, plošně trochu větší, ale naštěstí barevná změna příliš nekřičí. S přicloněním se plocha barevné kontury zmenšuje.
140 (280)mm ohnisko, clona F5,8
140 (280)mm ohnisko, clona F11
140 (280)mm ohnisko, clona F22
Na nejdelším ohnisku jsou výsledky různé. Chromatická aberace se vyskytuje dost silně při cloně F11. S nižšími clonami je patrná zejména na objektech mimo hloubku ostrosti. Celkově ale lze říci, že objektiv má chromatickou aberaci zvládnutou docela slušně, zejména ve srovnání se zrcadlovkovými objektivy, které jsme testovali před několika týdny.
Bokeh
Po mírném přiclonění jde stále vidět, že clonový otvor je kruhový a nevytváří nerovnoměrné tvary. Uprostřed kruhů je ale vidět mírné potemnění.