Panasonic Lumix GH2: Micro 4/3 v útoku
Dnes se podíváme na nový Panasonic Lumix GH2 se 14-140mm objektivem. Tento fotoaparát přináší 16MPx rozlišení do Micro Four Thirds systému, bohaté možnosti natáčení Full HD videa, plně polohovatelný dotykový LCD displej a tím zajímavosti rozhodně nekončí.
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix GH2: Micro 4/3 v útoku
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Noční scéna
Focení v noci není pro Panasonic Lumix GH2 nejmenší problém. Nabízí čas až 60 sekund a komu by to nestačilo, má k dispozici až dvouminutový bulb režim. Ostření je docela spolehlivé, možnosti nastavení clony a citlivostí je rovněž bohaté.
expoziční čas 25 s, clona F14, citlivost ISO 160, ohnisko 25 (50) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Kvalita snímku je ze značné míry dána odšumováním po dlouhé expozici i odšumováním obecně. Detaily jsou dobré co se týče výrazných hran, plochy jsou však nemilosrdně vyhlazeny, tráva je jen jeden velký flek. Podíval jsem se tedy do RAW souboru a jak je v něm vidět, obraz je mnohem detailnější.
expoziční čas 25 s, clona F14, citlivost ISO 160, ohnisko 25 (50) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Toto je tentýž snímek získaný konverzí z RAWu s vypnutým jasovým odšumováním (nechal jsem jen barevné odšumování). Jak sami vidíte, šum je patrnější, ale ve výsledku snímek vypadá mnohem lépe.
expoziční čas 30 s, clona F13, citlivost ISO 160, ohnisko 32 (64) mm
Při nejnižší citlivosti vynikne silné odšumování v JPEGu (vlevo), kdy se ze trávy stává jednolitá plocha. Naštěstí lze odšumování potlačit stejně jako lze vypnout odšumování po dlouhých expozicích. Napravo pak vidíte tentýž snímek v RAWu bez odšumování.
expoziční čas 25 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 32 (64) mm
I citlivost ISO 200 je dostatečně kvalitní, JPEGy jsou bez šumu (někdy možná až moc).
expoziční čas 10 s, clona F13, citlivost ISO 400, ohnisko 32 (64) mm
Další navýšení citlivosti na ISO 400 se v JPEGu stále na kvalitě snímku moc neprojevuje, RAW už trpí na vyšší barevný šum.
expoziční čas 6 s, clona F13, citlivost ISO 800, ohnisko 32 (64) mm
ISO 800 už začíná lehce ztrácet a rozmývat barvy. Rovněž klesá ostrost, obraz je ale ještě akceptovatelný.
expoziční čas 2,5 s, clona F13, citlivost ISO 1600, ohnisko 32 (64) mm
S citlivostí ISO 1600 se opět zvyšuje barevný šum v RAWu, JPEGy se začínají více rozmývat, nicméně stále jsou použitelné.
expoziční čas 1,3 s, clona F13, citlivost ISO 3200, ohnisko 32 (64) mm
Od ISO 3200 už je šum opravdu silný a ani odšumování jej nezvládá. Barevný šum je dobře odstraněn, méně výrazné detaily jsou ale beznadějně ztracené.
expoziční čas 1/1,6 s, clona F13, citlivost ISO 6400, ohnisko 32 (64) mm
Vyšší citlivost ISO 6400 pochopitelně znamená další ztrátu kvality, obraz se nepříjemně rozpíjí.
expoziční čas 1/3,2 s, clona F13, citlivost ISO 12800, ohnisko 32 (64) mm
Nejvyšší citlivost už nejde použít ani v nouzi, snímku chybí detaily i barvy.
Standardní scéna
Dále prezentuji dva tradiční snímky, které najdete v každé recenzi fotoaparátu.
Tak tomu říkám kresba. Vše je krásně ostré v celé ploše, šum je minimální, větve stromů se neztrácí, naopak i ty nejtenčí lze stále dobře vidět.
I na tomto snímku si užijete velmi dobrou kresbu, obraz je opravdu ostrý. Pouze úplné rohy trošku ztrácejí, ale není to nic vážného. Velmi dobrá práce.